چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 149470

شاید عجیب به نظر برسد كه " گزنه" گیاهی با خواص متعدد دارویی است كه از سالیان دور در طب سنتی كاربرد داشته است. یكی از خواص بی نظیر این گیاه، كاهش خرو پف و حتی بهبودی كامل آن است.

سلامت نیوز: شاید عجیب به نظر برسد كه " گزنه" گیاهی با خواص متعدد دارویی است كه از سالیان دور در طب سنتی كاربرد داشته است. یكی از خواص بی نظیر این گیاه، كاهش خرو پف و حتی بهبودی كامل آن است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ گزنه جز خانواده گزنه ایان است كه امروزه در تمامی مناطق مرطوب دنیا وجود دارد. این گیاه دارویی ممكن است تا یك متر رشد كند. برگ های آن را می توان به شكل مرهم، ‌دمنوش و یا حتی به شكل خشك استفاده كرد. جالب است بدانید كه برگ های گزنه پس از یك بار گرم شدن خاصیت سوزندگی خود را از دست می دهند.

خواص دارویی برگ های گزنه

از جمله خواص این گیاه می توان به موارد زیر اشاره كرد:

    مدر: كاربرد به شكل كپسول، برگ های خشك و یا آب تازه گیاه
    ضد رماتیسم: مرهم
    مقابله با سرماخوردگی: برگ های گزنه به بهبود تب یونجه كمك می كند.
    ضد التهاب:‌ ریشه گیاه التهاب پروستات را تسكین می دهد.
    ضد آكنه: لوسیون گزنه از بروز آكنه پیشگیری می كند.
    مقابله با عفونت ها: شستشوی دهان با این گیاه به بهبود آفت، التهاب لثه ها و آنژین كمك می كند.
    تحریك افزایش شیر مادر در خانم باردار

 از آنجا كه گزنه سرشار از ویتامین A، B،C، كلسیم، منیزیوم، پتاسیم و فسفر است، یك مكمل غذایی عالی محسوب می شود.

برگ های گزنه خاصیت آنتی هیستامینی دارند و به همین دلیل برای كاهش خروپف مفید است. هیستامین زمینه های آلرژی را تشدید می كند و باعث ایجاد خروپف می شود. دمنوش برگ های گزنه از آزاد شدن هیستامین و احتقان مجاری بینی جلوگیری می كند. در این صورت خروپف ناشی از آلرژی و رینیت كاهش می یابد.

پیشگیری از خروپف

خروپف صدایی تحریك كننده و حتی غیر قابل تحمل است كه در بیشتر موارد هنگام نفس كشیدن تولید می شود. بافت های نرم كام و زبان كوچك با عبور هوا می لرزند و بخشی از هوا در هنگام ورود جمع می شود. صدای خروپف از این لرزش ها ایجاد می شود. برای پیشگیری از ایجاد خروپف توصیه می شود:‌

    برنامه غذایی متعادلی داشته باشید تا وزن در حد متناسب حفظ و از اضافه وزن پیشگیری شود.
    سیگار نكشید زیرا مجاری تنفسی را تحریك می كند.
    بهتر است هنگام خواب  به پهلو بخوابید.
    بهداشت مجاری تنفسی را رعایت كنید.

علاوه بر گزنه برخی دیگر از گیاهان نیز برای بهبود این مشكل مفید هستند كه از جمله می توان به نعناع ( به خصوص زمانی كه خروپف به خاطر سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد)، مریم گلی، آویشن، روغن اكالیپتوس، اسطوخودوس و زنجبیل اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha