سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از سموم غیراستاندارد برای تولید محصولات کشاورزی، گفت:‌ وزارت کشاورزی استراتژی قابل قبولی در مدیریت سموم ندارد.

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از سموم غیراستاندارد برای تولید محصولات کشاورزی، گفت:‌ وزارت کشاورزی استراتژی قابل قبولی در مدیریت سموم ندارد.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص استفاده از برخی سموم غیراستاندارد در تولید محصولات کشاورزی، گفت:‌ متاسفانه در اینکه نتوانستیم در زمینه کنترل استفاده از سموم موفقیت‌هایی را کسب کنیم هیچ شکی وجود ندارد همچنین در اینکه در حال حاضر قاچاق بسیاری از سموم غیراستاندارد در بازار وجود داشته و کشاورزان بدون علم و آگاهی این سموم را استفاده می کنند نیز شکی وجود ندارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود:  وزارت جهاد کشاورزی تاکنون نتوانسته استرتژی قابل قبولی برای مدیریت استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی اتخاذ کند؛ بنابراین مسئولان  تا امروز نتوانستند نفشه راهی براساس قانون برنامه پنجم که دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت را موظف کرده مقدار سموم در محصولات کشاورزی را به استاندارد برساند ترسیم کنند.

وی با بیان اینکه کم کاری در بخش مدیریت استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی منجر به 3 بار سوال از وزیر جهاد کشاورزی و بهداشت شده است، تاکید کرد: به هرحال اراده قوی  در مجموعه جهاد کشاورزی برای جلوگیری از این موضوع وجود ندارد؛ همچنین شاهد هستیم بسیاری از سرطان ها ناشی از ورود سموم به تولید محصولات غذایی است که به صورت غیراستاندارد در سم پاشی مزارع و نفوذ در بسیاری از میوه ها استفاده می‌شود، البته محیط زیست نیز می تواند در این زمینه گام های مثبتی بردارد و باید استانداردهایی برای میزان سموم در میوه ها در نظر گرفته شود.

قربانی تصریح کرد:‌ باید به مردم اطلاع داد که این سموم غیراستاندارد بوده  و مصرف آن غیرعادی است البته آمار دقیقی را مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از میزان مصرف سموم آلوده نمی‌دهند اما متاسفانه در بسیاری از مراکز عرضه محصولات کشاورزی، سموم غیراستاندارد به فروش می رسد و کشاورزان اطلاع ندارند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه گفت:‌ قانون برنامه پنجم دو وزاتخانه کشاورزی و بهداشت  را مجاب کرده اما مدیریت استفاده از سموم در حوزه وزارت جهاد کشاورزی بوده و مسئولان این وزارتخانه به سلامت افراد جامعه توجه نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha