پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 15219

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: زایمان طبیعی از نظر علمی و فیزیولوژیک هیچ مشکل عمده شناخته شده‌ای برای مادر ایجاد نمی‌کند بلكه فواید فراوانی نیز به همراه دارد.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اینکه گاهی تبلیغ می شود که زایمان طبیعی باعث شلی لگن می شود، گفت: این مقوله در حد بسیار کمی است ضمن اینکه در سزارین نیز می تواند اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه شواهد علمی جدید نشان می دهد که این عارضه بسیار کم قابل پیشگیری و نیز قابل اصلاح است، گفت: نمی توان به این بهانه، عوارض شدیدتری را برای مادر ایجاد کرد.

وی ادامه داد : مشکلات ادراری به دنبال سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است چرا که ممکن است دستگاه ادراری حین عمل آسیب ببیند، ضمن اینکه کاتاتری که موقع عمل گذاشته می‌شود، ممکن است پس از عمل ایجاد عفونت‌های ادراری كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس مستندات مبتنی بر شواهد، هیچ عارضه عمده شناخته شده ای برای زایمان طبیعی گزارش نشده است و اگر عارضه بسیار کمی ایجاد شود به خاطر مشکلاتی است که ما نمی توانیم پیش بینی کنیم و در مورد تمام زایمان ها نیز نبوده بلکه برای درصد بسیار کمی است که به راحتی نیز قابل اصلاح است.

خداکرمی افزود: این در حالیست که عوارض سزارین یا قابل اصلاح نبوده و یا به سختی اصلاح می‌شود.

وی گفت: اگر چه هم اکنون آمار مرگ و میر مادران در کشور پائین آمده است اما همین تعداد مرگ‌ها نیز بیشتر مربوط به زایمان‌هایی است که به روش سزارین انجام شده اند.

خداکرمی افزود: سزارین می‌تواند مرگ را برای گروهی که به آن نیاز دارند کاهش دهد اما اگر کسی به صورت انتخابی و برای جلوگیری از فوت این روش را برگزیند، تضمینی برای این امر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha