رئیس کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: با سالمند شدن جامعه نیاز به رشته فیزیوتراپی بیشتر احساس می‌شود در حالی که وزارت بهداشت اجازه ارتقای تحصیل را به فیزیوتراپ‌ها نمی‌دهد و با راه‌اندازی رشته دکترای حرفه‌ای مخالف است.

سلامت نیوز: رئیس کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: با سالمند شدن جامعه نیاز به رشته فیزیوتراپی بیشتر احساس می‌شود در حالی که وزارت بهداشت اجازه ارتقای تحصیل را به فیزیوتراپ‌ها نمی‌دهد و با راه‌اندازی رشته دکترای حرفه‌ای مخالف است.

ابراهیم عباسی در گفت‌وگو با فارس، گفت: در ارتقای نظام سلامت نقش ورزش و فیزیوتراپی بسیار مهم است چرا که این رشته با تمام رشته‌ها اعم از ایمونولوژی، پوست، اطفال، اعصاب، بیماری‌های ریوی، داخلی و دندانپزشکی ارتباط مستقیم دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 7 هزار فیزیوتراپ در کشور وجود دارد که متأسفانه با مشکلات جدیدی روبه‌رو شدند به طوری که در اردیبهشت امسال طرحی مصوب شد که تعرفه خدمات فیزیوتراپی را مرتبط با مدرک تحصیلی کردند.

عباسی گفت: فیزیوتراپ‌ها تعداد محدودی هستند و اغلب برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و در آنجا می‌مانند و برنمی‌گردند ما از این بابت دچار مشکل هستیم چرا که نباید بگوییم این افراد بروند بلکه باید آنها را جذب کنیم.

این فیزیوتراپ تیم‌های ملی گفت: سه میلیون نفر ورزشکار در سطح کشور و در سطح ملی استانی وجود دارد که فیزیوتراپ‌های ورزشی ما به این افراد خدمات می‌دهند به همین دلیل نیاز داریم که این افراد ارتقای تحصیلات داشته باشند و رشته دکترای فیزیوتراپی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه دستورالعمل جدید مشکلاتی برای ما فراهم کرده چرا که بسیاری از فیزیوتراپ‌ها 10 یا 15 سال در تیم‌های مختلف ورزشی کار کردند اما هر چه تلاش کردند نتوانستند ارتقای تحصیلی داشته باشند چرا که وزارت بهداشت با راه‌اندازی رشته دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی مخالف است.

رئیس کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: بنابراین افرادی که هم اکنون فعالیت می‌کنند بر اساس مدارک تحصیلی که جایی برای ارتقا ندارد درآمد دارند این در حالی است که تعرفه‌های آنها نیز کاهش یافته و بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیز چندین ماه است که بدهکار آنها هستند.

عباسی ادامه داد: فقط یک دوره دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در کشور برگزار شد و وزارت بهداشت بدون اینکه دلیلی برایش اعلام کند جلوی آن را گرفت ما از مسئولان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و مجلس می‌خواهیم که برای جامعه فیزیوتراپ اقدامات قانونی ایجاد کنند تا بتوانند در مقطع دکترای حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی تصریح کرد: در غیر این صورت خیلی‌ها برای ادامه تحصیل به کشورهای مجاور می‌روند همان طور که اکنون کشور پاکستان این مقطع از تحصیل را دارد و خیلی از فیزیوتراپیست‌های ما به این کشور مهاجرت می‌کنند.

عباسی ادامه داد: از طرفی درآمد این فیزیوتراپیست‌ها بر اساس میزان مدرکشان خواهد بود که برخلاف مصوبه وزارت بهداشت قبل از ابلاغ هیئت دولت در بحث تعرفه ها بوده و این سؤال مطرح است که بر اساس چه معیاری در این مصوبه دست برده شده است.

وی گفت: گفته شده فقط 70 درصد خدمات فیزیوتراپی توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود این در حالی است که ضریب تعرفه این خدمات کاهش یافته و ما با جامعه سالمند و در حال رشد روبه‌رو هستیم و  اگر قرار است که در زمینه‌های مختلف نیرو تربیت کنیم باید اجازه ادامه تحصیل به این افراد را بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha