دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 149206

خوش‌بختی چیست و چگونه می‌توانیم آن را بیشتر کنیم. برای سالیان متمادی دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا خوشحالی و حس خوب خوش بختی را تعریف کنند، دریابند که انسان‌ها چگونه آن را تجربه می‌کنند و چطور می‌توان به آن‌ها کمک کرد به خوش بختی بیشتری در زندگی خود برسند.

سلامت نیوز: خوش‌بختی چیست و چگونه می‌توانیم آن را بیشتر کنیم. برای سالیان متمادی دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا خوشحالی و حس خوب خوش بختی را تعریف کنند، دریابند که انسان‌ها چگونه آن را تجربه می‌کنند و چطور می‌توان به آن‌ها کمک کرد به خوش بختی بیشتری در زندگی خود برسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، پژوهش‌ها تا امروز نشان داده است که خوش بختی مسری است. وقتی دوستان خوش‌بخت داری شانس این‌که خوش‌بخت باشیم بیشتر خواهد بود.

و همه ما خوب می‌دانیم که پول مهم است. برای زندگی کردن به پول نیاز داریم و داشتن پول از بی‌پولی ما را خوش‌بخت‌تر می‌کند؛ اما بعد از یک نقطه مشخص، پول بیشتر دیگر فرق زیادی برای ما نخواهد داشت.

پژوهشی در نشریه علم روان‌شناختی نشان می‌دهد که پول بیشتر با عمل سروکار دارد تا خرید چیزهای مختلف. مشخصاً تجربه‌ای مثل تعطیلات یا پرش از هواپیما خوشحالی بیشتری با خود به همراه دارد تا خرید کردن.

تلاش‌های زیادی انجام‌شده است تا سطح خوش بختی کشورهای مختلف را باهم مقایسه کنند و حتی برخی اظهار دارند که سطح خوش بختی از شاخص اقتصادی تولید ناخالص داخلی هم برای تعریف پیشرفت یک کشور مهم‌تر است.

رتبه‌بندی خوش بختی در جهان بر اساس مقیاس‌های مختلفی ازجمله امید به زندگی، حمایت اجتماعی، آزادی برای داشتن انتخاب و بخشندگی جمعیت عمومی آن تعریف می‌شود.

حالا محققان با استفاده از داده‌های اخذشده از یک مطالعه کلان مشخص کرده‌اند که خوش بختی به این بستگی دارد که آیا مسائل زندگی از حد انتظار بهتر هستند یا بدتر.

در آخرین پژوهش‌ها دانشمندان به رابطه بین پاداش‌ها و خوش بختی نگاه کرده‌اند.

آن‌ها بر این اساس یک معادله ریاضی را ساخته‌اند که پیش‌بینی می‌کند که خوش بختی خودگزارش شده تا چه حد به اتفاقات گذشته وابسته است؛ یعنی خوش بختی به این بستگی ندارد که اوضاع چطور پیش می‌رود، بلکه به این‌که آیا امور زندگی بهتر یا بدتر از حد انتظار اتفاق می‌افتد بستگی دارد.

برای علاقه‌مندان ریاضی، تصویر زیر فرمولی را نشان می‌دهد که دانشمندان برای خوش بختی تدوین کرده‌اند:
فرمول ریاضی خوش بختی

فرمول ریاضی خوش بختی

خلاصه فرمول به‌صورت زیر است:

فرمول خوشبختی

خوش بختی به انتخاب‌های مطمئن (یک سری پاداش مشخص، CR)، انتظارات مرتبط با انتخاب‌های مخاطره‌آمیز (میزان مورد انتظار، EV) و این‌که آیا نتیجه انتخاب‌های مخاطره‌آمیز بهتر یا بدتر از حد انتظار بوده‌اند، بستگی دارد. آخرین متغیر، خطای پیش‌بینی پاداش (RPE) نام دارد که مبین تفاوت بین نتیجه تجربه‌شده و انتظار فرد است.

درمجموع یعنی این‌که خوشحالی شما وقتی انتظار دیدن یک دوست را می کشید، بیشتر می‌شود.

اگر شما بتوانید در یک رستوران شناخته‌شده به تعبیر امروزی در دقیقه 90 جا رزرو کنید، خوش‌حالی شما حتی می‌تواند بیشتر هم بشود.

اگر غذا خوش‌مزه باشد اما در حد انتظار نباشد، خوش‌حالی شما در حقیقت باید کاهش پیدا کند.

این مطالعه اهمیت انتظارات را به ما نشان می‌دهد اما بدین معنا نیست که انتظارات پایین (و غافلگیرشان وقتی‌که اتفاقات از حد انتظار شما فراتر می‌روند) ملاک خوش بختی است.

این معادله برای پیش‌بینی خوش بختی بیش از 18000 فرد در سراسر جهان مورداستفاده بوده به‌طوری‌که در یک بازی روی یکی از اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند به نام Great Brain Experiment اجرا می‌شود.

این برنامه رایگان می‌پرسد: «چه چیزی من را خوشحال می‌کند؟». بازی‌کننده سپس بین انتخاب‌های مطمئن و پرمخاطره انتخاب می‌کند تا بتواند هرچقدر که می‌خواهد امتیاز بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha