روماتیسم مفصلی مزمن یکی از بیماری‌های شایع مفصلی است که نیم تا یک درصد جوامع را مبتلا می‌کند و در زنان ۲.۵ برابر شایع‌تر از مردان است. مبتلایان صبح‌ با درد بیدار می‌شوند و نمی‌توانند مفاصل خود را باز و بسته کنند.

سلامت نیوز:روماتیسم مفصلی مزمن یکی از بیماری‌های شایع مفصلی است که نیم تا یک درصد جوامع را مبتلا می‌کند و در زنان ۲.۵ برابر شایع‌تر از مردان است. مبتلایان صبح‌ با درد بیدار می‌شوند و نمی‌توانند مفاصل خود را باز و بسته کنند.

احمدرضا جمشیدی، رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره روماتیسم مفصلی مزمن، اظهار داشت: روماتیسم مفصلی مزمن یا آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌های شایع مفصلی است که نیم تا یک درصد جوامع را مبتلا می‌کند. در کشور ما نیز نیم درصد جمعیت به این بیماری مبتلا هستند.

* علائم بیماری آرتریت روماتوئید

وی افزود:‌ علائم بیماری آرتریت روماتوئید درد و تورم مفاصل است که فرد مبتلا به صورت قرینه و در دو طرف مفاصل خود احساس درد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شروع بیماری به تدریج است و تمام مفاصل را به صورت اضافه‌شونده در بر می‌گیرد یعنی این گونه نیست که مفصلی مبتلا، سپس خوب شود و مفصل دیگر درگیر شود بلکه مفصلی که دچار روماتیسم شده در همان وضعیت باقی می‌ماند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی تصریح کرد: اگر روماتیسم مفصلی مزمن زود تشخیص داده و درمان شود ممکن است عارضه‌ای بر جا نگذارد اما اگر دیر درمان شود موجب تخریب مفاصل شده و آنها را از حالت عادی خارج می‌کند، بدشکلی، ناهنجاری و انحراف در محور اصلی جزو عوارض این بیماری در صورت  عدم درمان است که می‌تواند توانایی کار کردن را از فرد بگیرد.

* مبتلایان صبح‌ با درد بیدار می‌شوند

جمشیدی گفت: مبتلایان به روماتیسم مفصلی مزمن صبح‌ با درد بیدار می‌شوند، خستگی صبحگاهی دارند و نمی‌توانند مفاصل خود به ویژه دست‌ها را باز و بسته کنند و مفصل‌های آنها  بعد از یک ساعت و گاهی بیشتر کم کم نرم شده و قابلیت حرکت پیدا می‌کند.

وی افزود: این بیماران برعکس سایر افراد هستند و در حالت استراحت دچار درد می‌شوند به همین دلیل است که صبح‌ها پس از استراحت طولانی شب دچار درد مفاصل می‌شوند.

* تفاوت روماتیسم مفصلی مزمن با آرتروز

رئیس انجمن علمی روماتولوژی ایران اظهار داشت: خستگی صبحگاهی و درد در حالت استراحت روماتیسم مفصلی مزمن را از آرتروز یا سائیدگی مفصل متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه در دنیا برای تشخیص و درمان زودرس بیماری آرتریت روماتوئید معیارهای تشخیصی متعددی وجود دارد زیرا هر این بیماری هر چه زودتر درمان شود عوارض کمتری خواهد داشت و بیمار پاسخ‌دهی بهتری به درمان دارد.

* روماتیسم مفصلی مزمن در زنان  2.5 برابر شایع‌تر از مردان است

جمشیدی خاطر نشان کرد: روماتیسم مفصلی مزمن در سنین جوانی و میانسالی دیده می‌شود و در زنان  2.5 برابر شایع‌تر از مردان است. همچنین این بیماری کشنده نیست اما ناتوان‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha