دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 150708

معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در برخی از شبکه های خصوصی تعدادی از شهرک های تهران آب آشامیدنی به نیترات آلوده است گفت: اما آبی که توسط وزارت نیرو تصفیه می شود آلودگی نیتراتی ندارد.

سلامت نیوز: معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در برخی از شبکه های خصوصی تعدادی از شهرک های تهران آب آشامیدنی به نیترات آلوده است گفت: اما آبی که توسط وزارت نیرو تصفیه می شود آلودگی نیتراتی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سعید متصدی در پاسخ به سوالی درباره آلودگی آب آشامیدنی به نیترات در نشست خبری که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد  گفت : کنترل آب آشامیدنی وظیفه وزارت بهداشت و وزارت نیرو است.

به گفته وی در سال هایی که در شورای شهر فعالیت می کردم متوجه شدیم که بخشی از شبکه های خصوصی آب آشامیدنی به نیترات آلوده است .همین حالا نیز به دلیل اینکه برخی از شبکه های خصوصی از چاه های آلوده به نیترات آب برداشت می کنند احتمال آلوده بودن آب آشامیدنی تهیه شده از طریق این شبکه ها به نیترات وجود دارد.

به گفته وی اما آبی که وزارت نیرو در تصفیه خانه ها از طریق سدها و چاه ها تامین و به عنوان آب شرب فراهم می کند قطعا استاندارد کمتر از ۴۵ میلی گرم نیترات را دارد چراکه وزارت نیرو نسبت به این موضوع حساس است و آن را کنترل می کند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: اما به طور کلی به دلیل ورود فاضلاب به سفره های آب زیرزمینی آب بسیاری از چاه ها آلوده به نیترات است و حتی چند سال پیش چند چاه به دلیل آلودگی بیش از حد به نیترات پلمب شدند.

متصدی اظهار داشت: تنها راه جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی به نیترات جمع آوری فاضلاب از طریق شبکه فاضلاب در تهران است که هرچه سریعتر بایستی تکمیل و راه اندازی شود.

به گفته وی با این حال دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست سنجشی از میزان نیترات آب آشامیدنی در تهران را از تصفیه خانه غرب تهران آغاز کرده و نتایج آن را به زودی اعلام خواهد کرد.

معاون انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست اولتیماتومی برای تکمیل شبکه فاضلاب به وزارت نیرو نداده است تاکید کرد: این کار نیازمند برنامه زمانبندی است اما در جلسات تامین اعتبار، محیط زیست جهت گرفتن این اعتبار و در اولویت قرار گرفتن آن مدافع وزارت نیرو است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چگونگی مدیریت پسماندهای الکترونیک گفت: در حال حاضر پسماندهای عادی نیز در کشور ما وضعیت مناسبی ندارند چه برسد به پسماندهای الکترونیک با این حال چند مرکز بازیافت در کشور برای بازیافت فلزهای رنگی از پسماندهای الکترونیک وجود دارد.

متصدی یادآور شد: همچنین سازمان محیط زیست با کمک تسهیلات صندوق ملی محیط زیست می تواند وزارت صنعت و معدن را در بازیافت زباله های الکترونیک کمک کند.

وی در پاسخ به اینکه با تدوین ضوابط بهره برداری از معادن وضعیت معدن بحرآسمان در استان کرمان به چه صورت خواهد شد اظهار داشت: فرقی نمی کند که معدن در کجا و متعلق به کدام استان است ولی براساس ضوابط این مصوبه در صورتی که تصویب شود با هرگونه بهره برداری از معادن بدون رعایت ضوابط زیست محیطی مقابله خواهیم کرد.

معاون انسانی سازمان محیط زیست همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص پسماندهای بیمارستانی یادآور شد: مدیریت پسماندهای بیمارستانی به عهده تولیدکننده یعنی وزارت بهداشت است اما براساس مذاکراتی که با وزارت بهداشت شده به زودی مجموعه ای برای جمع آوری، انتقال و امحاء پسماندهای بیمارستانی با همکاری شهرداری تهران و وزارت بهداشت راه اندازی می شود.

به گفته وی به طور کلی سازمان محیط زیست برای امحاء و مدیریت پسماندهای مختلف موافق استفاده از سیستم های تلفیقی مدیریت پسماند شامل کمپوست، زباله سوز، پیرولیز و بیوگاز است.

به گفته متصدی براساس توافقاتی که در کارگروه مدیریت پسماند انجام شده اولین مرکز امحاء پسماندها در قزوین به زودی راه اندازی می شود و پس از آن در تمام ۳۲ استان کشور مراکز امحاء و مدیریت پسماند مشخص و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha