پژوهشگران می‌گویند: انجام سرگرمی‌هایی مانند بافتن تفننی لباس، مطالعه كتاب و یا انجام بازی‌های رایانه‌ای زمان بروز اختلال مشاعر و زوال عقل را در افراد به تاخیر می‌اندازد و احتمال تضعیف حافظه را كاهش می‌دهد.

این محققان از سوی دیگر تاكید كردند كه مشاهده تلویزیون مخصوصا اگر زیاد و به صورت افراطی صورت گیرد خطر زوال عقل را تشدید می‌كند. به همین ترتیب هرچه زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون كنید سرعت تخریب و تضعیف حافظه افزایش پیدا می‌كند.

در این پژوهش نزدیك به 200 فرد 70 تا 89 ساله كه با مشكلات خفیف حافظه‌ای مواجه بودند با گروهی از افراد سالم در همین گروه سنی مورد مقایسه قرار گرفتند. محققان مركز طبی مایوكلینیك در مینسوتای آمریكا از داوطلبان درخواست كردند كه فعالیت‌های روزانه‌شان را كه در ظرف یكسال گذشته انجام داده بودند، شرح دهند. هم چنین از آنها خواسته شد توضیح دهند كه در سنین 50 تا 65 سالگی چه نوع فعالیت ذهنی داشته‌اند.

براساس این گزارش كه در نشست آكادمی نورولوژی آمریكا ارائه شده است، یك میلیون نفر ظرف 10 سال آینده به آلزایمر مبتلا خواهند شد و به همین خاطر كشف راه‌های جدید برای مقابله با زوال عقل و پیشگیری از آن برای بشر ضروری است.

در این گزارش آمده است: افرادی كه در دوران میانسالی معمولا با تفریحاتی چون مطالعه كتاب، حل كردن جدول یا بافتن لباس مشغول بوده‌اند 40 درصد كمتر دچار تضعیف و تحلیل حافظه می‌شوند. این افراد هم چنین در دوران سالخوردگی و سنین بالاتر بین 30 تا 50 درصد كمتر به بیماری زوال عقل مبتلا خواهند شد. از سوی دیگر تماشای تلویزیون به مدت كمتر از هفت ساعت در روز 50 درصد احتمال تحلیل حافظه را كاهش می‌دهد اما بیشتر از این ساعت، به حافظه آسیب می‌رساند.

متخصصان می‌گویند: ورزیده كردن و به چالش كشیدن مغز با یادگیری مهارتهای جدید، انجام پازل و معما و جدول و حتی یادگیری یك زبان جدید می‌تواند از بروز زوال عقل و آلزایمر پیشگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha