رئیس اداره محیط زیست صومعه‌سرا گفت: ورود پسماندها از قسمت‌های بالادست و رودخانه‌ها باید مدیریت شود؛ چرا که روستاییان حاشیه تالاب از رودخانه‌ها به عنوان سطل زباله استفاده می‌کنند و مشکلاتی را بوجود می‌آورند.

سلامت نیوز: رئیس اداره محیط زیست صومعه‌سرا گفت: ورود پسماندها از قسمت‌های بالادست و رودخانه‌ها باید مدیریت شود؛ چرا که روستاییان حاشیه تالاب از رودخانه‌ها به عنوان سطل زباله استفاده می‌کنند و مشکلاتی را بوجود می‌آورند.

حمزه عشوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست اظهار کرد: حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است، چرا که تداوم حیات در گرو حفظ محیط زیست و تنوع زیستی است.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک امانت است و باید با حفاظت و استفاده صحیح به نسل آینده منتقل شود، افزود: فرهنگ‌سازی در جهت پایداری و ماندگاری محیط زیست از اهمیت خاصی برخوردار است.

عشوری حفاظت، جلوگیری از تخریب، آلودگی و توسعه پایدار محیط زیست را از جمله وظایف این نهاد برشمرد.

وی با اشاره به روند خشک شدن تالاب‌ها و مشکلات ناشی از آن خاطرنشان کرد: از بین رفتن جنگل‌ها در نقاط بالادست از عوامل تاثیرگذار خشک شدن تالابهاست.

رئیس اداره محیط زیست صومعه‌سرا با بیان اینکه نابودی درختان و جنگل‌ها، تضعیف خاک را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: خاک‌ها پس از ضعیف شدن با بارش باران و سیلاب‌ها، شسته می‌شوند و رسوبات ناشی از آن مستقیما به تالاب‌ها انتقال می‌یابد.

وی ورود فاضلاب‌های کشاورزی، عفونی، خانگی، صنعتی و... را از دیگر مشکلات و دلایل خشک شدن تالاب‌ها دانست و عنوان کرد: ورود مواد آلی ناشی از فاضلاب‌ها منبع غذایی فراوانی را در اختیار گیاهان تالاب قرار می‌دهد و گیاهان آبزی از این مواد آلی تغذیه می‌کنند.

عشوری ادامه داد: افزایش میزان فسفر در تالاب باعث رشد فزاینده گیاهان آبزی و در نتیجه از بین رفتن و کاهش حجم تالاب‌ها می‌شود.

وی ورود پسماندها را از دیگر دلایل ذکر کرد و گفت: ورود پسماندها از قسمت‌های بالادست و رودخانه‌ها باید مدیریت شود؛ چرا که روستاییان حاشیه تالاب از رودخانه‌ها به عنوان سطل زباله استفاده می‌کنند و مشکلاتی را بوجود می‌آورد.

عشوری با تاکید بر اینکه لایروبی تالاب‌ها از برنامه‌های با اولویت محیط زیست محسوب می‌شود، افزود: لایروبی تالاب‌ها زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که از ورود مواد آلاینده و رسوبی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها مشکلاتی را در پی خواهد داشت، افزود: برداشت غیرمجاز و بی‌رویه شن و ماسه علاوه بر ایجاد خلل در تخم‌ریزی و مهاجرت ماهیان ضریب تخریب و آسیب رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس اداره محیط زیست صومعه‌سرا اضافه کرد: رودخانه ماسوله رودخان نیز یکی از رودخانه‌هایی است که با برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه بسیار مورد جفا واقع شده است.

وی با بیان اینکه توریسم و تنوع زیستی لازم و ملزوم یکدیگرند، تصریح کرد: سلامت و بقای جامعه در گرو حفظ محیط زیست است و برای بقای محیط زیست باید از صنعت توریسم استفاده کرد.

عشوری اضافه کرد: توریسم همواره باید مناسب با شرایط آب و هوا، اقلیم و منطبق با محیط باشد تا علاوه بر جلوگیری از آسیب و تخریب، موجب بهبود معیشت روستاییان حاشیه تالاب و ... شود.

وی با اشاره به تاکید استاندار گیلان مبنی بر برگزاری جلسات هفتگی پسماند در شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: با تاکیدات فراوان، اهمیت موضوع نمود می‌یابد.

رئیس اداره محیط زیست صومعه‌سرا با یادآوری اینکه مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا در بخش گوراب زرمیخ صومعه‌سرا در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا به صورت 80 درصدی در بخش گوراب زرمیخ در حال اجراست و طی دو ماه آتی این میزان به صد درصد خواهد رسید.

وی نقش دهیاران را در موفقیت این طرح حائز اهمیت خواند و متذکر شد: اجرای طرح تفکیک و فروش زباله‌های خشک می‌تواند به یک منبع درآمدی تبدیل شود.

رئیس اداره محیط زیست صومعه‌سرا در پایان اظهار کرد: اگر خواهان رشد منطقه و شهرستان خود هستیم باید تمام اقدامات و حرکات، مبتنی بر توسعه پایدار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha