دبیر انجمن علمی ناباروری و باروری، هزینه گران درمان ناباروری در ایران را معادل یك چهارم هزینه درمان در كشورهای مشابه برشمرد و افزود: این كاهش قیمت و سوبسید از دستمزد متخصصان كسر می‌شود.

دكتر حسینی، با اشاره به ضرورت مراجعه زوجین نابارور به مراكز درمانی تخصصی و فوق تخصصی گفت:‌ این مراجعه سبب كاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.

وی، با اشاره به بهره‌مندی از تكنیك انجماد برای نگهداری سلولهای جنسی (گامت) پیش از رادیوتراپی و شیمی درمانی برای مردان و زنان مبتلا به سرطان در ادامه از بررسی بیماریهای ژنتیك جنین پیش از لانه گزینی خبر داد و گفت: بدین ترتیب از انتقال جنین معیوب خودداری و خانواده‌ها به لحاظ اقتصادی و از معضلات كودكان معلول مصون می‌مانند.

دكتر موحدی، فوق تخصص نازایی، با اشاره به پیشرفت درمان‌های ناباروری در ادامه خاستگاه درمان‌های نوین حاصل از سلولهای بنیادی را درمان‌های ناباروری برشمرد و افزود: بدین ترتیب و با بهره گیری از این سلولها زوجین نابارور نیز بهره مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دكتر پارسا نژاد، رییس پانزدهمین كنگره باروری و ناباروری هم با اشاره به وجود فاصله بین آموزش و پژوهش در كشور در ادامه افزود: به عنوان مثال از زمان آغاز مسایل ART و نوزاد آزمایشگاهی تا ورود به كشور 12 سال به طول انجامید اما درعین حال می‌توانیم ادعا كنیم كه همگام با دنیا به پیش می‌رویم.

وی، با تاكید براهمیت تداوم و استمرار این علم و تربیت نیروی جوان در ادامه بر ضرورت توجه بیشتر مقامات وزارتخانه به علم ناباروری اشاره كرد.

رییس پانزدهمین كنگره باروری و ناباروری، با بیان این كه بیش از25 درصد از كل پژوهش‌های ثبت شده در نشریات و سایت‌های خارجی و كتاب‌های مرجع در ارتباط با علم بیولوژی و ناباروری است، گفت: این امر حاكی از علاقه فراوان دانشمندان ایرانی به رشته سلول‌های بنیادی و بیولوژی تولید مثل است.
دكتر زالی، با بیان اینكه پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور مبتنی بر شواهد است در ادامه افزود: در برخی از كشورهای دنیا سه سیكل نخستین درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی، با رد این باورعامیانه كه ناباروری زنانه است، گفت:40 درصد علل نازایی زنانه، 40 درصد مردانه، 5 درصد مشترك و 5 درصد نامشخص است.

وی، به وجود آموزش پیش از ازدواج اشاره كرد و افزود: چون این آموزش در نظام آموزش ما جایگاهی ندارد از این رو در نخستین تجربه ازدواج با چالش‌هایی روبرو می‌شوند.

زالی، بر نهادینه شدن آموزش پیش از ازدواج در نظام آموزشی كشور ( در مقطع متوسطه) تاكید كرد و افزود: بسیاری از سقط‌های ناخواسته و مشكلات باروری ناشی از این بی اطلاعی است.

وی، با بیان این كه كه در گذشته برای درمان زوجین ناباروری با اعزام به خارج كشور هزینه‌ای حدود 10 تا 11 هزار دلار بر كشور تحمیل می‌شد، گفت: این به معنای برداشت ذخایر ارزی كشور بود كه با درمان بیماران در داخل كشور و پوشش بیمه‌ای از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی، عدم مراجعه صحیح و به هنگام به مراكز درمانی ناباروری را عاملی برای عدم بهره وری از درمان‌های نوین دانست و افزود: هم اكنون 45 تا 40 مركز فعال درمان ناباروری در كشور وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha