سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 149299

پیشینه استفاده از تست های تنفسی به عنوان روشی برای تشخیص بیماری به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی زمان بقراط بازمی گردد. پزشکان با انجام مطالعات گسترده متوجه شده اند که می توان از بوی بازدم برخی بیماری های خاص را تشخیص داد.

بیماری هایی که از طریق تنفس شناسایی می شوند

سلامت نیوز: پیشینه استفاده از تست های تنفسی به عنوان روشی برای تشخیص بیماری به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی زمان بقراط بازمی گردد. پزشکان با انجام مطالعات گسترده متوجه شده اند که می توان از بوی بازدم برخی بیماری های خاص را تشخیص داد.

به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سایت «prevention»، امروزه پزشکان با استفاده از طیف سنج جرمی (Spectrometer) برخی بیماری ها را با کمک تنفس تشخیص می دهند. این دستگاه قادر است ترکیبات ریز شیمیایی را در بازدم ردیابی کند. هر فاکتور یا ماده ای را که بتوانید در خون اندازه گیری کنید، می توانید تحت تست تنفسی قرار دهید به شرطی که ترکیبات فراری داشته باشد؛ اما بیماری هایی که می توان از طریق تنفس آن ها را تشخیص داد:


سرطان ریه

محققان در تلاشند فناوری بینی الکترونیکی را طراحی کنند؛ زیرا آن ها می دانند که برخی حیوانات می توانند برخی بیماری ها را با بو کردن تشخیص دهند، این امر با جدا کردن ترکیبات مختلف آلی و فرار (Vocs) در نمونه بازدم انجام می گیرد. اگرچه محققان به طور دقیق قادر نیستند تشخیص دهند که کدام نمونه (Vocs) با کدام بیماری ارتباط دارد اما نتایج بررسی ها نشان می دهد که از طریق یک بینی الکترونیکی احتمالا می توان سرطان ریه را از بیماری های ریوی تشخیص داد.

سکته قلبی

پیشتر محققان از تست تنفسی برای ردیابی از کارافتادگی کلیه استفاده می کردند اما زمانی که از این روش به عنوان کنترل فاکتورهای بیماری قلبی استفاده کردند، موفق شدند از طریق آنالیز کردن تنفس بیماران، سکته قلبی آنها را پیش بینی کنند. طولی نکشید که محققان دریافتند بیماران قلبی نیز ترکیبات منحصر به فردی در بازدم خود دارند.

چاقی مفرط

نتایج بررسی دیگری نیز نشان داد بازدم یک فرد می تواند مستعد بودن وی را به چاقی مفرط نشان دهد. طی بررسی انجام شده بین بیش از ۷۰۰ داوطلب، محققان دریافتند افرادی که دارای تراکم زیادی از گازهای متان و هیدروژن در بازدم خود هستند، شاخص توده بدنی بالاتر و درصد چربی بیشتری نسبت به افرادی دارند که بازدم آن ها فقط حاوی گاز متان یا گاز هیدروژن است.

دیابت

بوی بازدم مبتلایان به دیابت مشابه بوی لاک ناخن است؛ در واقع این امر می تواند نشانه جدی بیماری دیابت باشد. این مشکل تهدیدکننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن قادر نیست از قند به عنوان سوخت بدن استفاده کند. زیرا انسولین وجود ندارد یا این که به اندازه کافی در بدن نیست و به جای آن از چربی استفاده می شود. با شکسته شدن چربی، ضایعاتی به نام کیتونز در بدن تراکم پیدا می کند. ( به این فرآیند کتواسیدوز گفته می شود.)

از کار افتادن کلیه

نفس این بیماران بویی شبیه آمونیاک می دهد که مشابه بوی ماهی است. کلیه ها ضایعات را از طریق خون دفع می کند. زمانی که کلیه از کار می افتد، بدن قادر به دفع سموم از خون نیست. بنابراین ضایعات در بدن تراکم پیدا می کند و از طریق سیستم تنفسی بوی نامطبوعی هنگام بازدم، منتشر می شود.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha