محققان انگلیس در دستاوردی بزرگ موفق به شناسایی سلول‌های بنیادی با قابلیت ترمیم آسیب‌های حمله قلبی شدند که می‌تواند امید تازه‌ای برای میلیون‌ها مبتلا به بیماری‌های قلبی در سراسر جهان باشد.

سلامت نیوز: محققان انگلیس در دستاوردی بزرگ موفق به شناسایی سلول‌های بنیادی با قابلیت ترمیم آسیب‌های حمله قلبی شدند که می‌تواند امید تازه‌ای برای میلیون‌ها مبتلا به بیماری‌های قلبی در سراسر جهان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری از مبتلایان به سکته قلبی از تنگی نفس و خستگی شکایت می‌کنند که ناشی از آسیب شدید به عضلات قلب آنها و ناتوانی این عضو در پمپاژ کارآمد خون است.

دانشمندان بنیاد قلب انگلیس و دانشگاه امپریال کالج لندن دریافته‌اند که یک نوع خاص از سلول بنیادی در قلب برای فرآیند بازسازی عضلات آسیب‌دیده بسیار حیاتی است. این سلول‌ها از پروتئین خاصی موسوم به PDGFRα در سطح خود برخوردارند که دارای پتانسیل عالی برای ترمیم قلب‌های آسیب‌دیده است.

دانشمندان توانستند از این پروتئین برای شناسایی، خالص‌سازی و تکثیر تعداد کافی از سلول‌های بنیادی برای تزریق در قلب‌های آسیب‌دیده استفاده کنند.

قلب آسیب‌دیده پس از تزریق این سلول‌های بنیادی جدید توانست دو برابر میزان قبلی خون پمپاژ کند.

اگرچه تاکنون این سلول‌ها تنها در موش‌ها کشف شده‌اند، اما دانشمندان امیدوارند که یک سلول بازسازی مشابه نیز در انسان وجود داشته باشد.

این یافته‌ها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha