دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

شما برای این که صبح‌ها از خواب بیدار شوید، از چه روشی استفاده می‌کنید؟ کسی بیدارتان می‌کند؟ خود به خود بیدار می‌شوید یا یک ساعت شماطه‌دار را روی ساعت معینی کوک می‌کنید؟

ساعت شماطه‌دار استرس می‌آورد

اگر روش آخری را انتخاب کرده‌اید، به نتایج بررسی‌های محققان ایتالیایی توجه کنید که گفته‌اند استفاده از این ساعت‌ها، مخصوصاً انواع قدیمی آنها برای بیدار شدن از خواب ، برای سلامت انسان ضرر دارد.

گروه علمی روزنامه ایتالیایی لاستمپا گزارش داده است این دانشمندان با بررسی ۱۰۰داوطلب  ۲۵ تا ۶۰ ساله نتیجه گرفتند كه فشار خون و تپش قلب در افرادی كه به زور و با استفاده از ساعت شماطه‌دار بیدار می‌شوند به مراتب بالاتر از آنهایی بود كه به طور طبیعی از خواب بیدار می‌شدند.

بررسی‌های آنها نشان می‌دهد این افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون هستند و حتی ممکن است سكته هم بکنند. همچنین سطح استرس این افراد در درازمدت بالا می‌رود. لحظه‌ای كه زنگ ساعت شماطه‌دار به‌صدا در می‌آید، نوعی شوك به بدن وارد می‌شود.

به همین دلیل مقدار زیادی هورمون آدرنالین در بدن ترشح می‌شود و ما از خواب می‌پریم. بدنی كه دراز كشیده و فشار خون آن كمتر از حالت عادی است، آمادگی تحرك شدید و ناگهانی را ندارد. از جمله عوارض این طور از خواب پریدن است که ممکن است تا دو ساعت بعد از بیدار شدن ادامه داشته باشد. بنابراین کارشناسان می‌گویند بهتر است، از ساعت طبیعی مغزمان استفاده كنیم.

برای این کار، باید هر شب شامی سبك را دو ساعت قبل از خواب بخوریم، سر ساعت معینی بخوابیم، برای چند روز اول ساعت را روی یك زمان تعیین شده تنظیم كنیم و ۷  تا   ۸ ساعت برای خواب وقت داشته باشیم. بعد از یك هفته، بدن عادت می‌كند تا سر ساعت از خواب بیدار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha