یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1482

دغدغه زیبا شدن به هر قیمت در سایه تبلیغات گسترده و غیرواقعى، این روزها زنان و دختران زیادى را به سمت مراكزى مى كشاند كه اغلب شان با فعالیت هاى پنهانى و بدون مجوز كلاه هاى گشادى بر سر افراد ساده دل مى گذارند.

نسخه هایى كه پوست مى كَند
در حال حاضر تنها حدود ۶۰۰ متخصص پوست و مو در كشور مجوز فعالیت دارند. این در حالى است كه شمار فعالان در این بخش هم اكنون به چند هزار نفر و هزاران مركز در سراسر كشور مى رسد.
«مریم ـ س»، ۱۹ ساله، با پوستى نیمه سوخته پرونده چند برگى شكایت خود را در دادسراى جرایم پزشكى به دنبال خود مى كشاند.
حال و حوصله حرف زدن ندارد. او مى گوید: «مدتى قبل به توصیه یكى از دوستانش به آرایشگر به ظاهر ماهرى مراجعه كرد كه در كنار كار اصلى اش اعمال زیبایى و ترمیمى پوست را هم انجام مى داد. اما چشمتان روز بد نبیند، آن زن با چرب زبانى تمام كرم هاى فاسد و به دردنخور خارجى اش را با قیمت هاى قابل توجه به خورد پوست بیچاره ام داد و دست آخر هم با توجه به بیمارى پوستى خاصى كه گریبانگیرم شده بود گفت: چاره «پیلینگ» است. زن آرایشگر مى گفت: قرمز شدن پوست در ابتداى كار كاملاً طبیعى است. اما از شدت سوزش نتوانستم دوام بیاورم. بعد هم به توصیه او به یك پزشك عمومى مراجعه كردم كه بعدها متوجه شدم با هم قرارداد كارى دارند. چون خیلى ها مثل من آنجا بودند. سرانجام وقتى مبلغ زیادى پول بى زبان خرج كردم تازه فهمیدم پزشك معالج تخصص پوست و مو نداشته است. حالا هم از آن زن هیچ نام و نشانى ندارم چرا كه دائم شماره موبایل خود را تغییر مى دهد. با این حال آمده ام تا از دكترم شكایت كنم. هرچند مى دانم دیگر زیبایى از دست رفته ام را به دست نمى آورم».
***
پوست و موى خود را به ما بسپارید. ۲۰ سال جوان تر خواهید شد. «تاتوى» ابرو تضمینى. «كاشت مویى كه مو لاى درزش نمى رود»، انواع و اقسام كرم هاى روز و شب را از ما بخواهید. داروهاى خود را با خدمات پستى دریافت كنید. خال كوبى بدون درد و... .
و نتیجه این همه آگهى هاى فریبنده، نشان از مشكلات ریز و درشتى است كه سلامت مردم را تهدید مى كند.
دكتر «زهره نیكبخت»، متخصص و جراح پوست و مو مى گوید: «بیشتر مراجعه كنندگانش به محض ورود به مطب دقایقى از جدیدترین تبلیغات ماهواره اى حرف مى زنند اغلب آنان نیز دائم در گفته هایشان با صراحت از علاقه شدید خود براى شبیه شدن به افراد مشهور و هنرپیشه هاى مختلف سخن به میان مى آورند.
دكتر حسین طباطبایى كارشناس رشته پوست دادسراى رسیدگى به جرایم پزشكى نظام پزشكى و پزشكى قانونى نیز بیشترین شكایت هاى این دادسراها را مربوط به سالن هاى زیبایى ـ آرایشى اعلام مى كند.
این متخصص پوست و مو و عضو هیأت علمى دانشگاه علوم پزشكى تهران مى افزاید: «این روزها دفتر نماینده هاى فعال شركت هاى آمریكایى و لس آنجلسى با استفاده از تبلیغات ماهواره اى فارسى زبان به معرفى محصولات خود مى پردازند. شماره تلفن هاى این نوع تبلیغات به خاطر پنهان كارى هاى فراوان پشت پرده مدام درحال تغییر هستند». از سوى دیگر آن چه به نام دارو و یا لوازم آرایشى ـ بهداشتى به افكار مردم تزریق مى شود داراى مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى نیست.
دبیر انجمن تخصصى پوست و موى ایران تأكید مى كند: «ارسال كالاهاى پزشكى با پست و تبلیغات نادرست و گسترده این نوع كالاها نشانه بزرگ قلابى بودن آن هاست».
انواع كرم ها و صابون هاى خاویار، نهنگ، پلنگ، مار و نمونه هاى مشابه این روزها در بسته هاى زیبا پول دارها را به دنبال خود مى كشانند.
پزشكان متخصص در برابر اصرارهاى بیش از حد مراجعه كنندگان براى رسیدن به اوج زیبایى به آنان پاسخ منفى مى دهند، اما در عوض بسیارى از سالن داران زیبایى دائم حرف هاى امیدواركننده به زبان مى آورند.پیامد بد قصه هم از این جا آغاز مى شود. عوارض جدى مصرف داروها و لوازم آرایشى ـ بهداشتى غیرمجاز تا مدت ها پنهان مى ماند. اما با بروز جدى عواقب ناهنجار، این افراد باز هم نزد متخصصان برمى گردند.
به گفته دكتر طباطبایى بیمارى هاى ناشى از درمان هاى غیرعلمى پوست، در بیشتر موارد غیرقابل بازگشت است». كارشناس متخصص رسیدگى به پرونده شكایت هاى پوست و مو مى افزاید: «۹۰ درصد بیماران در این زمینه از پزشكان عمومى شكایت دارند. زیرا این بیماران هنوز تفاوت پزشك عمومى و متخصص را به خوبى درك نكرده اند. آنان نمى دانند كه آوردن عنوان متخصص در تابلوى پزشكان، الزامى و نشانگر گذراندن بورد تخصصى افراد است. بنابراین تابلوى «پزشك عمومى ـ پوست ـ مو» با تابلوى متخصص پوست و مو تفاوت بسیار زیادى دارد».
براساس تحقیقات انجمن تخصصى پوست و موى ایران، بسیارى از افراد، در اتاق هاى مسكونى، سالن هاى آرایشگرى بدون پروانه و تابلو سر و صورت مراجعه كنندگان را با گپ هاى گرم و صمیمانه در مقابل دریافت مبالغ كلان، ناقص مى كنند.
وى با اشاره به پنهانى بودن این نوع فعالیت ها مى افزاید: از دست رفتن ابروها، ایجاد جوشگاه هاى بزرگ، متلاشى شدن سلول هاى پوست و موارد مشابه از عوارض جدى این نوع مراجعات غیرتخصصى است».
دكتر «نیكبخت» عضو هیأت مؤسسین مركز لیزر ایران، خشكى و خارش پوست و ریزش مو را از شایع ترین بیمارى هاى پوستى سال هاى اخیر اعلام مى كند.وى مى افزاید: عفونت، بیمارى هاى عصبى، تغییرات فصل و آب و هوا از جمله دلایل بروز این گونه بیمارى ها است. افزون بر این ریزش مو پس از زایمان، تنش هاى عصبى، شغلى و بیمارى هایى چون آنفلوآنزا و عوامل هورمونى از دیگر علل بروز بیمارى هاى پوست و مو است.نیكبخت یادآور مى شود: «شمار زیادى از زنان و دختران به دلیل حساسیت و وسواس هاى فكرى ابتدا به پزشكان مراجعه مى كنند و شمارى نیز ناخواسته در دام فریبكاران این عرصه رنگارنگ گرفتار مى شوند.»این جراح پوست و مو اضافه مى كند: «براى این كه مشخص شود افراد واقعاً بیمارند و یا دچار وسواس شده اند. معاینه اولیه متخصصان بسیار حائزاهمیت است.»وى جنبه تجارى و تبلیغات كاذب و جادویى جلوه دادن برخى از داروهاى پوست و مو را به شدت محكوم كرده و مى افزاید: «بازى با جان مردم جنایت است.»
داروهاى گران پوست و مو
دكتر «نیكبخت» با تأكید بر گرانى داروى مصرفى این نوع بیماران مى گوید: «هنگام نوشتن نسخه براى بیماران احساس خوبى ندارم. زیرا بسیارى از بیماران توان خرید این داروها را ندارند. بیمه ها نیز دراین باره كمكى نمى كنند. اما با این حال هزینه هاى درمان علمى پوست و مو به هیچ عنوان قابل پیش بینى نیست.
او پیشگیرى از بیمارى هاى پوست و مو را بسیار كم هزینه تر از درمان دانسته و مى گوید: «اگر افراد به محض احساس ناراحتى خفیف در ناحیه پوست و مو به پزشك متخصص مراجعه كنند و از او مشاوره علمى بخواهند دیگر بار سنگین هزینه هاى درمانى را بردوش نخواهندكشید.»
***
خرید شامپوهاى خارجى چندسالى است كه درمیان دختران و زنان ایرانى مدشده است.
دخترى در یكى از داروخانه هاى مركز شهر به دنبال شامپویى ایرانى مى گشت. دختران جوان دیگر با شنیدن نام شامپو زیرچشمى نگاهش مى كردند و به حالت تمسخر زیرلب چیزهایى مى گفتند.
همراه دختر در گوشش گفت: «باور كن این شامپوى ایرانى كه دنبالش مى گرده خیلى بهتر از شامپوهاى گرانى است كه ما مى خریم. منتها من دیگر خجالت مى كشم دوباره از همون شامپو استفاده كنم!»
و این گوشه اى از واقعیت هاى تلخى است كه دكتر نیكبخت با تأیید آن مى افزاید: «فرقى میان انواع و اقسام شامپوها و داروهاى ایرانى و خارجى وجودندارد.
تنها «فرمول» و سلامت مواد مهم اند و افراد نباید از روى چشم و هم چشمى به مصرف نوعى از مواد بپردازند كه با بدنشان سازگار نیست.»او، تغذیه سالم را پایه و اساس زیبایى پوست و مو معرفى كرده و مى افزاید: «سبزیجات پخته و خام در تمام سنین بویژه در دوران كودكى نقش مهمى در این زمینه دارند.»
دكتر طباطبایى نیز ریزش مو، لك، چین و چروك را مهم ترین گله زنان و دختران جوان برمى شمارد.
او تصریح مى كند: «پیلینگ، لایه بردارى، لیزرهاى پوست، تزریق آمپول ها (براى برجستگى لب و گونه)، پروتز و موارد مشابه از شایع ترین علل مراجعات مردم به مراكز زیبایى و پزشكان است. بیمارى هاى پوستى در صورت مداواى به موقع عوارضى ندارند. اما بخش دیگرى از مشكلات، پیلینگ یا لیزر، سوختگى، لك، قرمزى هاى پایدار و جوشگاه هاى دائمى روى صورت است. و اگر پزشكان داراى تخصص و تبحر كافى دراین زمینه نباشند و یا از مواد غیراستاندارد براى درمان استفاده كنند اثر آن مدت ها بر پوست افراد باقى مى ماند.به گفته پزشكان، دختران و زنان قبل و بعد از ازدواج بیشترین مشتریان مراكز زیبایى پوست و مو هستند.این درحالى است كه مردان به دلیل پوست مقاوم و دلایل فرهنگى چندان به زیبایى پوست خود توجه نشان نمى دهند.
دكتر طباطبایى درمان ریزش و پیوند مو را عمده ترین دلیل مراجعه مردان به متخصصان پوست و مو دانسته و مى افزاید: نداشتن مشاوره صحیح در این موارد نیز مى تواند خطرناك باشد.»
دبیر انجمن تخصصى پوست و موى ایران خاطرنشان مى كند: «زنان باید در دوران یائسگى و پیرى مراقبت هاى ویژه اى از پوست و موى خود داشته باشند.»از سوى دیگر كم ترین آمار مراجعه به پزشكان متخصص این رشته پیرزنان هستند. آنانى كه دیگر دغدغه جدایى ها و رسیدن ها را ندارند.
به گفته وى مراجعه به مراكز درمانى معتبر، افزایش نظارت وزارت بهداشت و سازمان هاى مربوطه به نحوه عملكرد این گونه مراكز و اطلاع رسانى گسترده از رسانه هاى گروهى مى تواند از پیامدهاى مخرب درمان هاى ناشیانه بیماران بكاهد.نتیجه این كه در هر سن و سالى هستید، همان طور كه براى لوله كشى ساختمان خانه از برق كار استفاده نمى كنید توجه كنید كه براى زیبایى پوست و موى خود به آدم هاى كم سواد و فعال در مراكز زیرزمینى و بدون مجوز اعتماد نكنید، زیرا اگر متخصصان مى گویند نمى شود، یقین بدانید كه نمى شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha