سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 151685

سلامت نیوز:مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران از کاهش آمار اهدای خون بانوان در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، طاهره مجیدی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی ترویج اهدای خون بانوان قم که با حضور مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه های استان قم در تالار امام رضا(ع) استانداری برگزار شد ، ابراز داشت: آمار اهدای خون بانوان کشور در سال 83 حدود 11 درصد بوده است که این آمار در سال 93 به کمتر از 5 درصد رسیده و این مساله جای تامل دارد.

وی آمار اهدای خون بانوان در اروپا را 50 درصد عنوان کرد و افزود: ترس از سوزن، کم خونی و بیمار شدن، نداشتن توان کافی در انجام وظایف روزانه، نبود وقت کافی و نداشتن اجازه همسر از جمله دلایل کاهش آمار اهدای خون میان بانوان در ایران است.

وی افزود: بیشتر خانم ها در کشور به دلیل ترس از ابتلا به کم خونی از اهدای خون نگران هستند و از انجام آن خودداری می کنند در حالی که هموگلوبین هر فرد در زمان بدو مراجعه به پایگاه های انتقال خون و قبل از خونگیری به طور دقیق بررسی می شود تا مشکلی به وجود نیاید.

مجیدی اضافه کرد: پزشکان آموزش دیده که در پایگاههای انتقال خون مستقر هستند به هیچ وجه اجازه اهدای خون را به افراد مبتلا به کم خونی نمی دهند و همچنین به خانم هایی که خون اهدا می کنند جهت پیشگیری از کم خونی قرص آهن ارائه می کنند.

وی ادامه داد: برگزاری همایش، هم اندیشی و کارگاه های آموزشی و تبلیغات مناسب برای بانوان جهت ترغیب آنها به اهدای خون می تواند به حل این معضل کمک کند.

مجیدی عنوان کرد: برگزاری یک کلاس یا دوره آموزشی و هم اندیشی در طول سال جوابگو نیست و این کار باید به صورت مستمر درسال انجام شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری قم نیز در این نشست، یکی از مباحث مهم در سلامت انسان را اهدای خون عنوان کرد و ادامه داد: نیمی از جمعیت فعال کشور را بانوان تشکیل می دهند و جای تاسف دارد که از این میزان جمعیت تنها 5 درصد آنها در سال اقدام به اهدای خون می کنند.

معصومه ظهیری بیان کرد: برای ترغیب و تشویق زنان به اهدای خون علاوه بر برطرف کردن عواملی که موجب کاهش اهدای خون در این قشر شده، نیاز به برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی است.

وی عنوان کرد: متاسفانه باورهای غلطی هم چون کم خونی و فقر آهن در میان بانوان وجود دارد که مانع از اقدام آنها برای اهدای خون می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha