گرچه چند روز پیش خبر آماده‌شدن لایحه بیمه زنان خانه‌دار منتشر شد، اما فاطمه آلیا، عضو کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان مجلس گفت که هنوز این لایحه به دولت ارائه نشده است. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در توضیح این صحبت‌ها گفت که لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی می‌شود و پس از بررسی در این کمیسیون به مجلس خواهد رفت.

سلامت نیوز:گرچه چند روز پیش خبر آماده‌شدن لایحه بیمه زنان خانه‌دار منتشر شد، اما فاطمه آلیا، عضو کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان مجلس گفت که هنوز این لایحه به دولت ارائه نشده است. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در توضیح این صحبت‌ها گفت که لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی می‌شود و پس از بررسی در این کمیسیون به مجلس خواهد رفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،براساس عرف جامعه ایرانی، خانه‌داری برای زنان شغل محسوب می‌شود و این عرف در سیاست‌های دولت نیز تاثیر داشته به‌طوری که چند سالی است موضوع حمایت از زنان خانه‌دار به صورت بیمه زنان خانه‌دار در کشور مطرح است. با وجود حمایت‌های معنوی از این دیدگاه، تاکنون در این باره اقدام منسجمی صورت نگرفته است و تنها در این سال‌ها برخی بیمه‌های خصوصی برای بیمه زنان خانه‌دار اقدام کرده‌اند. حتی در مقطعی از زمان، سازمان تامین اجتماعی نیز به اتکای وعده‌های برخی سازمان‌ها، تعداد کمی از زنان خانه‌دار را تحت پوشش خود قرار داد، اما این نقطه روشن برای زنان خانه‌دار، فروغ چندانی نداشت و به سرعت خاموش شد.

مطالبات فراوان سازمان تامین اجتماعی و کسری بودجه سرانجام طرح بیمه زنان خانه‌دار را خانه‌نشین کرد. به همین دلیل یکی، دو سالی است که دولت در پی آماده کردن لایحه‌ای است که در مجلس تصویب شود و به صورت قانون درآید و متناسب با قانون، اعتبارات لازم به آن اختصاص یابد.


بیمه زنان خانه‌دار در کنار بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه خدمات‌درمانی موارد دیگری است که از سوی دولت برای حمایت از لایحه‌های مختلف اجتماعی پیگیری می‌شود. گرچه به دلیل مطالبات زیادی که سازمان تامین اجتماعی از دولت دارد نمی‌توان چندان امید داشت که این لایحه در صورت تبدیل‌شدن به قانون به صورت کامل اجرا شود. چنانچه بیمه هنرمندان و روزنامه‌نگاران نیز به دلیل بدهی‌های دولت نصفه و نیمه پیش می‌رود اما همچنان کورسوی امیدی برای زنان خانه‌دار است. این لایحه برای امنیت زنان خانه‌دار پیش‌بینی شده و در صورتی که تبدیل به قانون شود، بخشی از حق بیمه در این طرح را دولت و بخشی دیگر را زنان خانه‌دار پرداخت می‌کنند.


شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری چندی پیش گفته بود این لایحه به نوعی جمع‌بندی لوایحی است که در سال‌های گذشته مطرح بوده و تلاش شده تا جامع و چندبخشی باشد که در صورت رد شدن یکی از قالب‌های پیش‌بینی‌شده، موارد دیگر بررسی شود. او همچنین گفت این لایحه در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است و به‌زودی به مجلس ارائه می‌شود. تلاش کردیم لایحه بیمه زنان خانه‌دار را در چند قالب در نظر بگیریم تا در بررسی‌ها بالاخره یکی از آنها به تصویب برسد.


مولاوردی گفته بود با تنظیم این لایحه در چارچوب ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه و بیمه‌های چندلایه و جلب مشارکت تامین اجتماعی و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چند پیشنهاد در نظر گرفته شده است تا این مشکل ایجاد نشود.


او گفت: «براساس این لایحه بخشی از حق بیمه از سوی بانوی خانه‌دار و سهم دیگر از سوی دولت پرداخت می‌شود و پس از 10 تا 15 سال مستمری به او پرداخت می‌شود.
این معاونت با سازمان تامین اجتماعی نیز در چارچوب ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه و بیمه‌های چندلایه موضوع را بررسی می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha