پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 153730

خیلی از پزشکان برای کنترل و تقویت فعالیت قلب برای کسانی که مشکلات قلبی دارند مصرف روزانه یک کپسول روغن ماهی تجویز می‌کنند. اما به تازگی دانشمندان آن را برای سلامتی چندان مفید نمی‌دانند.

سلامت نیوز:خیلی از پزشکان برای کنترل و تقویت فعالیت قلب برای کسانی که مشکلات قلبی دارند مصرف روزانه یک کپسول روغن ماهی تجویز می‌کنند. اما به تازگی دانشمندان آن را برای سلامتی چندان مفید نمی‌دانند.

تکلیف ما چیست روغن ماهی بخوریم یا نه؟

پژوهش‌های علمی گواهی بر پیشرفت‌های علمی هستند. مطالعات مختلف با توجه به انواع متفاوت آن می‌توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. سال‌ها طول می‌کشد تا یک حقیقت علمی ثابت و مورد تائید قطعی قرار بگیرد. اما در مورد روغن ماهی، بیش از ۱۵ سال تجربه و مطالعه دقیق علمی نشان داده است که مصرف هفتگی دو یا سه بار ماهی و یا خوردن کپسول روغن ماهی برای سلامت قلب بسیار مفید است. هرچند که پژوهش‌های اخیر از تاثیرات شگرف و اغراق شده درباره این روغن روگردان است اما این به معنای آن نیست که روغن ماهی هیچ مزیت و اثر مثبتی نداشته باشد. روغن ماهی حاوی اسید چرب امگا ۳ است و این اسید چرب تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد.

اسید چرب، تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد و جذب کلسترول مفید را بیشتر می‌کند. از بالارفتن فشار خون پیش گیری می‌کند و مانع آریتمی قلبی می‌شود. امگا ۳ تاثیر مهمی در پیشگیری از مرگ ناگهانی و ایست قلبی دارد. از ده سال پیش تاکنون روغن ماهی برای بهبود عملکرد قلب تجویز شده است.

آخرین پژوهش‌ها دلایلی کافی برای اینکه امگا ۳ و روغن ماهی اصلاً مفید نیست و باید مصرف آن را کنار گذاشت نیستند. این آخرین دستاورد علمی در این زمینه بوده است اما لزوماً به معنای درست بودن آن نیست و نمی‌توان بوسیله آن ارزش چندین سال بررسی و مطالعه دیگر را نادیده گرفت. به نظر می‌رسد هنوز هم می‌توان به مزایای روغن ماهی امید داشت. مصرف روغن ماهی به طور مشخص هیچ عارضه جدی و مهمی ایجاد نمی‌کند که بخواهیم آن را از دایره روش‌های درمانی حذف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha