سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1538

محقق مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی گفت: محققان ایرانی بعد از دو سال تلاش مستمر موفق به دستیابی به دانش فنی و نمونه سازی تولید پمپ سرم شدند.

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید پمپ سرم

هوشیار سیار در گفتگو با  مهر افزود: این طرح از طرف مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنیع ایران اجرا و با همکاری 3 تن از محققان کشور بعد از دو سال تلاش مستمر به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد : مزیت پمپ سرم ساخته شده در مقایسه با نمونه های خارجی آن در این است که پمپ سرم تولید داخل بر اساس حجم خاص و قطره در زمان (بر حسب میلی لیتر بر دقیقه) مورد استفاده قرار می گیرد و دقت آن 5 صدم میلی لیتر است در صورتی که نمونه خارجی بر اساس میزان قطره در زمان یا تزریق حجم خاصی کار می کند. ارتفاع محفظه و فشار اتمسفر (تا 300 میلی لیتر بر جیوه) بر پمپ تاثیرگذار نیست. همچنین پمپ سرم قابلیت نصب سنسور هوا را دارد که مانع ورود حباب به داخل سیستم می شود.

سیار افزود: بعضی مواقع سرم با فشار به بیمار وصل می شود و به جای اینکه سرم تزریق وریدی شود تزریق زیر جلدی "پوست" صورت می گیرد. علاوه بر دردناک بودن ناحیه و التهاب پوستی، سرم جذب خون نمی شود در واقع سرم به هدر می رود. اگر در هنگام تزریق، فشار تزریق از یک حد بیشتر شود پمپ سرم ساخته شده تشخیص داده و مانع جذب زیر جلدی سرم می شود.

این محقق در ادامه گفت : در تزریق سرم احتمال اینکه خون داخل آنژیوکت برود و باعث لخته و بسته شدن مسیر شود بسیار زیاد است. پمپ سرم ساخته شده بدون تزریق، یک فشار مثبت و بعد از آن یک فشار منفی تولید می کند و مانع بسته شدن رگ می شود.

وی افزود : این پمپ علاوه بر برق با باطری هم کار می کند. وقتی دستگاه به برق متصل است باطری شارژ می شود و زمانی که بیمار از بستر حرکت کند امکان استفاده از باطری بین نیم تا 2 ساعت وجود دارد. در ضمن این پمپ سرم با تستهای سرم استاندارد کار می کند.

سیار در ادامه افزود: جنس پمپ سرم از پلاستیک خاص EBS است و توان آن بیش از نمونه خارجی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha