دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 152388

فصل تابستان، بازار کفش‌ تابستانی حسابی داغ می‌شود. این کفش بدون پاشنه و تخت و پرطرفدارترین‌ نوع آن، صندل و عروسکی است، اما کمتر کسی به خطرات پوشیدن این پاپوش‌ فانتزی توجه دارد. آیا می‌دانید کفش تابستانی نامناسب چه مشکلاتی برایتان ایجاد می‌کند و اصلا ویژگی‌ کفش استاندارد چیست؟

خطرات پوشیدن کفش های فانتزی

سلامت نیوز:فصل تابستان، بازار کفش‌ تابستانی حسابی داغ می‌شود. این کفش بدون پاشنه و تخت و پرطرفدارترین‌ نوع آن، صندل و عروسکی است، اما کمتر کسی به خطرات پوشیدن این پاپوش‌ فانتزی توجه دارد. آیا می‌دانید کفش تابستانی نامناسب چه مشکلاتی برایتان ایجاد می‌کند و اصلا ویژگی‌ کفش استاندارد چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،به گفته متخصصان، کفش استاندارد باید دو تا سه سانتی‌متر پاشنه داشته باشد چون تخت بودن کف آن، احتمال ابتلا به بیماری خارپاشنه را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود وزن بدن به جای پاشنه به کف پا وارد شده، این فشار مستقیم به زانو و کمر وارد شود.

همچنین صندل‌ به دلیل این که پوشش مناسبی در قسمت بالایی خود ندارد و گاهی فقط با چند عدد بند به کفه کفش و مچ پا متصل می‌شود، زمینه بروز مشکلات مختلف مثل خشکی و آسیب پا و تغییر فرم ناخن‌ها را فراهم می‌کند. کفش تابستانی غیراستاندارد که پوشش مناسبی برای پا ایجاد نکند، باعث می‌شود فرد هنگام راه رفتن آرام و کوتاه و با احتیاط گام بردارد و همین موضوع، خستگی زودرس و درد شدید کمر و پا را رقم می‌زند.

دکتر ستار میرزابابایی، متخصص طب فیزیکی  می‌گوید: درست است که کفش‌ تابستانی به ظاهر سبک و ارزان است، اما اشتباه در انتخاب کفش مناسب به سلامت پای شما آسیب می‌رساند. یکی از دلایل مهم خشکی پوست، استفاده مداوم از صندل‌ است. کافی است یکی دو ماه مدام صندل بپوشید. آن وقت می‌‌بینید که کف پایتان پینه می‌بندد و گاه حتی ترک می‌خورد.

اگر پوست تحت فشار و اصطکاک مداوم قرار گیرد، پینه می‌بندد و ترک می‌خورد و پوشیدن صندل تاثیر بسزایی بر ایجاد این عارضه دارد. اگر با شروع فصل تابستان، ترک پوستی یا پینه روی پایتان و در ناحیه پاشنه مشاهده کردید، علت آن پوشیدن کفش نامناسب است. پوست پای شما در ناحیه‌ای که پینه بسته، زمخت و پوست آ‌ن قسمت ضخیم‌‌تر از حالت عادی می‌‌شود که آسان‌‌ترین راه رفع آن، این است که پوستتان را مدتی در آب گرم قرار دهید و سپس با یک برس نرم یا سنگ پا، پوست‌ ناصاف و خشن را آرام تمیز کنید.

این کار به مرور زمان موجب از میان رفتن سلول‌ مرده پوست یا همان پینه پا می‌‌شود. پس از این مرحله با مقداری مرطوب‌کننده یا کرم مخصوص ترک کف پا که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، پاشنه‌ پا را چرب کنید. پوشاندن نواحی آغشته به کرم با پوشش پلاستیکی مثل کیسه فریزر، روند درمان را سرعت می‌بخشد، به شرطی که پوشیدن صندل را کنار بگذارید و کفش استاندارد بپوشید.

ویژگی‌های کفش استاندارد

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه کفشی برای پوشیدن مناسب است. به گفته این متخصص طب فیزیکی، دقت در انتخاب کفش و توجه به اصول استاندارد هنگام خرید، یکی از مهم‌ترین نکات برای حفظ سلامت است. کم نیستند افرادی که در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح دقت می‌کنند، نه به استاندارد بودن در حالی که جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه مناسب، مواردی است که موقع خرید کفش باید به آن توجه شود. اگر اصرار به پوشیدن کفش تابستانی دارید، به چند نکته دقت کنید.

کفشی را که پاشنه آن بلندتر از سه سانتی‌متر است، نپوشید چون هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار وارد شده بر کف پا بیشتر می‌شود و به پا و کمر آسیب می‌رساند. این فشار به جلوی پا و در نهایت، پنجه‌ها منتقل و باعث آسیب رسیدن به انگشتان می‌شود.

هنگام پوشیدن چنین کفشی، پا در حال حرکت باید حالت ثابتی داشته باشد. به‌عنوان مثال موقع راه رفتن با کفش غیراستاندارد و بدون محافظ، انرژی زیادی صرف در نیامدن کفش از پا می‌شود و فرد به دلیل خستگی ناشی از آن، قید درست راه رفتن را می‌زند. در این میان خطر پیچ‌خوردن پا و صدمه به مچ به مشکلات گفته شده اضافه خواهد شد.

فواید گیوه

متخصصان توصیه می‌کنند، به جای صندل سراغ کفشی بروید که حداقل سه سانتی‌متر پاشنه و پوشش مناسبی در قسمت بالایی خود داشته باشد.

دکتر میرزابابایی معتقد است: کفش انتخابی شما باید دارای تهویه باشد به نحوی که در قسمت‌ کوچکی از کفش منافذی برای تبادل هوا تعبیه شده باشد. جنس پارچه‌ به کار رفته در کفش نیز اهمیت زیادی دارد. کفش پلاستیکی با وجود ظاهر بسیار زیبا و قیمت مناسب اصلا انتخاب‌ خوبی نیست، چون جلوی تنفس پا را می‌گیرد و باعث می‌شود پا زیاد عرق کند و بدبو شود؛ مشکلاتی که در پاپوش قدیمی مثل گیوه وجود نداشت.

گیوه پا‌پوشی سبک، بادوام، ارزان و مناسب با رویه‌ای از نخ‌های ابریشم یا پنبه‌ای نازک و زیره‌ای چرمی است که برای راهپیمایی‌های طولانی در مسیرهای ناهموار بسیار مناسب به نظر می‌رسد؛ البته باید گیوه را جزو یکی از تولیدات کاملا کاربردی روستایی و عشایری دانست که هم‌اکنون نیز در بسیاری از مناطق کشور تولید می‌شود. خوشبختانه طی سال‌های اخیر،انواع و اقسام گیوه‌ با طرح‌های مدرن و امروزی تولید شده است که برای فصل تابستان می‌تواند یکی از بهترین و مناسب‌ترین انواع کفش به ویژه برای جوان ها تلقی شود، چراکه هوا از میان الیاف نخی آن بخوبی جریان پیدا می‌کند و مانع تعرق و بو گرفتن پا در فصول گرم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha