شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 151260

«سرطان چهارمین بار بیماری را در کشور دارد، گران‌ترین هزینه‌ها مربوط به این بیماری است، سرطان معده بیشترین قربانی در ایران را دارد و سرطان‌های خونی در حال افزایش هستند» این جدید‌ترین اظهارات رسمی درباره سرطان در ایران است.

سرطانی که بیشترین قربانی را در ایران می‌گیرد

سلامت نیوز: «سرطان چهارمین بار بیماری را در کشور دارد، گران‌ترین هزینه‌ها مربوط به این بیماری است، سرطان معده بیشترین قربانی در ایران را دارد و سرطان‌های خونی در حال افزایش هستند» این جدید‌ترین اظهارات رسمی درباره سرطان در ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ،پس از آنكه مدتی قبل وزیر بهداشت تأثیر پارازیت‌ها بر سرطان را رد كرد، این بار رئیس مركز تحقیقات سرطان ایران هم نقش دخانیات و هوای آلوده را در ابتلا به انواع سرطان بیشتر از نقش پارازیت‌ها ارزیابی كرد و گفت: بیش از 20سال است كه روی این موضوع كار می‌كنیم و می‌توان به قطع گفت كه الكترومگنتیك، اختلالات روانی و سلولی ایجاد می‌كند اما به‌طور كلی در ایجاد سرطان نقشی ندارد.

محمداسماعیل اكبری با اعلام اینكه مبتلایان به سرطان در ایران حدود یك‌پنجم كشورهای غربی هستند، افزود: متأسفانه از نظر روند رشد این بیماری دارای جایگاه نخست هستیم. كشنده‌ترین سرطان در كشور سرطان معده و سرطان پستان نخستین سرطان شایع بین بانوان است.

وی با بیان اینكه هر ساله 10هزار بیمار جدید به تعداد مبتلایان اضافه می‌شود، توضیح داد: شهرهای صنعتی دارای آمار بالایی در سرطان هستند اما خراسان همواره به‌عنوان محور سرطان‌های گوارشی مطرح است و از مناطق شایع سرطان معده و مری به‌حساب می‌آید. اكبری همچنین از افزایش سرطان‌های خونی در جنوب كشور خبر داد و گفت: این موضوع پس از حمله آمریكایی‌ها به خلیج‌فارس بسیار بیشتر شده و تقریبا در حال اثبات این موضوع هستیم كه استفاده آمریكا از رادیواكتیو در بمب‌هایش بر این موضوع تأثیر داشته كه وضعیت درعراق و كویت در این زمینه بدتر است.

    قابل درمان

هر چند رئیس مركز تحقیقات سرطان ایران اعلام كرده كه سرطان معده یكی از كشنده‌ترین سرطان‌هاست اما این موضوع كاملا اثبات شده كه اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است. حذف نمك، عدم‌مصرف چربی حیوانی مانده كه شامل فست‌فودها می‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم‌استعمال دخانیات از مواردی است كه رعایت آنها 60درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش می‌دهد. علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتی‌های گوارشی است به‌طوری‌كه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه خودشان را درمان كنند. كاهش وزن و بی‌اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است.

    چرا مبتلا می‌شویم؟

تغذیه مهم‌ترین عامل در ابتلا به سرطان معده معرفی می‌شود. كسانی كه دارای كمبود كالری و سوءتغذیه هستند، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. رژیم غذایی پرچرب و شور و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها متهم دیگر ابتلا به این بیماری است. حتی بیماری‌های ساده معده هم می‌توانند موجب ابتلای افراد به این سرطان شوند. به گفته پزشكان شانس افرادی كه در دهه‌ پنجم زندگی خود به‌سرمی‌برند، دارای سوء‌تغذیه هستند، مبتلا به عفونت هلیكوباكتری هستند، پولیپ معده داشته‌اند، سیگاری هستند، الكل مصرف می‌كنند یا سابقه فامیلی دارند در ابتلا به این سرطان بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha