دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 153260

یک جراح عمومی گفت: آپاندیس یک زائده در انتهای روده بزرگ است که به طور طبیعی در همه افراد وجود دارد، اما با عفونت و التهاب تبدیل به آپاندیسیت می‌شود.

سلامت نیوز:یک جراح عمومی گفت: آپاندیس یک زائده در انتهای روده بزرگ است که به طور طبیعی در همه افراد وجود دارد، اما با عفونت و التهاب تبدیل به آپاندیسیت می‌شود.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر منوچهر امامی اظهار کرد: آپاندیس در دوران جنینی و قبل از تولد فرد در سیستم دفاعی بدن و خون‌سازی نقش دارد، اما پس از تولد نقش واضح و تعریف شده‌ای برای آن وجود ندارد.


وی افزود: میکروب‌های داخل روده و هسته‌های موادغذایی و میوه‌ها مانند انگور، گوجه و ... در صورتی‌ که وارد لوله آپاندیس شوند به علت بسته بودن فضای آن می‌تواند موجب التهاب و در نتیجه آپاندیسیت شود.


این جراح عمومی تاکید کرد: در صورت عدم درمان بهنگام آپاندیسیت و پارگی آن، خطرات زیادی بیمار را تهدید می‌کند و در مواردی ممکن است عفونت به حفره شکمی ریخته شده و حتی مرگ بیمار را به دنبال داشته باشد.


امامی افزود: علائم آپاندیسیت در مراحل اولیه با درد مبهم در ناحیه معده یا دور ناف همراه است و بیمار دچار تهوع، بی‌اشتهایی و استفراغ می‌شود.
وی گفت: در مراحل بعدی درد آپاندیسیت شدیدتر شده و به سمت ناحیه راست تحتانی تیر کشنده بوده و درد دارای نوسان است که هنگام فعالیت یا فشار به سمت راست بیمار درد بیشتری را حس می‌کند.


این جراح تاکید کرد: شیوع آپاندیسیت بیشتر در سنین بلوغ تا 24 سالگی است، اما احتمال ابتلا در دیگر سنین نیز وجود دارد. افراد در صورت مشاهده علائم گفته شده این بیماری در خود، از خوددرمانی بپرهیزند و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.
وی گفت: در صورت تشخیص زودهنگام و مراحل اولیه آپاندیسیت، درمان آن بسیار آسان بوده و با برشی کوچک از سمت راست بیمار آپاندیسیت به راحتی خارج می‌شود، اما در صورت پیشرفت و آبسه آن نوع دیگری از درمان را پیش می‌گیریم.


این جراح عمومی در پایان با بیان اینکه اغلب کسانی که مشکلات گوارشی دارند در ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند، یادآور شد: راه پیشگیری قطعی از آپاندیسیت وجود ندارد، اما در هر حال توصیه می‌شود ترجیحا از مواد هسته‌دار کمتر استفاده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha