دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1516

تبلیغات در دنیای امروز، تضمین برای فروش محصولات به حساب می‌آید.

درخواست ممنوعیت برای تبلیغ خوشمزه‌های خطرناک

تبلیغات در دنیای امروز، تضمین برای فروش محصولات به حساب می‌آید. در این میان، کودکان بیشترین تأثیر را از تبلیغات می‌گیرند، به خصوص در مورد مواد غذایی آماده یا همان فست‌فودها که دیگر همه می‌دانیم ارزش غذایی کمی دارند، اگرچه شاید خوشمزه باشند.

این افزایش تمایل به غذاهای آماده در پی تبلیغات گسترده‌ای که به آنها می‌پردازد، نهادهای بهداشتی را بر آن داشته است تا اساسنامه‌ای برای تحریم این تبلیغات، تدوین کنند.

به تازگی در انگلستان، Ofcome كه یک نهاد نظارتی بر رسانه‌های این كشور است، درخواست کرده تبلیغات غذاهای آماده در طول برنامه‌هایی که بیننده‌های زیر 16 سال دارد ممنوع شود.

 به گزارش بی‌بی‌سی، این نهاد با استناد به تحقیقاتی که درباره گسترش استفاده از فست‌فودها و رواج چاقی در كودكان منتشر شده، پیشنهاداتی را در جهت محدودیت تبلیغاتی که به غذاها و نوشیدنی‌های حاوی چربی، نمک و قند بالا می‌پردازند، اتخاذ کرده است.

 هدف Ofcom این است که این تلاش‌ها به جایی برسد که نه تنها برنامه‌های جدید را تحت پوشش قرار دهد ، بلکه برنامه‌هایی که به تبلیغ مواد غذایی کم ارزش پرداخته و درگذشته پخش شده است هم برای پخش مجدد مورد ارزیابی قرار گیرد.

 این نهاد همچنین پیشنهاد كرده از حضور چهره‌های مشهور و قهرمانان کارتونی برای تبلیغ مواد غذایی بی ارزش و یا هدیه‌هایی که در رستورانها برای جلب توجه بچه‌ها در نظر گرفته می‌شود، جلوگیری کند.

 آنها البته معتقدند که دامنه این محدودیت‌ها باید از آگهی‌های فواصل برنامه‌های کودکان، به کانال‌های مخصوص به کودکان و حتی برنامه های بزرگسالان که بیننده‌های کودک و نوجوان دارد، برسد.

گفتنی است که پیش‌بینی می‌شود این تحریم‌ها ضرری حدود 39 میلیون دلار را روی دست رسانه‌ها بگذارد.

محققان علوم پزشكی مدت‌هاست كه درباره تأثیرات منفی فست‌فودها مطالعه می‌كنند. دانشمندان حتی ادعا کرده‌اند همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند مثل هروئین اعتیاد‌آور باشد. محققان آمریکایی، شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد مردم می‌توانند بیش از حد به شکر و چربی موجود در فست‌فود عادت کنند و شاید علت اضافه وزن شدید در جوامع غربی نیز، طبق این نظریه قابل توضیح باشد.

جالب است بدانید که پرنس چارلز هم در سفر اخیرش به امارات متحده عربی، با انتقاد شدید از افزایش بی رویه مصرف مواد غذایی در بین مردم، اعلام کرد که رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد باید ممنوع شوند. سفر پرنس چالز به امارات متحده عربی که به منظور بازدید از کالج دیابت لندن و تور کشورهای عربی انجام شده با اظهار نظر او در مورد رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد سر و صدای زیادی را به همراه داشته است.

 او در حالی که از سلامت غذایی برای افراد و رژیم‌های درست صحبت می‌کرد اعلام کرد این رستوران‌ها به خاطر نوع غذاهایی که تولید می‌کنند می‌توانند برای سلامت مضر باشند و باید قانونی برای ممنوعیت آنها درنظر گرفت.

یکی از سخنگویان مک‌دونالد، اظهارات پرنس چالز را ناامید کننده خواند و با اشاره به پسر پرنس چالز، پرنس هری که سال 2005 در حال خوردن یک ساندویچ مرغ در مک‌دونالد دیده شده بود، با كنایه گفت، احتمالاً دیگر اعضای خانواده سلطنتی انگلیس نظر بهتری در مورد آنان دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha