رییس انجمن اورولوژی ایران از اعلام آمادگی حدود 700 اورولوژیست در سراسر كشور برای ارائه مشاوره و درمان رایگان همزمان با روز ملی سلامت مردان خبر داد و گفت: در اولین پنج شنبه اسفند ماه سال جاری امكان بهره‌گیری از مشاوره‌های اورولوژیست‌های ایرانی خارج از كشور به وسیله چت و پست الكترونیك فراهم شده است.

دكتر سید جلیل حسینی در نشستی خبری و در آستانه روز ملی سلامت مردان گفت: روز ملی سلامت مردان با سه هدف طراحی شده است. ابتدا آن كه فرهنگ سلامتی و توجه به سلامت قبل از بیماری در میان مردان كشور نهادینه شود. همچنین باید در نظر داشت كه پزشك تنها به منظور درمان تربیت نشده بلكه پزشك یاور مردم در حفظ سلامتی آنهاست. همچنین مردم باید نسبت به بیماریهای پرخطر و كم علامت حساس شوند.

سیگار یكی از عوامل بروز سرطان مثانه است

وی گفت:‌ سرطان مثانه از جمله بیماریهای پرخطر است كه می‌تواند علامتی جز تغییر در رنگ ادرار و یا وجود خون در ادرار نداشته باشد. تشخیص سریع این بیماری با انجام آزمایش‌های ساده امكان پذیر است و درمان سریع آن طول عمر طبیعی را به دنبال دارد. سیگار یكی از عوامل بروز سرطان مثانه است.

وی تاكید كرد: سلامت مردان تنها بیماریهای اورولوژی نیست، روز سلامت ملی مردان با حمایت‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی طراحی شد كه در این روز نیاز است كلیه جنبه‌های مختلف بیماریهای مردان از جمله بیماریهای روانی نیز در نظر گرفته شود.

همكاری انجمن پزشكان عمومی در روز سلامت ملی مردان از سال آینده

وی گفت: به منظور گسترده شدن روز سلامت ملی مردان از سال آینده انجمن پزشكان عمومی نیز در این طرح همكاری خواهند داشت.

دكتر حسینی خاطرنشان كرد:‌ همزمان با سومین سال برگزاری روز سلامت ملی مردان بیش از 70 درصد (حدود 700 نفر) از اورولوژیست‌های كشور از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر و یا ساعت‌های اعلام شده از طرف خود پزشكان به مشاوره، معاینه و درمان رایگان مردان سراسر كشور اقدام می‌كنند. به این منظور در 9 استان كشور ستاد ویژه طراحی شده است. همچنین در شهرهای كوچك اورولوژیست‌ها در مطب‌ها اعلام آمادگی كرده‌اند. پزشكان آماده برای ارائه خدمات به مردان در روز سلامت ملی مردان از طریق تلفن‌های اعلام شده نیز پاسخگوی علاقمندان هستند. ستاد تهران با شماره تلفن 88526900 آماده پاسخگویی است. همچنین شماره تلفن‌های ستاد استان‌ها در سایت انجمن اورولوژی به نشانی iuanet.org در اختیار علاقمندان قرار دارد. در شهرهایی كه ستاد ندارند اسامی پزشكان داوطلب با شماره تلفن‌ها از طریق سایت انجمن اورولوژی در دسترس است.

رییس انجمن اورولوژی ایران افزود: در روز سلامت ملی مردان، حدود 25 مركز نیز از طرف شهرداری تهران در اختیار اورولوژیست‌ها قرار گرفته است. همچنین دانشگاه شهید بهشتی حدود 15 مركز را برای ارائه خدمات مشاوره و درمان رایگان اورولوژیست‌ها در این روز در نظر گرفته كه علاوه بر اورولوژیست‌ها از رزیدنت‌های داخلی و پوست نیز در این روز بهره گرفته می‌شود.

به گفته وی، همچنین امكان مشاوره با اورولوژیست‌های ایرانی خارج از كشور به وسیله پست الكترونیك و چت در روز اول اسفند سال جاری فراهم شده است. به این منظور پزشكان اورولوژیست ایرانی خارج از كشور در روز سلامت ملی مردان حداقل 5 تا 6 ساعت پاسخگوی علاقمندان خواهند بود. همچنین در این روز از طرف انجمن آنكولوژی و رادیوتراپی هفت نفر در تهران اعلام آمادگی كرده‌اند.

وی گفت: طی سال اول اجرای طرح روز سلامت ملی مردان حدود 10 هزار نفر به مراكز اعلا شده مراجعه كردند. همچنین در سال دوم حدود 12 تا 13 هزار مراجعه شده است. طی این دو سال بیشتر تماس‌ها با اورولوژیست‌ها تلفنی انجام شده است. برای امسال با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده پیش بینی می‌شود حدود 50 تا 60 هزار نفر در روز سلامت ملی مردان به مراكز اعلام شده مراجعه كنند.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی انجمن اورولوژی ایران برای برگزاری روز ملی سلامت مردان گفت: در نظر است كه روزی برای سلامت ملی زنان نیز در نظر گرفته شود. طراحی‌های این امر از طرف وزارت بهداشت صورت گرفته است. انجمن اورولوژی ایران در این زمینه نیز اعلام آمادگی كرده است.

رییس انجمن اورولوژی از مردان خواست تا به سلامت خود توجه داشته باشند و در ادامه گفت: لازم است والدین پسربچه‌های زیر یك سال را به صورت كامل معاینه كنند و هرگونه تغییری در تخلیه مثانه را جدی بگیرند. در صورت عدم توجه به مسائل اورولوژی كودكان ممكن است این كودكان در آینده با مشكل باروری مواجه شوند.

در ادامه دكتر زرگر نائب رییس انجمن اورولوژی ایران گفت:‌ لازم است والدین تنگی سوراخ خروجی ادرار در پسر بچه‌ها را جدی بگیرند؛ چرا كه در صورت عدم توجه به این مورد، منجر به نارسایی‌های كلیه ‌شده و این در حالی است كه تنگی سوراخ خروجی ادرار در پسر بچه‌ها با معاینه‌ای ساده از طرف والدین قابل تشخیص بوده و با درمانی ساده برطرف می‌شود.

وی گفت: در صورت عدم حمایت مسئولان وزارت بهداشت، ممكن است انجمن اورولوژی نتواند برای سالهای آینده طرح روز سلامت ملی مردان را در كل كشور پوشش دهد. اغلب بیماریهای خطیر كم علامت مانند پروستات قابل درمان هستند به شرط آن كه زود تشخیص داده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha