یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳

این جا بیمارستان است، به هر اتاق که چشم می‌اندازی آدم‌هایی را می‌بینی که با لباس‌های آبی روی تخت دراز کشیده‌اند و یا از پشت پنجره به شبی که انگار قرار نیست به صبح برسد، چشم دوخته‌اند.اینجا انتظار، لحظه به لحظه معنا پیدا می‌کند. انتظار رهایی، رهایی از غم و بیماری. رهایی از هزینه‌های سنگین بیمارستان و دارو. چه دردی است نداری و بیماری. وقتی تن رنجورت میزبان درد می‌شود چه سخت است اگر حساب‌های بانکی‌ات خالی و در جیبت پولی نباشد.

سلامت نیوز:این جا بیمارستان است، به هر اتاق که چشم می‌اندازی آدم‌هایی را می‌بینی که با لباس‌های آبی روی تخت دراز کشیده‌اند و یا از پشت پنجره به شبی که انگار قرار نیست به صبح برسد، چشم دوخته‌اند.اینجا انتظار، لحظه به لحظه معنا پیدا می‌کند. انتظار رهایی، رهایی از غم و بیماری. رهایی از هزینه‌های سنگین بیمارستان و دارو. چه دردی است نداری و بیماری. وقتی تن رنجورت میزبان درد می‌شود چه سخت است اگر حساب‌های بانکی‌ات خالی و در جیبت پولی نباشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چه سخت است وقتی عزیزانت برای نجات لحظه‌های دردناکت در به در به دنبال داروهایت می‌گردند و هرچه بیشتر می‌گردند کمتر می‌یابند. اینجا سکوت حکمفرماست. بدن‌هایی بی‌رمق و نیمه‌جان با چشمان فرو رفته به شلنگی که حیات آنها را رقم می‌زند، خیره شده‌اند. این شلنگ‌ها که خون زندگی در آن جریان دارد بر دست‌های بی‌رمق و سفید کسانی بسته شده که پوست به استخوان رسانده و چشم‌های‌شان دریچه‌ای به آینده روشن نمی‌گشاید. بله اینجا بخش دیالیز یکی از بیمارستان‌های البرز است. بخشی که درآن تخت‌هایی وجود دارد که در هر روز سخاوتمندانه بدن‌های کسانی را می‌پذیرد که ناچارند خون مسموم خود را ساعت‌ها با کمک دستگاه دیالیز تصفیه کنند. خونی که بیشتر از آن که مایه حیات‌شان باشد دست مایه‌ای برای عذابشان شده است.


تشخیص عارضه‌های کلیوی ساده استدکتر محمدرضا سزاوار، متخصص بیماری‌های کلیوی در کرج‌ در ارتباط با راه‌های تشخیص عارضه‌های کلیوی به خبرنگار ایسنا گفت: در اکثر موارد تشخیص عارضه‌های کلیوی با آزمایش‌های ساده و ارزان ادرار و ‌خون به راحتی انجام می‌شود.
وی افزود: افرادی که دارای بیماری دیابت یا پرفشاری خون هستند، در اولویت جدی ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند، همین طور افراد چاق و سیگاری و افراد بالای ۵۰ سال باید برای انجام تست‌های پیشگیری اقدام کنند و کسانی که سابقه فامیلی دیابت، پرفشاری خون یا بیماری‌های کلیوی دارند هم باید مرتب تست‌های پیشگیری را انجام دهند.


وی از خستگی، پرفشاری خون، ورم چشم‌ها، دست یا پا، دفع ادرار خونی، تیره یا رنگ چای، شب ادراری (بیشتر از یک بار در موقع خواب)، کاهش اشتها و کاهش وزن و خارش سراسری پایدار به عنوان بخشی از علایم این بیماری نام برد.


سزاوار یادآورشد: اغلب منظور از بیماری کلیوی همان نارسایی مزمن کلیه است که باعث می‌شود مواد زائد در بدن تجمع کنند و بیمار نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه پیدا کند، اما انواع دیگری از بیماری‌های کلیه هم وجود دارند که ممکن است در نهایت به نارسایی کلیه منتهی شوند از جمله سنگ کلیه، عفونت کلیه و ورم کلیه.
وی ادامه داد: نارسایی کلیه زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها تقریبا دیگر نمی‌توانند مواد زائد بدن را دفع و مایعات بدن را تنظیم کنند که برای درمان نارسایی کلیه چند گزینه درمانی وجود دارد که عبارتند از دیالیز در بیمارستان، دیالیز در منزل یا پیوند کلیه.
این متخصص بیماری‌های کلیوی خاطرنشان کرد: اگرچه دیالیز یکی از راه‌های اصلی درمان نارسایی کلیه است، اما بیماران دیالیزی در دراز مدت با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.


وی اظهار کرد: افسردگی و سوءتغذیه دو مسأله نسبتا رایج در بیمارانی است که به مدت طولانی دیالیز می‌شوند که می‌تواند ناشی از دریافت غذای کم یا افزایش از دست دادن پروتئین باشد.


البرز تخت دیالیز کم داردرامبد حاجی پور، رئیس یکی از شرکت‌های تولید کننده لوازم و تجهیزات بیماران کلیوی  گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌شود تعداد بیماران کلیوی کشور در 10 سال آینده به 96 هزار نفر برسد.


وی افزود: متاسفانه بیماران کلیوی در حال حاضر از مشکلات فراوانی رنج می‌برند که علاوه بر درد بیماری، مشکلات دیگری را نیز به آنها تحمیل می‌کند.
حاجی‌پور ادامه داد: متاسفانه بیماران دیالیزی استان البرز به نسبت سایر بیماری‌های کلیوی با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند چراکه کمبود تخت‌های دیالیز، دستگاه دیالیز و در بخش کلی‌تر بیمارستان‌هایی که خدمات مناسبی به این بیماران ارائه می‌دهند، بخشی از این مشکلات است.
وی گفت: کمبود تخت دیالیز دراستان باعث شده تعدادی از این بیماران در صف انتظار دیالیز بمانند و یا برای انجام درمان به استان تهران بروند.


بیش از 2000 نفر عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان هستندمجید کرمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز نیز گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان یکی از 132 شعبه این انجمن در کشور است که از سال 1372 فعالیت خود را در شهرستان کرج آغاز کرده است.
وی افزود: این انجمن به کمک خیرین اقداماتی در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها به تخت‌های دیالیز، ساخت بیمارستان و تامین بخشی از هزینه درمان بیماران کلیوی را انجام می‌دهد.
کرمی خاطرنشان کرد: این انجمن برای انجام اقدامات خیرخواهانه خود به هیچ وجه از اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کند و تمامی هزینه‌ها توسط خیرین تامین می‌شود.
وی ادامه داد: درحال حاضر حدود 2000 بیمار کلیوی عضو این انجمن هستند ولی بدیهی است تعداد واقعی بیماران کلیوی استان از این آمار بیشتر است.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز یادآور شد: به علت تغییر سبک زندگی وگرایش مردم به استفاده از فست فود و غذاهای آماده آمار بیماران کلیوی روز به روز درحال افزایش است.


این مسئول گفت: بیماری کلیوی، بیماری خاموشی است چون در اکثر مواقع تا زمانی که 80 درصد کلیه فرد از کار نیفتد به بیماری‌اش پی نمی‌برد.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز ادامه داد: براین اساس توصیه می‌شود افراد به ویژه کسانی که در خانواده خود بیمار کلیوی دارند هر سال دو بار برای اطمینان از سلامت کلیه‌های خود آزمایش بدهند.


وی افزود: برخی بیماران کلیوی هر یک روز و نیم باید دیالیز شوند و این دیالیز علاوه بر درد، هزینه زیادی نیز دارد که برخی از بیماران از عهده تامین آن برنمی‌آیند.
کرمی تصریح کرد: گرچه دیالیز این بیماران کلیوی بصورت رایگان انجام می‌شود اما برای خرید دارو باید هزینه پرداخت کنند.
وی افزود: با توجه به محدودیت امکانات دیالیز در استان البرز، تعدادی از بیماران کلیوی برای دیالیز به تهران مراجعه می‌کنند که این مساله همراه با مشکلات فراوانی برای آنهاست.


این مسئول یادآورشد: در سالهای اخیر اقدامات موثری با همکاری خیرین برای تجهیز برخی بیمارستان‌های استان به تخت‌های دیالیز انجام گرفته، اما هنوز کافی نیست.
کرمی گفت: علاوه بر افزایش تخت‌های دیالیز، باید اقدامات اساسی برای درمان این بیماران با کمک افراد خیر استان انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز در چند بخش از جمله درمان و مراقبت‌، آموزش و پیشگیری به بیماران کلیوی خدمات ارائه می‌دهد.


وی ادامه داد: امروزه یکی از راه‌های کمک به بیماران خاص از جمله کلیوی‌ها،اهدای عضو بدن افراد مرگ مغزی به آنها است که تشویق خانواده‌های دارای بیمار مرگ مغزی به اهدای اعضای بدن این افراد به بیماران نیازمند از جمله کلیوی‌ها از برنامه‌های انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان است.


رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز با قدردانی از همکاری برخی خانواده‌های افراد مرگ مغزی با بیماران نیازمند در استان، گفت: با توجه به اینکه امید بازگشت به زندگی افراد مرگ مغزی بسیار کم است، انتظار می‌رود خانواده‌های این افراد با اهدای اعضای بدن آنان به بیماران نیازمند حیات دوباره بخشند.
وی در پایان تصریح کرد: آموزش مردم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی‌، تامین امکانات ویژه برای بیماران استان و جذب حمایت خیرین در اولویت کاری انجمن حمایت از بیماران کلیوی البرز قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha