دکتر لنکرانی گفت: 39درصد از بیماریهای قلبی و عروقی کشور با کاهش ترانس اسیدهای چرب روغن و افزایش سهم روغن های مایع در سبد خانوار قابل پیشگیری است.

39 درصد از بیماریهای قلبیو عروقی قابل پیشگیری است
به گزارش "سلامت نیوز" به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت در همایش "ساماندهی تولید و مصرف روغن های خوراکی سالم" گفت: ترانسی که بوجود می آید موجب افزایش کلسترول بد خون مثل اسید چرب اشباع شده می شود.
وی ادامه داد: سالیانه 75 هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی فوت می کنند که می توان با تغییر الگوی مصرف روغن حدود 40درصد از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری را کاهش داد.
همچنین دکتر دیناورند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در این همایش اظهار داشت: مردم ما در حال حاضر بیشتر از افزایش کالری رنج می برند و کمتر از 4درصد دچار سوتغذیه هستند.
وی با بیان اینکه در 50درصد مردم ورود کالری زیاد است، گفت: سهم روغن جامد در روغن خانوار باید به 10درصد و اسید چرب ترانس نیز باید به زیر 5درصد برسد.
بر اساس این گزارش در پایان این همایش قطعنامه ای توسط شرکت کنندگان به امضا رسید که در این قطعنامه ضمن تاکید بر بهبود کیفیت روغن های خوراکی جامد بر کاهش ایزومرهای ترانس اسیدهای چرب و افزایش سهم روغن های مایع در سبد خانوار و اجرائی شدن مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذائی بر تلاش و سرمایه گذاری دولت، صنایع و دست اندرکاران امور روغن تاکید شده است.
همچنین در این قطعنامه بر افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف و افزایش سهم برنامه های آموزشی مرتبط با روغن های خوراکی با استفاده از کارشناسان و چهره های شناخته شده تاکید و مقرر شد:
1- با اعطای تخفیفات لازم در پخش تیزرهای تبلیغاتی از تولید کنندگان روغن سالم( معرفی شده از سوی وزارت بهداشت) حمایت شوند.
2-نظر به اینکه لحاظ شدن حداکثر 10درصد برای ایزومرهای ترانس در استاندارد روغن های خوراکی لازم می بایست در سال 86 اجرائی شود لذا کلیه دستگاههای ذی ربط موظف شدند در تامین بسترمناسب برای تحقیق مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذائی اهتمام نمایند.
در ادامه این قطعنامه با توجه به اینکه روغن های خام اولیه تاثیر اساسی در کیفیت محصول نهائی دارد از شورای عالی اقتصاد درخواست شد با تصویب منابع مالی مورد نیاز بستر مناسب جهت تامین روغن خام کلزا، آفتابگردان و ذرت از منابع داخلی و خارجی را برای وزارت بازرگانی و بخش خصوصی فراهم کند.
در پایان این قطعنامه پیشنهاد شد: مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی موضوع تولید روغن سالم را بررسی و فرمولاسیون و بسته بندی مناسب برای روغن با ارزش تغذیه ای مطلوب را پیشنهاد بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha