چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 150968

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رایزنی‌هایی با کشور عراق در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و حذف کانون‌ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور، امکان اجرایی شدن برنامه‌های مورد نظر وجود ندارد.

ابتکار: آب کارون کیفیت لازم برای شرب را ندارد

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رایزنی‌هایی با کشور عراق در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و حذف کانون‌ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور، امکان اجرایی شدن برنامه‌های مورد نظر وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار گفت: با تصمیمات گرفته شده در سطح ملی و استانی آبگیری​های خارج از حفاظت از محیط زیست که با دایک‌بندی در تالاب هورالعظیم انجام می‌شد؛ متوقف و سال گذشته آب وارد هورالعظیم شد. با ورود این آب، اکنون بخش​هایی از این تالاب هورالعظیم احیا شده است. این کار همچنان ادامه می​یابد به طوری که اکنون نیزارهای بسیار زیبا و آبی با کیفیت خوب که در آن آبزیان بومی وجود دارند، در تالاب دیده می​شود.

وی افزود: ارزش اقتصادی تالاب هورالعظیم بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای هر هکتار 15 هزار دلار است؛ این عدد بسیار ارزشمند است و ما باید به آن توجه کرده و تالاب هورالعظیم را جدی بگیریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت​های شرکت نفت در تالاب هورالعظیم عنوان کرد: با هماهنگی​های صورت گرفته با وزارت نفت از دخل و تصرفات فعالیت​های نفتی جلوگیری کردیم و در صدد هستیم تا این فعالیت​ها را به حداقل برسانیم.

ابتکار بیان کرد: هورالعظیم خدمات بزرگی برای خوزستان و کشور دارد. اگر این تالاب آب داشته باشد دیگر کانون گردوغبار نداریم و از طرفی نیز جاذبه گردشگری زیبا و کم​نظیری در کشور است و برنامه​ریزی​هایی در حال انجام است که از جاذبه​های گردشگری این تالاب استفاده شود.

وی  گفت: ما با یک هیات فرابخشی به خوزستان آمده‌ایم تا موضوع ریزگردها را بررسی کنیم. بر اساس مصوبه دولت دربهمن ماه سال گذشته اقدامات فراوانی در رابطه با کاشت نهال و مالچ پاشی در جهت مقابله با گرد و غبار انجام شد. این کار قرار است استمرار پیدا کند و از نیمه دوم امسال نیز دوباره اجرا شود. تاکنون اقدامات خوبی در زمینه کاشت نهال در کانون‌های گردوخاک انجام شده است به طوری که 8000 نهال‌کاری انجام شده و 6300 عدد نهال نگهداری شده است. مشاهدات ما نشان می‌دهد این نهال‌کاری‌ها خوب جواب داده و شرایط خوبی را فراهم کرده است. برای ادامه این کار اعتباراتی از وزارت نفت تامین شده و مابقی نیز امسال تامین خواهد شد تا در روند کار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تسریع یابد.

وی گفت: سند استانی مقابله با پدیده ریزگردهای خوزستان با حضور و مشارکت تمامی دستگاه‌ها تا پایان خردادماه نهایی می‌شود که در این سند تکالیف، برنامه‌ها، اعتبارات و زمان‌بندی اجرای برنامه‌ها مشخص خواهد شد.

ابتکار با اشاره به کانون‌های خارجی و داخلی گرد و خاک گفت: رایزنی‌هایی با کشور عراق در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و حذف کانون‌ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور امکان اجرایی شدن برنامه‌های مورد نظر وجود ندارد. بر همین اساس نامه‌ای به سازمان ملل ارسال کردیم تا حمایت این سازمان را در جهت مقابله با این پدیده و آثار اجتماعی، اقتصادی و تغییر اقلیمی که ایجاد کرده، جلب کنیم.

وی یادآور شد: هیاتی از سوی دولت و سازمان محیط زیست در مذاکرات کنواسیون رامسر در اوروگوئه حضور پیدا کردند و کارگاهی در ارتباط با هورالعظیم برگزار شد. پیشنهاد ما در رابطه با مدیریت هورالعظیم، نگاه بین‌المللی است تا حمایت‌های این کنوانسیون جلب شود.

وجود 340 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس مصوبات دولت اقداماتی در جهت مقاوم‌سازی شهرها و فضاهای عمومی اعم از استفاده از تصفیه هوا در وسایل حمل و نقل عمومی انجام گرفته تا خدمات‌رسانی در هنگام وقوع طوفان و گرد و غبار بهتر شود.

ابتکار با اشاره به مدیریت منابع آب در سطح کشور اظهار کرد: ما برای مدیریت منابع آب کشور به همه نقاط یکسان نگاه می‌کنیم همان‌طور که برای کارون و کرخه تلاش می‌کنیم برای زاینده‌رود هم این کار را انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم به یک حوضه توجه کنیم این یک نگاه مقطعی و بخشی است؛ در بحث آب باید نگاه جامع و توزیع منطقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا حفاظت از کارون و احیای تالاب‌های خوزستان در شورای عالی آب مورد توجه قرارگرفته است. رسیدگی به کانون‌های داخلی گرد و خاک خوزستان در سند مقابله با ریزگردها پیش‌بینی شده است. حدود 340 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان وجود دارد که 280 هزار آن وضعیت بحرانی دارد و نیازمند آن است که مورد توجه ویژه قرار گیرد. بر اساس مصوبه دولت اکنون 30 هزار هکتار از این حجم توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع در حال احیاست.

ابتکار بیان کرد: وزارت بهداشت تاکنون در بحث کاهش آلودگی رودخانه کارون اقدامات خوبی انجام داده به طوری که بیمارستان‌های خوزستان جهت رفع آلودگی اقدام به ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام کرده‌اند. امیدواریم این کار استمرار پیدا کند و در همه نقاط دیگر استان انجام شود.

وی عنوان کرد: رفع آلودگی تنها وظیفه سازمان محیط زیست نیست و هیچ کدام از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست تک‌سازمانی نیست بلکه با همکاری سایر دستگاه‌ها و به صورت فرابخشی انجام می‌شود و در غیر این صورت به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

برگزاری 3 مانور آتش‌سوزی جنگل‌ها تا قبل از ماه رمضان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آتش‌سوزی در برخی جنگل‌های کشور گفت: برای استان‌هایی که در معرض تهدیدی آتش‌سوزی هستند، مانور آتش‌سوزی برگزار می‌کنیم. تاکنون در استان‌های گلستان و لرستان این مانور برگزار شده است و تا قبل از ماه رمضان در سه استان دیگر نیز انجام خواهد شد. در خوزستان نیز با بررسی بیشتر در آینده‌ای نزدیک این کار انجام خواهد گرفت اما تاکنون گزارشی از آتش‌سوزی در خوزستان به ما داده نشده است.

ابتکار با بیان این‌که در دولت یازدهم اختصاص اعتبارات عمرانی منوط به ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌ها است، اظهار کرد: در این دوره هیچ طرحی بدون ارزیابی زیست‌محیطی اجرا نخواهد شد. طرح‌هایی از قبل در کشور بوده‌اند که بدون ارزیابی اجرا شده‌اند و اکنون متوقف شدند. از این پس نیز در جهت بهبود طرح‌های توسعه کشور همه طرح‌ها با ارزیابی زیست‌محیطی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به انتقال آب از حوضه های خوزستان به فلات مرکزی عنوان کرد: اولویت ما در بحث انتقال، آب شرب است و هیچ فرقی ندارد که این آب به کجا منتقل می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام تاکیدات و ضوابط اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون به استان‌های دیگر فقط به منظور تامین آب شرب است.

آب کارون کیفیت لازم برای شرب را ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای حفاظت کیفی کارون نیز گفت: رودخانه کارون یک شاهرگ حیاتی نه تنها برای خوزستان بلکه برای کشور به شمار می​رود و حفاظت و احیای آن از هدف‌گذاری​هایی است که دولت یازدهم به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

 وی اظهار کرد: باید نقطه به نقطه منابع آلایندگی رودخانه کارون شناسایی شود. البته این اقدام باید هر چه سریع​تر صورت گیرد زیرا این رودخانه در بحث تولید انرژی، کشاورزی، شیلات و گردشگری نقش موثری دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برداشت آب شرب از این رودخانه مساله مهمی است که در حال انجام است. باید گفت که کارون هنوز به آن کیفیت لازم نرسیده تا بگوییم کار برداشت آب آشامیدنی از آن، با اطمینان در حال انجام است.

وی افزود: برداشت آب شرب از کارون از نظر بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و بنابراین باید برای این مساله برنامه​ریزی درستی کرد.

ابتکار در ادامه به وضعیت فاضلاب شهری در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در همه جای کشور طرح​های فاضلاب عقب است که این موضوع دلایل متعددی دارد. در دوره​ای، کاملا نسبت به اجرای طرح​های آبفا غفلت شد و اکنون نیز اجرای این طرح​ها پرهزینه است. البته خیلی از استان​ها راهکارهایی در این زمینه ارائه کرده​اند ولی دستیابی به راه حلی مناسب در این مورد، نیازمند مشارکت شهرداری​ها، دولت و مردم است.

وی ادامه داد: اعتبارات دولت نیز در این زمینه تاکنون قطره​چکانی بوده و تصویر روشنی از این موضوع نداریم که دولت چه برنامه​ای را می​تواند در زمینه حل موضوع فاضلاب پیش​بینی کند. البته رییس‌جمهور در خصوص مسائل مربوط به محیط زیست، آلودگی آب و حفاظت از آب و تالاب​ها بسیار جدی است لذا امیدواریم بتوانیم اعتباراتی برای این مورد پیش​بینی کنیم. اما پیشنهاد می​کنم یک برنامه اقتصادی در خصوص کارون در دستور کار شورای حفاظت کیفی این رودخانه قرار بگیرد شاید راه حل​هایی برای این موضوع پیدا شود و مقداری از این شرایط دشوار خارج شویم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای رفع آلایندگی آب باید با برنامه و با سرعت و اطمینان کافی اقدام شود. مساله کمیت و حفاظت از منابع آب و مدیریت صحیح این منابع از اولویت​های دولت است و بسیاری از سیاست​های گذشته در این زمینه اکنون در حال بازنگری است.

وی بیان کرد: اکنون حق​آبه طبیعت پس از حق​آبه رودخانه و تالاب از سوی دولت به رسمیت شناخته شده این در حالی است که در گذشته کمتر به رسمیت شناخته شده بود. از طرفی دیگر به دلایل مختلف تداخل تصرفات و انتقال آب خیلی اوقات انجام شده ولی مطالعات زیست محیطی نداشته یا این مطالعات در سطح بسیار ضعیفی انجام شده است.

ابتکار اظهار کرد: خوشبختانه اکنون انجام مطالعات زیست‌محیطی برای هر طرحی ضرورت شناخته شده و شرایط سخت و جدی برای این موضوع قرار داده​ایم که امیدواریم با هدف​گذاری و اقداماتی که در استان انجام می​شود به دستاوردهای خوبی در این زمینه دست یابیم و نسبت به بهبود کیفیت آب اطمینان لازم حاصل شود.

بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا

وی همچنین در این جلسه به موضوع آلودگی هوای شهر اهواز اشاره کرد و افزود: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا انجام شده و این بسیار حائز اهمیت است که در این زمینه به روز باشیم و تمام عوامل آلودگی هوا را در کنار هم مد نظر قرار دهیم تا یک برنامه منسجم با هدایت و راهبری استاندار برای کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت شاخص​های هوای اهواز تدوین شود.

معاون رییس‌جمهور با بیان این‌که کیفیت هوای اهواز طی 22 ماه گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: توزیع گازوئیل یورو 5 یکی از اقداماتی بود که در جهت ارتقای کیفیت هوای اهواز انجام شد. در ادامه این اقدامات باید توزیع بنزین یورو 4 نیز به طور کامل اجرایی شود و در صورتی که فاز دوم طرح آماک به طور کامل اجرایی شود، و مشکلات حمل و نقل عمومی و مترو نیز حل شود، می‌توان بسیار امیدوار بود که مردم اهواز در هوای بهتری نفس بکشند.

ابتکار عنوان کرد: در موضوع کاهش آلودگی هوا دستگاه​های مختلفی از جمله شورای شهر، شهرداری و صنایع نقش کلیدی دارند و لازم است با یکدیگر همکاری داشته باشند که این موضوع نیاز به مدیریت دقیق همراه با یک زمان‌بندی مناسب دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه به صورت منسجم هماهنگ با اراده جدی و با نگاهی علمی و کارشناسی حرکت کنیم، قطعا می​توان به نتایج قابل قبولی دست یابیم. همان‌طور که شاهد بودیم بر اساس اقدامات وزارت نفت در سال 93، تهران 44 روز هوای سالم داشته است. همین طور شهرهای کرج، اصفهان و تبریز نیز این شرایط را دارا بوده‌اند البته این به مفهوم رفع مشکل نیست اما نشان می​دهد چنانچه منسجم و بر اساس یک برنامه علمی حرکت کنیم، می​توانیم در مورد موضوعاتی چون آلودگی هوا به نتایج ملموس و قابل سنجش دست پیدا کنیم.

مشارکت مردم را در محیط زیست نباید نادیده بگیریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه جلسه شورای حفاظت کیفی کارون در اهواز، الگوی رفتاری مصرف در کشور را الگوی نادرستی عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه نیازمند رفتار درمانی هستیم و در همه این موضوعات از جمله مساله شرب، کشاورزی و صنعت، الگوی مصرف در کشور باید اصلاح شود.

ابتکار نقش رسانه​ها را در آگاه​سازی، اطلاع​رسانی و جلب مشارکت مردمی در پیشبرد این برنامه​ها بسیار کلیدی دانست و افزود: مشارکت مردم را در این زمینه نباید نادیده بگیریم. تشکل​ها و مردم در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کند. با توجه به نامگذاری به جای امسال از سوی مقام معظم رهبری، رسانه​ها می​توانند در بحث ایجاد همدلی و همزبانی که مسئله مهمی در کشور محسوب می​ شود، کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha