دولت یازدهم برای حل بحران بیكاری طرحی را در دستور كار قرار داده است كه بر ایجاد شغل های عمومی و كم هزینه با حقوق های اندك دلالت دارد. بررسی این طرح در هیات وزیران پیگیری می شود و گزارش های رسیده حكایت از آن دارد كه در قالب این طرح قرار است مشاغلی مانند نگهداری سالمندان، محیط بانی، نگهبانی و... بدون الزام كارفرمایان به بیمه و با حداقل دستمزد ایجاد شود تا فرد در این مدت با ارتقای مهارت های خود بتواند ورود مناسبی به بازار كار ایران داشته باشد.

برنامه وزارت کار برای لشكر میلیونی بیكاران چیست؟

سلامت نیوز: هر دقیقه پنج نفر وارد بازار كار می شوند. این بدان معناست كه در یك روز ٧٢٠٠ نفر به شمار كسانی كه جویای كار هستند، اضافه می شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از رزنامه اعتماد این آمار را وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی ارایه می دهد و می گوید: این آمار نشان از برنامه ریزی غلط اقتصاد ایران دارد. به گفته وی اقتصاد ایران ضعیف شده و پول فروش نفت كفاف هزینه ها را نمی كند.


بر اساس آماری كه علی ربیعی ارایه می دهد، هر سال دو میلیون و ٦٢٨ هزار نفر جویای كار وارد بازار كار می شود حال آنكه ظرفیت كشور در ایجاد شغل محدود است، خصوصا آنكه رشد منفی اقتصاد در سال های ١٣٩١ و ١٣٩٢، تاثیر منفی قابل توجهی بر وضعیت اشتغال به جا گذاشته است.


به این ترتیب به اندازه كل جمعیت بیكاران كشور، متقاضی جدید كار وارد بازار كار ایران می شود و این امر در سال های آینده می تواند ایران را در معرض بحرانی جدی از این منظر قرار دهد.


 ربیعی پیش از این وضعیت اشتغال در ایران را نامناسب دانسته و توضیح داده بود كه از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها كه منجر به پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان شد، ٥٠٠ هزار فرصت شغلی در موقعیت اخیر كنونی از دست رفته است.


، بررسی های صورت گرفته توسط مركز آمار ایران نشان می دهد نرخ بیكاری در ایران همچنان دورقمی است. نرخ بیكاری در ایران ٢/ ١١ درصد است و بررسی جزییات این نرخ نشان می دهد بیكاری در میان مردان ٧/٩ درصد و در میان زنان ٧/ ١٧ درصد است.


به این ترتیب نرخ بیكاری زنان دو برابر نرخ بیكاری مردان است اما باید توجه داشت كه تمامی زنان در میان كارجویان حضور ندارند و بخش عمده ای از آنها به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب از بازار كار خارج شده اند. این امر سبب شده است بحران بیكاری در میان زنان شكلی دیگر از خود را به نمایش بگذارد چرا كه بخش عمده ای از نیروهای تحصیلكرده ایرانی را زنان تشكیل می دهند، به این ترتیب با عدم ورود این افراد به بازار كار، هزینه های كشور در این بخش هدر می رود و عملاهزینه هایی كه برای تحصیل صورت می گیرد بازخورد مناسبی را در بر ندارد.


بر اساس این گزارش، زنان تا بالاترین سطوح تحصیلی، این موقعیت را حفظ می كنند و شمارشان از شمار مردان در حال تحصیل بیشتر است. به این ترتیب هزینه هایی كه برای تحصیلات تكمیلی صورت می گیرد نیز چنین وضعیتی را داراست.


گزارش های رسمی نشان می دهد در حالی نرخ بیكاری در میان زنان دو برابر مردان است كه زنان حاضرند با دستمزدهایی پایین تر از مردان در بازار كار ایران فعالیت كنند.
    
بحران بیكاری جوانان
یكی از مهم ترین بحران های ایران عدم توازن نرخ بیكاری در میان گروه های سنی است. كارشناسان معتقدند خطرناك ترین شكل بیكاری، بیكاری در میان جوانان است. بررسی ها نشان می دهد نرخ بیكاری جوانان دو برابر نرخ بیكاری میانگین در كشور است و همین امر سبب شده است تشكیل زندگی، استقلال مالی و... همگی با تاخیرهای چند ساله روبه رو شود.
از سوی دیگر تحصیل در این میان نقش مثبتی را بازی نمی كند و اتفاقا بالاترین نرخ بیكاری به تحصیلكردگانی اختصاص دارد كه نمی توانند كار درخوری برای خود بیابند. از این رو با وجود آنكه سال ها وقت خود را در دانشگاه ها گذرانده اند، نمی توانند شغل مناسبی برای خود دست و پا كنند. معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نرخ بیكاری فارغ التحصیلان را ٩/١٨ درصد و بالاتر از متوسط كشوری اعلام كرده و گفته است: نیمی از دانشجویان و فارغ التحصیلان نقشی در تولید و ارزش افزوده كشور ندارند.
كوروش پرند می گوید: ١١ میلیون و ٢٠٠ هزار دانشجو و فارغ التحصیل در كشور وجود دارد كه از این تعداد پنج میلیون و ٧٠٠ هزار نفر غیرفعالند.
    
لشكر میلیونی بیكاران
هرچند مركز آمار ایران در گزارش هایش، جمعیت بیكاران را بین دو و نیم میلیون تا سه میلیون نفر برآورد كرده است اما بررسی ها حكایت از آن دارد كه جمعیت بیكاران كشور بیش از اینهاست چرا كه بخشی از بیكاران به دلیل ناامیدی از یافتن كار مناسب از بازار خارج شده اند و در حالت انتظار به سر می برند.


دولت یازدهم برای حل بحران بیكاری طرحی را در دستور كار قرار داده است كه بر ایجاد شغل های عمومی و كم هزینه با حقوق های اندك دلالت دارد. بررسی این طرح در هیات وزیران پیگیری می شود و گزارش های رسیده حكایت از آن دارد كه در قالب این طرح قرار است مشاغلی مانند نگهداری سالمندان، محیط بانی، نگهبانی و... بدون الزام كارفرمایان به بیمه و با حداقل دستمزد ایجاد شود تا فرد در این مدت با ارتقای مهارت های خود بتواند ورود مناسبی به بازار كار ایران داشته باشد.

همچنین در حال حاضر وزارت كار مصمم است تا طرح ارتقای شایستگی حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان را كه با رویكرد رفع نیاز بازار كار در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و ٤٠٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از سوی مجلس برای آن مصوب شده است، به اجرا در آورد.


وزارت كار همچنین در نظر دارد با توسعه كسب و كارهای كوچك و متوسط و مشاغل خرد و خانگی گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی زنان، جوانان و فارغ التحصیلان بیكار بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha