معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در 10 ماه امسال صادرات دارو از کشور نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

رسول دیناروند در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 30 ساله انقلاب اسلامی افزود:در کنار افزایش سهم صادرات دارو، برای اولین بار در کشور امسال سهم داروهای وارداتی نیز از نظر کمی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: کاهش تعداد داروهای وارداتی نشان دهنده ارتقای ظرفیت های داخلی برای تولید داروهای کمیاب، جدید و گران قیمت است.
دیناروند ارتقای جایگاه دارویی کشور را مرهون توسعه زیر ساخت های فنی وعلمی درکشور دانست و اظهار داشت: هم اکنون 15 دانشکده داروسازی با یک هزار دانشجوی داروسازی و 100 نفر در دوره دکترای تخصصی داروسازی در کشور فعالیت می کند.
به گفته وی، همچنین 20 مرکز تحقیقاتی و مرکز رشد نیز در زمینه دارویی کشور فعال هستند که امیدوار هستیم در عرصه تولید علم و فناوری محصولات دارویی، شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم.
وی در تشریح دستاوردهای سی ساله انقلاب اسلامی در زمینه دارو درکشور گفت : در سال 57 کمتر از 25 درصد نیازهای دارویی کشور در داخل تولید و بیش از 75 درصد داروها نیز از خارج تامین می شد.
به گزارش ایرنا، دیناروند با بیان این مطلب که پس از انقلاب اسلامی ، درچند مرحله در حوزه دارویی سرمایه گذاری های خوبی انجام شد و پیشرفت های بسیار ارزشمندی دراین خصوص صورت گرفت، مرحله اول این پیشرفت های دارویی را در دوران جنگ تحمیلی عنوان کرد و افزود : در این دوران زیر ساخت های جدید تولید دارو درکشور ایجاد شد و شرکت های داروسازی وابسته به شرکت های چندملیتی راه اندازی و یا بازسازی شدند.
به گفته وی، در این دوران برای این که بتوانیم بیشتر نیاز دارویی کشور را در داخل تولید کنیم "طرح ژنریک" ایجاد شد که طی آن داروهایی با کیفیت مناسب و ارزان درکشور تولید شد و همچنین فهرست داروهای اساسی در کشور تدوین شد تا در شرایط جنگی دچار بحران نشویم.
معاون غذا و دارو در ادامه به شرایط دارویی کشور پس از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : در این دوران صنعت داروسازی در کشور توسعه یافت و وارد عرصه های جدیدی شدیم به نحوی که تولید مواد اولیه دارویی، مواد بسته بندی دارویی و مواد کمکی دارویی یعنی چرخه تولید دارو در کشور تکمیل شد.
وی تاکید کرد: قبل از انقلاب اسلامی حتی یک قلم ماده اولیه دارویی را خودمان تولید نمی کردیم اما پس از دوران جنگ و هم اکنون نیمی از نیازهای مواد اولیه دارویی را خودمان در کشور تولید می کنیم.
دیناروند مرحله بعدی پیشرفت های دارویی کشور را ورود به عرصه تولید داروها با فناوری های برتر و پیچیده عنوان کرد و افزود: تولید داروهای بیوتکنولوژیک درکشور حدود شش سال است که شروع شده و در دولت نهم شاهد ورود داروهای جدید بیو تکنولوژیک به بازار هستیم به نحوی که هم اکنون برخی از داروهای بسیارمهم مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج را در کشور تولید می کنیم.
وی با بیان اینکه اخیرا شاهد معرفی مواد مؤثره جدید و نیز داروی جدیدی برای درمان بیماری ام اس بودیم، گفت: این داروی جدید طی دو هفته آینده آماده ورود به بازار است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون بیش از 95 درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می شود، اظهار امیدواری کرد که ایران در آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در زمینه دارو باشد.
دیناروند در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش 80 درصدی قاچاق دارو در دولت نهم خبر داد و افزود: براساس ارزیابی‌های انجام شده در سال 84، در 90 درصد داروخانه‌های کشور، فرآورده‌های تقلبی و قاچاق یافت می‌شد اما این رقم در سال 86 به کمتر از 10 درصد رسیده است.
وی در خصوص کانال ورود اقلام قاچاق و تقلبی در کشور گفت: عمده داروهای قاچاق که متعلق به بازارهای غیرقانونی بوده و از مرزهای غربی و شرقی و بخشی از مرزهای جنوبی وارد کشور می‌شوند.
دیناروند با بیان این مطلب که داروهای عرضه شده در "ناصرخسرو " قاچاق و تقلبی بوده و به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست، گفت: 90 درصد داروهایی که در بازار ناصر خسرو عرضه می‌شود در ارتباط با " مواد مخدر، دوپینگ یا هورمون سقط جنین" هستند که عرضه این داروها در کشور غیرقانونی است.
وی با تقدیر از فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خصوص در دولت نهم که دامنه فعالیتش را در خصوص مبارزه با قاچاق دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی گسترش داده، خواستار همکاری بیشتر دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور درخصوص مبارزه با قاچاق دارو شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha