ورود فاضلاب های بیمارستانی به شبکه آب های زیرزمینی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که به عنوان تهدیدکننده سلامت به شمار می رود و این روزها به بحرانی برای مناطق جنوبی پایتخت تبدیل شده است و سلامت مردم را تهدید می کند.

ورود فاضلاب بیمارستانی به آب‌های سطحی؛جنوب تهران را تهدید می‌کند

سلامت نیوز: ورود فاضلاب های بیمارستانی به شبکه آب های زیرزمینی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که به عنوان تهدیدکننده سلامت به شمار می رود و این روزها به بحرانی برای مناطق جنوبی پایتخت تبدیل شده است و سلامت مردم را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، امروز پایتخت در معرض انواع آلودگی‌ های صوتی، منابع آبی و خاکی قرار دارد اما آنچه که علاوه بر این مسایل، سلامت شهروندان تهرانی را به خطر می اندازد، ورود فاضلاب های بیمارستانی به آب های زیرزمینی و چاه های جذبی به ویژه در جنوب پایتخت است.


مهمترین شاخصی که در زندگی آدمی تاثیر گذار است شاخص های زیست محیطی است که داشتن هوا، آب، خاک و طبیعت سالم و تنوع زیستی مناسب را به عنوان شاخص های اصلی مورد توجه قرار می دهد و تأمین هر یک از این شاخص ها کاری است که علاوه بر متولیان دولتی بر عهده مردم نیز قرار دارد.


به گفته مسئولان، تهران ١٥٠ بیمارستان دارد که ٨‌ درصد از این بیمارستان ها فاقد سیستم تصفیه فاضلاب و حدود ٣٤‌ درصد دارای تصفیه ‌خانه با عملکرد ناقص هستند که این مساله به گفته علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران موجب ورود فاضلاب ‌های بیمارستانی به شبکه آب‌ های سطحی و چاه‌ های جذبی می ‌شود.


آثار فاضلاب‌های بیمارستانی تا 50 سال باقی می‌ماند


اما ورود فاضلاب‌ های بیمارستانی به آب‌ های سطحی و همچنین آب ‌های زیر زمینی از این جهت نگران کننده است که منابع آبی برای آبیاری زمین ‌های کشاورزی جنوب تهران از این طریق استفاده می شود و طبق آماری که وجود دارد، فاضلاب‌ های بیمارستانی جزو خطرناک ‌ترین فاضلاب ‌ها هستند که آثار آن ها تا ٥٠‌ سال باقی می‌ ماند. بنابراین مدیریت فاضلاب های بیمارستانی در هر کشوری یکی از شاخص های مهم وضعیت محیط زیست آن کشور است.


محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا که در اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر بهداشت برگزار شده بود از عدم تصفیه فاضلاب بیمارستانی انتقاد کرده و اعلام می کند که این فاضلاب ها در شبکه آب های سطحی به ویژه چاه های جذبی را آلوده می کند و کشت و کارهایی در جنوب تهران است که از این طریق، آلودگی را به جامعه باز می گرداند. اکثر بیمارستان های ما در تهران تصفیه خانه ندارند.


همچنین وحید نوروزی شهردار منطقه 18 که از مناطق جنوبی پایتخت است نیز در نشستی خبری در روز 23 خردادماه با اشاره به آلودگی احتمالی یکی از چاه‌های عمیق آب زیرزمینی در این منطقه و ابراز نگرانی از این مساله می گوید: این موضوع مربوط به یکی از بیمارستان‌های نیمه‌دولتی است که به نظر می‌رسد، فاضلاب بیمارستانی وارد چاه مذکور شده است که وزارت بهداشت موضوع را پیگیری کرده و ما نیز این قضیه را دنبال می‌ کنیم.


ورود 40 درصد فاضلاب بیمارستان‌های تهران به آب‌های سطحی


علی‌محمد شاعری رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز پیش از این اعلام کرده بود که ٤٠‌ درصد فاضلاب بیمارستان‌های شهر تهران به دلیل نبود تصفیه‌خانه یا عملکرد ضعیف و ناقص بیمارستان‌ها، وارد شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی و چاههای جذبی می‌شود.


شاعری برنامه دیگر شهرداری برای مقابله با آلودگی آب و خاک شهر تهران را همکاری با وزارت نیرو برای بازچرخانی و استفاده از فاضلاب برای تامین آب خام شهرداری اعلام کرده و می گوید: توافقات اولیه با وزارت نیرو انجام شده و قرار است که آب خام استاندارد از سوی این وزارتخانه در اختیار شهرداری قرار گیرد.


به گفته او، به تدریج استفاده شهرداری از آب های زیر زمینی کاهش خواهد یافت، زیرا اکنون حدود 200 میلیون متر مکعب سالانه برای آبیاری فضای سبز تهران از آب های زیر زمینی برداشت می شود و هر میزان که وزارت نیرو آب خام در اختیار ما بگذارد استفاده از این آب را کاهش می دهیم.


اما محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، می گوید: در حال حاضر در برنامه ریزی که شرکت آب و فاضلاب تهران انجام داده حدود نیمی از شبکه فاضلاب در پایتخت اجرا شده و بیش از یک سوم شهر تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارد.


شبکه فاضلاب تهران تا 4 سال آینده تکمیل می‌شود


او همچنین می گوید: تصفیه خانه جنوب شهر تهران 3 میلیون و 200 هزار نفر از افراد را تحت پوشش دارد که این موضوع کار ارزنده ای است و نیمی دیگر از شبکه فاضلاب شهر تهران تا چهار سال آینده با تأمین اعتبار به موقع و متناسب به شبکه فاضلاب متصل خواهد شد.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می افزاید: پیش از این برخی بیمارستان های تهران فاضلاب خود را در سطح جوی ها رها می کردند که هم اکنون برخی بیمارستان ها فاضلاب هایشان را در چاه های جذبی متصل به آب های زیر زمینی سرازیر می کنند البته این اتفاق در اماکنی صورت می گیرد که تحت پوشش شبکه فاضلاب نیست. امیدواریم که هر چه سریعتر به اتمام برسد و گستره شهر تهران تحت پوشش فاضلاب قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha