چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 15264

بعد از پایان 6 ماهگی نیازهای غذایی کودک تنها با خوردن شیر تامین نمی شود و باید علاوه بر شیر مادر به کودک ، غذایی کمکی هم داده شود.

به گزارش خبر نگار سلامت نیوز ، ام البنین کافشانی متخصص تغذیه طی مطالعاتی که در شهرستان لنجان انجام داد به این نتیجه رسید که بسیاری از مادران قبل از پایان 4 ماهگی ، غذای کمکی را آغاز می کنند که به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیر خوار برای پذیرش غذاهایی غیر از شیر، اقدام نادرستی است.

بر اساس این تحقیق 1 در /97 درصد از کودکان قبل از 4 ماهگی تغذیه تکمیلی ، شروع می شود و به 14/1 درصد از انها از سن 4-5 ماهگی غذای کمکی داده می شود در حالی که در 84 درصد از کودکان پایان 6ماهگی  غذای کمکی شروع می شود.

این متخصص تغذیه در تحقیق دیگری که در باره توزیع فراوانی تغذیه انحصاری و تداوم تغذیه با شیر مادر کودکان زیر 2 سالدر شهرستان لنجان انجام داد به این نتیجه رسید که 91/3 درصد از کودکان زیر 2سال با شیر مادر تغذیه شده اند که از این تعداد 88/8 درصد تا شش ماهگی به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شده اند 2درصد از شیر مصنوعی استفاده نموده اند و 3 درصد هم به طور هم زمان از شیر مادر و شیر دام تغذیه شده اند.

بر اساس یافته های این تحقیق 95درصد از کودکان زیر دو سال تا 12- 18 ماهگی با شیر مادر تغذیه شده اند در حالی که تداوم تغذیه با شیر مادر در سن 19-23 ماهگی 72/5درصد بود.


گفتنی است بعد از تولد ، سریع ترین مرحله رشد دوران شیر خوراگی  است . شیر مادر تامین کننده نیازهای غذایی و ایمنی بخش لازم برای کودک است . این دو ویژگی به طور یک جا از طریق دیگر قابل دسترسی نیست به همین دلیل تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و تداوم ان تا 2 سالگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha