سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 152475

جمعیت جهان رو به سالمندی است و ایران نیز از این قافله عقب نیست. سونامی خاموش سالمندی در راه است و آمادگی مواجهه با این پدیده همچنان نیازمند عزمی ملی و همگانی است. آمارها حاکی از آن است که اکنون هفت درصد جمعیت کشور سالمند شناخته می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1405، جمعیت سالمند کشور به بیش از 5/15 میلیون نفر برسد؛ شرایطی که بی‌تردید توجه بیش از پیش به مقوله «سالمند سالم و فعال» را می‌طلبد.

سلامت نیوز: جمعیت جهان رو به سالمندی است و ایران نیز از این قافله عقب نیست. سونامی خاموش سالمندی در راه است و آمادگی مواجهه با این پدیده همچنان نیازمند عزمی ملی و همگانی است. آمارها حاکی از آن است که اکنون هفت درصد جمعیت کشور سالمند شناخته می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1405، جمعیت سالمند کشور به بیش از 5/15 میلیون نفر برسد؛ شرایطی که بی‌تردید توجه بیش از پیش به مقوله «سالمند سالم و فعال» را می‌طلبد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،از طرفی هم توسعه روند شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، متاسفانه ارمغانی نامیمون به نام افزایش خشونت را به دنبال داشته و با ابراز تاسف مجدد باید گفت که سالمندان هم از این خشونت‌ها مصون نمانده‌اند؛ هرچند که بیان سوءرفتار با سالمندان بسیار کمتر از خشونت علیه سایر گروه‌ها نظیر کودکان و زنان صورت می‌گیرد. حال که با تمرکز بر ارتقای شاخص‌های بهداشتی در حوزه سلامت، افزایش سن امید به زندگی را دنبال می‌کنیم، سوال این است که با چه هدفی خواهان افزایش عمر جمعیت کشور هستیم و راهکارهای آماده شدن جوامع برای روبه‌رو شدن با نیازهای سالمندی و پاسخ گفتن به نیازهای آنها به‌ویژه نیازهای عاطفی و اجتماعی چیست؟ رئیس انجمن پزشکی- اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی جامعه نسبت به سوءرفتار با سالمندان، درباره روند رو به رشد جمعیت سالمند در کشور و همچنین میزان سوءرفتار با آنها گفت: میزان سوءرفتار در سالمندان نسبت به کودکان و زنان کمتر است، اما این به معنای کم بودن آمار این موضوع و عدم ضرورت توجه به آن نیست.

بهزاد دماری،‌ رشد پدیده سالمندی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در روند افزایش جمعیت سالمندان از حدود چهار درصد در 30سال گذشته به حدود 26/8 در سال 1390 رسیدیم. با ادامه این روند، تا سال 1405، 5/15 میلیون نفراز مردم کشور سالمند خواهند بود.او در تعریف سن سالمندی ادامه داد: سنین بالای 65 سال سالمند خوانده می‌شوند. در طبقه‌بندی سازمان ملل متحد جامعه‌ای که نسبت جمعیت سالمندانش بالای هفت درصد باشد، سالخورده محسوب می‌شود. این متخصص پزشکی– اجتماعی افزایش خشونت در دنیا طی دو دهه گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید دید که آیا ما برای سالمندان محیط امنی را ایجاد کرده‌ایم؟ روند آینده زندگی سالمندان یا کیفیت زندگی آنها با وجود سوءرفتارها چگونه خواهد بود؟ به‌دلیل اینکه افراد حقوق خودشان را بیش از هر زمان دیگری در عصر حاضر می‌شناسند، خشونت روند رو به رشدی داشته است.

او افزود: مطالعات صورت گرفته در کشور در سال 1387 نشان داد که موضوع سوءرفتار با سالمندان موضوع اولویت‌داری است. البته تحقیقات مرتبط با سوءرفتار با سالمندان که در دنیا انجام شده، عقب‌تر از تحقیقات مربوط به کودکان و زنان است. ما نیز در این مورد شواهد علمی کمی داریم. در سال87 تحقیق محدودی در سطح تهران انجام شد که نشان داد 8/87 درصد تجربه حداقل یک نوع از سوءرفتار از سن65 سالگی به بالا را داشتند.


 طبقه‌بندی انواع سوءرفتار با سالمندان
دماری با طبقه‌بندی انواع سوءرفتار با سالمندان، گفت: اولین نوع سوءرفتار عاطفی یا روانی مثل تحقیرکردن، دشنام دادن یا مسخره‌کردن است که بیشترین میزان را از میان انواع دیگر دارد. دومین نوع نیز تجربه غفلت از سالمند است. برخی از کسانی که در خانه سالمندی نگهداری می‌کنند یا از سالمندان در خانه سالمندان مراقبت می‌کنند، ممکن است که عمدا در ارضای نیازهای اساسی فرد غفلت کنند. این مورد در مطالعه سال 87، ‌در حدود 68 درصد بوده است. او ادامه داد: نوع سوم نیز سوءرفتار مالی است؛ به طوری که سالمند را در مضیقه مالی قرار می‌دهند و به تامین نیازهای اولیه وی فشار وارد می‌شود. سوءرفتار جسمی نیز مورد چهارم است که در حدود 35 درصد گزارش شده است؛ این نوع سوءرفتار یک معضل است.


 نتیجه سوءرفتار با موسپیدان
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: تحقیقات نشان داده است که میزان زوال عقل و افسردگی در سالمندان با سوءرفتار افزایش می‌یابد. مهم‌ترین بیماری اختلال روانی در سالمندان افسردگی است که یکی از عوامل خطر خودکشی نیز محسوب می‌شود. در استان‌های مختلف به تناسب جمعیت سالمند آن استان، میزانی از سوءرفتار نیز پیش‌بینی شده است؛ مثلا استان‌های گیلان، مرکزی، خراسان جنوبی و آذربایجان‌شرقی با حدود 3/7 تا 8 درصد، بیشترین میزان سالمند را دارند. کم‌ترین میزان نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر است. حدود 17هزار سالمند نیز توسط سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha