سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

دو‌سال پیش بود که سازمان ثبت احوال در توضیحی اعلام کرده بود علت افزایش آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند‌سال اخیر، ثبت ازدواج‌های شرعی در فاصله سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٠ بوده که برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... بوده است.

سلامت نیوز:دو‌سال پیش بود که سازمان ثبت احوال در توضیحی اعلام کرده بود علت افزایش آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند‌سال اخیر، ثبت ازدواج‌های شرعی در فاصله سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٠ بوده که برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... بوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،آنچه ظاهرا از آمارهای انتشاریافته سازمان ثبت‌احوال در سال‌های اخیر برمی‌آید، افزایش تعداد ازدواج ثبت شده دختران و پسران سنین پایین است. به‌طوری‌که موجب شده در برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شاهد تحلیل‌هایی براساس این آمارها و منتسب‌کردن آنها به دختران و پسران سنین پایین به‌عنوان کودکان امروزی باشیم.


در تبیین این افزایش باید اشاره کرد که حجم قابل‌توجهی از این آمارها به سال‌های گذشته مربوط بوده و به‌عنوان «ازدواج معوقه» در چند‌سال اخیر درحال ثبت هستند. در این ازدواج‌های معوقه، زوجین ازدواج شرعی داشته اما آن را ثبت قانونی و رسمی نکرده‌اند‌ و پس از گذشت سال‌ها از زندگی زناشویی خود به دلایل متفاوت ازجمله بهره‌مندی از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... در سال‌های اخیر اقدام به اثبات زوجیت و ثبت ازدواج خود کرده‌اند و سازمان ثبت‌احوال نیز برابر ماده ٣٢ قانون خود تکلیف دارد پس از انجام استعلام و اطمینان از عدم ثبت زوجیت آنان، ازدواجشان را در سند هویتی آنها ثبت کند.


 ازدواج‌های زودهنگام که در استان‌های جنوبی و مرزی کشور بیشتر مشهود است، حجم قابل‌توجهی از آمارهای ثبتی ازدواج سنین پایین را شامل شده‌اند. البته اجرای طرح‌های ویژه به‌منظور شناسایی و ثبت ازدواج‌های معوقه توسط ادارات کل ثبت‌احوال برخی از استان‌های کشور نظیر استان سیستان و بلوچستان مزید این علت در افزایش ثبت ازدواج معوقه بوده است.


مقایسه آمارهای ثبتی ازدواج در ٣‌سال
(٩٠-٨٨) نشان می‌دهد، در‌سال ١٣٨٩ تعداد ازدواج ثبت‌شده مردان کمتر از ١٥سال و ١٩-١٥ ساله‌ کشور به ترتیب ٢٦‌درصد و ٣‌درصد رشد نسبت به سال١٣٨٨ داشته است. همچنین‌ درصد رشد تعداد ازدواج ثبت‌شده‌ زنان کمتر از ١٠سال و ١٤-١٠ ساله کشور در‌سال ١٣٨٩ به ترتیب ٥٩‌درصد و ٦‌درصد نسبت به‌سال ١٣٨٨ بوده است. اما بررسی تغییرات آمارهای ثبتی ازدواج در‌سال ١٣٩٠ نسبت به‌سال ١٣٨٩ حکایت از کاهش ثبت ازدواج برای مردان و زنان این دو گروه سنی دارد و این کاهش در مقایسه با افزایشی که در‌سال ١٣٨٩ نسبت به‌سال ١٣٨٨ شاهد بودیم، بیشتر قابل‌توجه است. به‌طوری‌که در ‌سال ١٣٩٠ ثبت ازدواج مردان سنین کمتر از ١٥‌سال با ٤٨/٩-‌ درصد کاهش و ثبت ازدواج زنان کمتر از ١٠‌سال با ٦٩/٣-‌ درصد کاهش همراه بوده است.


 این تغییرات را می‌توان با افزایش ثبت ازدواج‌های معوقه در سال‌های اخیر تبیین کرد. چنان‌که در ‌سال ١٣٨٩ نزدیک به ٥١‌هزار و در ‌سال ١٣٩٠ نزدیک به ١٤‌هزار ازدواج معوقه در کشور به ثبت رسیده و از مجموع ازدواج‌هایی که تاریخ وقوع آنها قبل از سال١٣٩٠بوده است، بیش از ٤٥‌درصد بعد از گذشت ١٠تا ٢٠ سال، ٣٢‌درصد بعد از گذشت ٢٠ تا ٣٠‌سال و ٢٣‌درصد بعد از گذشت ٣٠ تا ٤٠‌سال ثبت قانونی شده‌اند و اغلب این ازدواج‌ها به زوجینی که در سنین پایین قرار داشته‌اند، مربوط است. برای نمونه در یکی از ازدواج‌های ثبت شده که زوجین پس از گذشت ٤٠‌سال از زندگی مشترک در‌سال ١٣٩٠ اقدام به ثبت قانونی ازدواج خود کرده‌اند، زوج ١٦‌سال و زوجه ١٠‌سال داشته است. بدیهی است با کاهش ثبت این دسته ازدواج‌ها، از آمار ازدواج سنین پایین کاسته خواهد شد. چنان‌که مقایسه‌ آمارهای ثبتی این رویداد در‌سال ١٣٩٠ و سه‌ماهه اول امسال نسبت به دوره‌های زمانی قبل مؤید این مطلب است.


 بررسی آمارهای ثبتی ازدواج طی سه‌ماهه اول ‌سال ١٣٩١ و مقایسه آن با مدت مشابه‌ سال قبل نشان‌دهنده کاهش ازدواج در مردان سنین کمتر از ١٥‌سال و ١٩-١٥ ساله کشور به ترتیب با ٢٢-‌ درصد و ١١- درصد و همچنین کاهش ازدواج در زنان سنین کمتر از ١٠‌سال و ١٤-١٠ساله کشور به ترتیب با ٢٣- درصد، ٧-‌ درصد بوده است.


 داده‌های ثبت‌احوال از مهم‌ترین منابع آمارهای جمعیتی است که دگرگونی و تحولات جمعیتی جامعه را روشن می‌سازند و با تکیه بر آنها می‌توان تحولات جمعیتی را در کشور رصد کرد. اما باید توجه داشت که آمارهای ثبتی جمعیتی ازجمله وقایع ازدواج منعکس‌کننده عملکرد ثبت این وقایع هستند و اگرچه سازمان ثبت احوال کشور در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل‌توجهی را درجهت شناسایی و ارتقای پوشش ثبت وقایع چهارگانه داشته و در این مسیر موفقیت‌های چشمگیری را نیز به‌دست آورده است، به‌طوری‌که درحال‌حاضر نزدیک به ٩٩‌درصد از وقایع ولادت و بیش از ٨٣‌درصد از وقایع وفات کشور را پوشش ثبت داده است، اما ماهیت آن ایجاب می‌کند در انتشار آمارهای ثبتی، عملکرد ثبت یا حجم کل وقایع حیاتی ثبت شده را ارایه دهد و از آن‌جا که حجم کل نشان‌دهنده‌ برآوردی از وقوع واقعه در هر‌سال است و سالانه تعدادی وقایع معوقه برای ثبت وجود دارد که از سال‌های قبل باقی مانده و به ثبت احوال اعلام نشده‌اند، بنابراین می‌توان گفت با تکرار این فرآیند در هر‌سال آمارها یکدیگر را متوازن خواهند کرد. با تفکیک آمارهای ثبت معوقه ازدواج از آمار عملکرد ثبت این رویداد، می‌توان از برخی توصیف‌ها و تحلیل‌های سطحی درمورد آمارهای ثبتی ازدواج جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha