رییس انجمن جراحان ارتوپدی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کیفیت پروتز های ارتوپدی در کشور، گفت: اگر پزشکی بداند که جنسی با کیفیت بد و مضر در حوزه ارتوپدی استفاده می‌کند متخلف است.

سلامت نیوز:رییس انجمن جراحان ارتوپدی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کیفیت پروتز های ارتوپدی در کشور، گفت: اگر پزشکی بداند که جنسی با کیفیت بد و مضر در حوزه ارتوپدی استفاده می‌کند متخلف است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری ایسنا، دکتر غلامعلی عکاشه در حاشیه کنفرانس ماهانه ارتوپدی با حضور در جمع خبرنگاران درباره کیفیت پروتز‌های ارتوپدی در کشور و دسترسی بیماران به آنها، گفت: تمام پروتزهای مورد نیاز در حوزه لگن و زانو که بیشترین مورد استفاده را در جهان دارند، در ایران وجود دارد و در دسترس بیماران هستند.


وی درخصوص استفاده برخی پزشکان از پروتزهای بی‌کیفیت اظهار کرد: عمدتا پزشکانی که اعتبار کاری خود را شناخته و به مریض احترام می‌گذارند از پروتزهایی استفاده می‌کنند که استانداردهای جهانی را داشته باشند. پروتزهای کشورهایی مثل آمریکا و کشورهای اروپایی هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر علمی مورد تایید جهانی بوده و می‌توان از آنها استفاده کرد.


رییس انجمن جراحان ارتوپد به انجام تخلفات در این زمینه اشاره کرد و با بیان اینکه تخلف در تمام صنوف وجود دارد و ممکن است این تخلفات در جامعه پزشکی نیز دیده شود، افزود: در این خصوص ابتدا باید به وارد کننده‌ای که چنین جنسی را وارد می‌کند اعتراض شود و در حوزه بازرگانی مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین اولین ایراد متوجه واردکننده و تایید کنندگان پروتزهای بی‌کیفیت است. در ضمن اگر پزشکی بداند که جنسی با کیفیت بد و مضر در حوزه ارتوپدی استفاده می‌کند متخلف است.


وی در مورد اختیارات نظارتی انجمن‌ها جهت جلوگیری از تخلف پزشکان گفت: وزارت بهداشت و نظام پزشکی هنوز این کار را به انجمن‌ها تفویض نکرده‌اند تا انجمن‌ها خودشان پیگیر این موضوع باشند. البته نشستی که با مسوولین نظام پزشکی برگزار شد، خود انجمن ارتوپد پیگیر این جریان بوده و اگر در انجمن بدانیم که شخصی در این حوزه اشتباه‌ کاری می‌کند، پیگیر آن هستیم به طوری که تا به حال 12 مورد از اینگونه تخلفات را به کمیته اخلاق انجمن ارتوپدی فراخوانده و از آنها تعهد گرفته‌ایم.


عکاشه با اشاره به جلسه اخیر نظام پزشکی با انجمن‌های علمی-تخصصی و تدوین تفاهم نامه ای جهت ایجاد کمیته‌های صیانت از اخلاق پزشکی در آنها که یکی از وظایف آن انجام کارهای کارشناسی و نظارتی جهت ارجاع به نظام پزشکی است، گفت: نظام پزشکی در دوره جدید این مساله را مطرح کرده اما قبل از آن در انجمن ارتوپدی به دنبال چنین نظارتی بودیم و کمیته اخلاق پزشکی را از مدت‌ها پیش تشکیل دادیم. این کمیته نه تنها به شکایاتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به ما ارجاع داده می‌شود نظارت دارد، بلکه وظیفه دیگر آن صیانت از پزشکی و اخلاق پزشکی است.


عکاشه با انتقاد به گفته‌های اخیر برخی مسئولان وزارت بهداشت در مورد تخلفات پزشکی تصریح کرد: ما قبول داریم که تعدادی همکاران پزشک تخلف می‌کنند که البته تعدادشان زیاد نیست اما تاثیر زیادی دارند. این افراد اندک هستند و درست نیست که آن را با عنوان گروه پزشکی و پزشکان متخلف به جامعه معرفی کرده و عمومیت ببخشیم.


وی افزود: ما این تعداد را می‌شناسیم و راهکارهای جلوگیری از اقدامات آنها را می‌دانیم، اما تسری این موضوع به عنوان یک معضل در جامعه دیوار اعتماد میان پزشک و بیمار را از بین می‌برد. بنابراین اگر مسئولی در فکر اصلاح کارهاست باید ضمن ارجاع مسئولیت نظارتی به انجمن‌ها، مسئولیت پاسخگویی این تخلف ها را نیز به آنها بدهد.


عکاشه با اشاره به تشکیل کمیته صیانت از اخلاق پزشکی که برخی اختیارات کارشناسانه را به انجمن ها داده است گفت: از زمان بالا رفتن اقتدار انجمن‌ها در کارشناسی و نظارت‌ها، ما می‌توانیم از بسیاری از کارها و تخلفات جلوگیری کنیم.


رابطه مالی میان پزشک و بیمار از بین برودوی بزرگترین معضل پزشکی را رابطه مالی میان پزشک و بیمار دانست و اظهار کرد: گمان می‌کردیم با تعیین تعرفه‌های عادلانه این رابطه قطع شود و میزان تخلفات کاهش یابد، اما متاسفانه در حوزه ارتوپدی هیچ یک از پیشنهادات کارشناسی ما در تعیین تعرفه استفاده نشده است. تعرفه‌های ناعادلانه می‌تواند سلامت یک خدمت را دچار مشکل کند.


عکاشه افزود: در کارشناسی‌هایی که برای تعیین تعرفه ارتوپدی انجام دادیم، میزان آموزش‌های لازم برای کاربرد علم، میزان ساعاتی که برای جراحی استفاده می‌شود، میزان عوارض آن برای بیمار، درصد از کارافتادگی پزشکان و تورم را محاسبه کردیم، اما وزارت بهداشت به این پیشنهادات کارشناسانه اهمیتی نداده و آن را اعمال نکردند.


عکاشه در پایان با بیان اینکه برای ارائه خدمات با کیفیت مناسب باید استانداردهای مناسبی وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر می‌خواهید کیفیت درمان را بالا ببرید باید انگیزه‌های زیادی را در بخش دانشگاهی و دولتی ایجاد کنید تا پزشکان به سمت بخش خصوصی نرود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha