مدیرکل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در آخرین نشست کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) در کویت مقرر شد وضعیت ورود پساب های خانگی کشورهای حاشیه به خلیج فارس پیمایش شود.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در آخرین نشست کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) در کویت مقرر شد وضعیت ورود پساب های خانگی کشورهای حاشیه به خلیج فارس پیمایش شود.

ضیاء الدین الماسی در گفت و گو با ایرنا افزود: نشست مشترکی با حضور هشت کشور عضو راپمی شامل ایران، عراق، کویت، عمان، عربستان، امارات، بحرین و قطر ( 2 تا 6 خرداد ) در کویت برگزار شد.

وی اظهار کرد:با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست خلیج فارس و ضرورت استفاده کشورهای حاشیه خلیج از آب آن، بر ضرورت بررسی وضعیت ورود پساب های خانگی به این پهنه آبی تاکید شد.

الماسی ادامه داد: از این رو طرح  پیمایش منابع آلاینده فاضلاب های خانگی به خلیج فارس مورد تایید و تصویب اعضا قرار گرفت و قرار است هر کشوری به صورت جداگانه وضعیت کشور خود در این زمینه را پیمایش کند.

وی افزود:بر این اساس قرار است کشورهای اطراف خلیج فارس شهرهای بالای دو هزار نفر جمعیت خود را شناسایی، وضعیت تصفیه فاضلاب و میزان ورودی آن به این پهنه آبی را بررسی کنند.

مدیرکل دفتر آلودگی دریا گفت: از آنجا که حیات کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه تامین آب مورد نیاز در آینده به آن وابسته خواهد بود، بنابراین وضعیت آب این پهنه از لحاظ میزان آلودگی بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: همچنین قرار شد کشورها به سمت تدوین دو استاندارد منطقه ای برای  تخیله پساب به دریا  و  کیفیت آب محیطی حرکت کنند.

الماسی درباره این دو استاندارد توضیح داد: به این معنا که برای پسابی که بعد از تصفیه وارد دریا می شود استاندارد تعریف شود، همچنین برای آبی که در محیط خلیج فارس وجود دارد نیز استاندارد در نظر گرفته شود.

خلیج فارس، آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد.

خلیج فارس با حدود 2 هزار و 500 کیلومتر طول و 200 تا 300 کیلومتر عرض دارای مساحتی بیش از 239هزار کیلومتر مربع است. حداکثر عمق آن بین 90 تا 100 متر در اطراف جزیره تنب بزرگ، ابوموسی، لاوان و فارسی و عمق متوسط آن حدود 30 متر است.

پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می رود.

بیش از هزار و 600 گونه ماهی ( حدود 500 گونه در خلیج فارس و هزار و 142 گونه در دریای عمان ) 15 گونه میگو، 10 گونه پستاندار دریایی، 5 گونه لاک پشت دریایی و بیش از 90 گونه پرنده و تنوع بسیار زیادی از پلانگتون ها است.

حدود 8 درصد از کل آبسنگ های جهان با بیش از 50 گونه در خلیج فارس و دریای عمان یافت می شوند که دو سوم آن به علت آلودگی نفتی در معرض خطر و نابود ی قرار دارند.

تخمین زده شده است که سالانه جمعیتی بیش از 22 میلیون قطعه پرنده هر سال زمستان را در این منطقه می گذرانند.

جنگل های مانگرو تاکنون در 65 کشور جهان شناسایی شده اند شامل 63 گونه از 17 خانواده و 24 جنس هستند که دو گونه حرا و چندل در ایران پراکنش دارند.

انواع پستانداران دریایی، لاک پشت های دریایی، کوسه کولی کر و اسبک ماهی گونه های در معرض خطر و نیازمند حمایت و حفاظت خلیج فارس هستند.

ورود فاضلاب های صنعتی، خانگی، کشاورزی، تردد کشتی های بزرگ نفتکش، نشت نفت و آب توازان برخی مواردی که حیات محیط زیستی خلیج فارس را تهدید می کند.

بر اساس آمار موجود در سال 2009 از حدود 5 هزار کشتی بالای 300 تن وارد شده به بنادر ایران حدود 2 هزار فروند ( 33 تا 38 درصد ) تانکرهای نفتی بوده است که تخمین زده می شود در سال های اخیر 3 درصد رشد داشته است.

همچنین در این سال روزانه حدود 14 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر و وارد بازارهای جهانی شده است، سالانه حدود 50 هزار کشتی از این تنگه عبور می کند که بیشتر آنها تانکرهای نفتی بوده است.

تعداد کشتی ها و تانکرهای نفتی با وزن ناخالص 300 تن و بیشتر در ورودی به بنادر کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس و دریای عمان حدود 61 هزار فروند بوده که حدود 20 هزار فروند از آنها نفتکش بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha