دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 152347

روز گذشته معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: بیماری آنفلوانزای مرغی مازندران تحت کنترل سازمان دامپزشکی است.مسعود هاشم‌زاده اظهار کرد: اکیپ‌های لازم دامپزشکی در استان مازندران حضور داشته و نمونه‌برداری‌های لازم و مورد نیاز را انجام می‌دهند.

سلامت نیوز:روز گذشته معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: بیماری آنفلوانزای مرغی مازندران تحت کنترل سازمان دامپزشکی است.مسعود هاشم‌زاده اظهار کرد: اکیپ‌های لازم دامپزشکی در استان مازندران حضور داشته و نمونه‌برداری‌های لازم و مورد نیاز را انجام می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، درحالی که هفته گذشته خبری مبنی بر مشاهده ویروس آنفلوانزای مرغی در مازندران منتشر شده بود، این خبر را وزارت بهداشت نیز تائید کرد. در پی تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی ضمن ایجاد قرنطینه برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوانزای طیور به دیگر مناطق کشور اعلام کرد: مردم از خرید طیور زنده که مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند.

در اطلاعیه سازمان دامپزشکی آمده است که در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم‌سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام کردند و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت گرفت.

بعد از انتشاراین خبر مسئولان سازمان دامپزشکی با توجه به اینکه بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری هستند،  از مردم  خواستند از خرید طیور زنده از این بازارچه‌ها خودداری کنند. همچنین سازمان دامپزشکی خطاب تولیدکنندگان اعلام کرده که مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی برای پیشگیری با تشدید ضوابط بهداشتی– قرنطینه‌ای نسبت به محافظت گله‌های خود اقدام کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان، موضوع را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

در ادامه این اخبار و حساسیتی که نسبت به شیوع این ویروس کشنده در مردم ایجاد شده بود، روز گذشته معاون تشخیص و درمان دامپزشکی اعلام کرد این بیماری تحت‌کنترل سازمان دامپزشکی است.هاشم‌زاده با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه تصریح کرد: برنامه‌های خوبی در قالب برنامه ششم توسعه به‌منظور حمایت و تقویت بخش دامپزشکی تدوین شده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی خشکسالی را در بروز بیماری‌های دامی تاثیرگذار خواند. او اضافه کرد: به علت تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های نوپدید و نوظهور درحال رشد و توسعه است که می‌تواند مخاطرات جدی را برای بخش سلامت دام به بار آورد.به گفته این مسئول، مهم‌ترین رویکرد سازمان دامپزشکی کنترل بیماری‌های دامی به‌ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و با این کار هم تولید افزایش می‌یابد و هم سلامت جامعه تضمین می‌شود.

هاشم‌زاده ادامه داد: باید ضمن ارتقای سطح فرهنگ تولید فرآورده‌های دامی، زمینه مقابله با بیماری‌های جدید را فراهم کرد تا در آینده با مشکلات جدی در این زمینه مواجه نشویم.او با یادآوری اینکه خدمات دامپزشکی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: تامین سلامت جامعه مهم‌ترین اولویت این سازمان بوده که با اجرای طرح‌های مختلفی آن را دنبال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha