محققان پژوهشگاه صنعت نفت از مازاد گوگرد صنعت نفت، نوعی کود کشاورزی تولید کردند که علاوه بر افزایش راندمان دانه‌های روغنی موجب افزایش 30 درصدی عملکرد چند محصولات کشاورزی دیگر شده است.

سلامت نیوز:محققان پژوهشگاه صنعت نفت از مازاد گوگرد صنعت نفت، نوعی کود کشاورزی تولید کردند که علاوه بر افزایش راندمان دانه‌های روغنی موجب افزایش 30 درصدی عملکرد چند محصولات کشاورزی دیگر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فروزان وکیلی گوگرد را یک ماده مازاد در صنایع نفت و گاز توصیف کرد و گفت: در فرآیند شیرین سازی گاز ترش و مرکاپتان زدایی مقدار زیادی از این ماده در حال انباشت است و فعالان حوزه صنعت نفت و گاز به دنبال راهکارهایی برای تبدیل گوگرد به محصولات با ارزش افزوده بالا هستند.
وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه، اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده نشان داد که استفاده از این ماده در بخش کشاورزی یکی از مهمترین اولویت‌هاست و در این راستا مطالعاتی برای کاربردی کردن این ماده در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.
وکیلی ادامه داد: برای این منظور با استفاده از افزودنی‌ها و عناصر ریز مغذی موفق به تولید کودهای کشاورزی از گوگرد شدیم.
مجری طرح با بیان اینکه محصول نهایی، گوگرد دانه‌بندی شده برای استفاده در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: این تحقیق با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات خاک و آب اجرایی شده و در این همکاری درصدد توسعه کاربردهای کود تولید شده برای افرایش کمی و کیفی محصولات زراعی هستیم.
وی با بیان اینکه این مطالعات در دو فاز اجرایی شده است، اظهار داشت: در فاز اول نتایج نشان داد که کاربردی کردن کود تولید شده موجب افزایش راندمان بین 20 تا 30 درصد محصولات زراعی شده است.
مجری طرح با اشاره به فاز دوم این مطالعات گفت: در فاز دوم که تا سال‌ آینده ادامه دارد، در تلاش هستیم که این محصول را در سبد کود کشاورزی کشور وارد و سند ملی برای مصرف آن تدوین کنیم.
وکیلی با بیان اینکه کود گوگردی تولید شده دارای دو نقش تغذیه‌ای و اصلاح خاک است، گفت: به دلیل آنکه خاک‌های زراعی کشور pH قلیایی و منشا آهکی دارند، می‌توان از این کود در مزارع برای اصلاح و تبدیل خاک به محیط اسیدی استفاده کرد.
به گفته این محقق بهره‌برداری از این کود در مزارع موجب جذب بهتر مواد از خاک می‌شود.
وکیلی، بیشترین تاثیر گوگرد را بر دانه‌های روغنی دانست و افزود: از این محصول برای محصولات استراتژیک زراعی مانند گندم، سویا، کلزا و پنبه استفاده کردیم که نتایج آن نشان از افزایش 20 تا 30 درصدی عملکرد و راندمان این محصولات دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha