دبیر انجمن تالاسمی با تاکید بر ضرورت توجه مسوولین شهری به بیماران خاص و تالاسمی، حمایت بیش از پیش دولت از آنها را خواستار شد.

سلامت نیوز:دبیر انجمن تالاسمی با تاکید بر ضرورت توجه مسوولین شهری به بیماران خاص و تالاسمی، حمایت بیش از پیش دولت از آنها را خواستار شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدرضا مشهدی  با بیان اینکه انجمن تالاسمی ایران در کل کشور ٢٠ هزار بیمار را تحت پوشش خود دارد، گفت:بیش از ٣٠ درصد این بیماران مبتلا به بیماری‌های ثانویه از جمله هپاتیت C یا دیابت هستند؛ یعنی عملا ما به بیماران تالاسمی، هپاتیتی و دیابتی خدمات می‌دهیم.


لزوم وجود قانون حمایت از بیماران خاصوی با اشاره به نیاز بیماران تالاسمی به تردد در سطح شهر، اظهار کرد: این بیماران نیازمند حمایت مسوولین هستند. متاسفانه ما هیچ قانون حمایتی از بیماران خاص بویژه بیماران تالاسمی در سطح کشور نداریم. حتی می‌بینیم که سازمانی مثل بهزیستی برای افراد تحت پوشش خود امکاناتی را فراهم می‌کند، اما بیمار خاص که دچار یک بیماری دیردرمان و مادام‌العمر است، نمی‌تواند از این امکانات استفاده کند.
مشهدی افزود:انجمن تالاسمی بعد از سال‌ها تلاش توانست برای سال ٩۴ تنها ۵٠ عدد آرم طرح ترافیک بگیرد؛ این درحالیست که بیماران برای انجام کارهای درمانی خود مانند گرفتن دارو، انجام آزمایشات و... نیاز به تردد در سطح شهر دارند.


وی با اشاره به بی‌پاسخ ماندن نامه‌های ارسالی انجمن تالاسمی در این خصوص به شهرداری، شورای شهر و سازمان حمل و نقل و ترافیک، تصریح کرد:علیرغم تمام این پیگیری‌ها و نامه‌ها فقط ۵٠ آرم طرح ترافیک دریافت کردیم؛ این درحالیست که هر ارگان یا سازمانی حداقل ٣٠٠ تا ۴٠٠ طرح برای بیماران خود دریافت می‌کند. از طرفی بیماران ما نمی‌توانند از حمل و نقل عمومی با تخفیف یا به صورت رایگان استفاده کنند.
مشهدی از مسوولین درخواست کرد که طرح‌های حمایتی برای بیماران تالاسمی در نظر بگیرند تا این بیماران در کنار مشکلات درمانی و تهیه دارو با مشکل تردد روبرو نباشند.


دبیر انجمن تالاسمی گفت: تلاش های این انجمن برای دریافت کارت‌های اعتباری مترو که برای معلولان است، برای تالاسمی‌ها داده نشده است. لازم است قوانینی تنظیم شود که بیماران ما بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و حداقل یک سهمیه و آرم تردد دریافت کنند.


2000 بیمار تالاسمی ساکن شهر تهران مشهدی با بیان اینکه ما حداقل نزدیک به دو هزار بیمار تالاسمی ساکن شهر تهران داریم، گفت: حتی اگر بخواهند به 10 درصد آنها آرم تردد (طرح ترافیک) بدهند باید سالانه ٢٠٠ آرم به این بیماران داده شود، اما با وجود تلاش‌های انجام شده، موفق به انجام این کار نشدیم.
بیماران خاص برای یک وام قرض الحسنه باید هفت خوان رستم را طی کنندمشهدی همچنین به مساله اشتغال و ازدواج بیماران خاص و بویژه تالاسمی‌ها اشاره و اظهار کرد:در این مسایل نیز هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود. یک بیمار برای دریافت یک وام قرض الحسنه درمان باید هفت خوان رستم را بگذراند تا شاید بتواند آن را دریافت کند که آن هم به این صورت است که اگر بیمار در مرکز استان باشد دو میلیون تومان و اگر در استان‌ها و شهرهای دورتر باشد بین ۵٠٠ هزار تا یک میلیون تومان دریافت می‌کند.


مسکن مهر و سهام عدالت برای بیماران تالاسمی به جایی نرسیدوی در پاسخ به سوالی در خصوص مسکن مهر و سهام عدالت که پیش از این بیماران تالاسمی در آن ثبت نام کرده بودند، تصریح کرد:متاسفانه هنوز اینها را به بیماران ما ندادند. سهام عدالتی را که در سال گذشته تکمیل کرده بودیم نیز نداده و مسکن مهر هم که بیماران از سال ٩٠ برای آن ثبت نام کرده بودند هنوز به آنها تعلق نگرفته است. بیماران خاص و به ویژه تالاسمی‌ها نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت هستند.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha