یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 148153

در یكی، دو سال اخیر شاهد افزایش مرگ و میر ماهی‌ها در مناطق گوناگون كشور ازجمله فشافویه، لرستان، استان‌های شمالی و جنوبی كشور بودیم. در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر مرگ‌ومیر دسته‌جمعی ماهی‌ها در جزیره كیش منتشر شده است.

آلودگی هشداردهنده خلیج فارس

سلامت نیوز: در یكی، دو سال اخیر شاهد افزایش مرگ و میر ماهی‌ها در مناطق گوناگون كشور ازجمله فشافویه، لرستان، استان‌های شمالی و جنوبی كشور بودیم. در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر مرگ‌ومیر دسته‌جمعی ماهی‌ها در جزیره كیش منتشر شده است.

به گزارش سلامت نیوز، اسماعیل كهرم؛ كارشناس محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت ،با توجه به اینكه موجودات زنده خودشان را با طبیعت موجود وفق می‌دهند مرگ‌ومیر هزاران ماهی در كیش نشان‌دهنده شرایط پیچیده این منطقه از نظر آلودگی است. ارتباط این جزیره با دریاهای آزاد بی‌شك بستر بروز آلودگی‌های فراوان نفتی و پتروشیمی را به وجود آورده است؛ در منطقه آزاد با رفت‌وآمد كشتی‌ها و قایق‌های گوناگون شاهد نشت آلودگی بنزینی و نفتی هستیم كه بالطبع سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

باید به این نكته توجه داشت كه علت مرگ‌ومیر ماهی‌ها در قسمت‌های مختلف ایران متفاوت است. برای مثال در فشافویه مرگ‌ومیر ماهی‌ها به‌دلیل ورود پساب یك شهرك صنعتی در محوطه‌ای خشك و ورود آن به دریاچه بوده است. در منطقه شادگان نیز ورود سموم آفات نباتی به رودخانه باعث از بین رفتن ماهی‌های این منطقه شده است و این اقدام بی‌خردانه باعث از بین رفتن و مسمومیت حدود دو میلیون ماهی شده است. جزیره كیش در خلیج‌فارس یكی از آلوده‌ترین دریاها یا آبراه‌های دنیاست و بیشترین آلودگی‌های نفتی را در خود جای داده است و با تردد هر كشتی و قایق شاهد بروز لكه‌های گوناگونی از آلودگی‌های زیست‌محیطی در آن هستیم.

در این منطقه به‌ویژه سكوهای نفتی و تاسیسات باعث انتقال آلودگی از نفت به آب می‌شوند. برای مثال در سال‌های اخیر شركت توانیر صد هزار لیتر واسكازین (ماده غلیظ نفتی) را وارد آب‌های خلیج‌فارس كرد كه این اقدام  باعث بروز انتقال آلودگی‌ها به دریا و مرگ‌ومیر چندین دلفین در خلیج‌فارس شده است. این اقدامات نشان‌دهنده وجود میزان شدت آلودگی در خلیج‌فارس است.

به‌دلیل عدم رسیدگی به وضعیت ماهی‌ها، فعالیت‌های تجاری و رفت‌وآمدهای فراوان در این منطقه در آینده نزدیك شاهد بروز فجایع بسیار بدتر خواهیم بود. از زمانی كه جزیره كیش جزو بنادر آزاد كشور شد، تردد فراوان كشتی و موقعیت آنها باعث بروز مشكلاتی ازجمله مشكلات زیست‌محیطی و بروز آلودگی‌های فراوان شد. وجود سكو‌های نفتی، ‌پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در ساحل این منطقه سبب شده است دیگر طبیعتی در این جزیره باقی نماند. با وجود اینكه خودپالایی یكی از ویژگی‌های دریاهاست و با جزر، مد و امواج دریا شاهد انتقال آلودگی‌ها به ساحل هستیم اما از وقتی آلودگی‌های نفتی و دیگر آلودگی‌ها به دریاها ورود پیدا كرده است، دیگر نمی‌توان امیدی به خود پالایی دریا داشت.

برای مثال وقتی افراد برای تفریح به كیش یا قشم مسافرت می‌كنند در ساحل دریا سنگ‌های سفیدرنگی را مشاهده می‌كنند كه این سنگ‌ها به‌دلیل انتقال مواد نفتی به ساحل سیاه‌رنگ شده است. وقتی آلودگی‌ها شدت یابد دیگر دریا از پس پالایش آن برنمی‌آید و دیگر سیستم خودپالایی فلج می‌شود. در روزهای گذشته مدیركل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط‌ زیست گفته است كه سازمان محیط زیست در منطقه آزاد كیش دفتری برای رسیدگی به مسائل محیط زیستی جزیره ندارد و اطلاعات محیط زیستی این منطقه را باید از طریق سازمان منطقه آزاد بررسی كرد كه در اصل اینچنین نیست.

در حقیقت سازمان محیط‌زیست در جزیره قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس با تشكیل و راه‌اندازی مركز كنترل كیفیت و تجهیز لابراتوار‌های فراوان در این منطقه، دیگر جزیره‌ها را نیز كنترل می‌كند اما به هر حال امروزه در عصر ارتباطات به‌سر می‌بریم و در داخل سازمان به دلیل وجود اینترنت، ‌ایمیل، فكس و انواع و اقسام وسایل ارتباطی دیگر نیازی نیست كه در هر منطقه‌ای دفتری تشكیل شود بلكه از طریق ایجاد ارتباط با سازمان‌های ذی‌ربط و با استفاده از وسایل ارتباطاتی می‌توان به‌راحتی اطلاعات مورد نظر را كسب كرد. این البته توجیه‌كننده اتفاقات ضد زیست‌محیطی نیست كه در مناطق آزاد اتفاق می‌افتد. در این منطقه استفاده از محیط‌زیست به تخریب آنها انجامیده است. آنچه در چنین مناطقی اولویت دارد، كسب سود بیشتر است حال آنكه این نگاه درستی نیست كه ما محیط زیست را برای كسب سود بیشتر تخریب كنیم چرا كه در نهایت چنین كاری به ضرر ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha