مسوول گروه کنترل عفونت بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، نبود دستورالعمل واحد برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی و نیز رشته گرایش یا حتی دوره‌ای بلند مدت در خصوص کنترل عفونت و یا مرکزی برای ارائه آموزش‌های لازم به کارشناسان کنترل عفونت را از مهم ترین چالش‌های این حیطه عنوان کرد.

نارمیلا ربیع راد در گفت وگو با ایسنا، استفاده از وسایل بیمارستانی ایمن‌تر، آموزش کادر درمانی در خصوص اهمیت شستن به موقع دست و نهادینه کردن رعایت بهداشت و شستن دست در کودکان را از دیگر عوامل موثر در کنترل عفونت دانست.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های منابع و سایت‌های قابل قبولی چون سازمان جهانی بهداشت در خصوص کنترل عفونت یکسان نیست به لزوم وجود یک دستورالعمل واحد کشوری در این خصوص اشاره کرد و نبود رشته پرستاری در خصوص کنترل عفونت را علت احتمالی نبود دستورالعمل واحد در این خصوص دانست.

وی با بیان اینکه کنترل عفونت مبحث وسیعی است؛ گفت: این در حالی است که فاقد کارشناسی ارشد در این خصوص یا حتی فردی که دوره یک ساله در زمینه کنترل عفونت گذرانده باشد، هستیم.

ربیع راد در این خصوص از پرستاری مثال آورد که تا دیروز پرستار بوده است و بدون اینکه مرکز خاصی برای ارایه آموزش به وی وجود داشته باشد، مسئول کنترل عفونت بیمارستان خود می‌شود.

وی استفاده از وسایل ایمن‌تر همچون سوزن‌ها، سرنگ‌ها و آنژیوکت‌های ایمن‌تر را از عوامل موثر در کنترل عفونت عنوان کرد.

وی گفت: از آنجا که این وسایل هزینه زیادی به بیمارستان‌ها تحمیل می‌کنند هنوز استفاده از آنها نهادینه نشده است.

مسئوول گروه کنترل عفونت دانشگاه تهران با بیان اینکه پرستاران به بهانه کمبود نیرو و وقت، به موقع نمی‌توانند دستهای خود را بشویند، یادآور شد که ارائه آموزش‌های لازم در این خصوص می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه شستن دست و رعایت بهداشت باید از کودکی در افراد نهادینه شود به طرح آموزش شستن دست در کودکان دبستانی منطقه 4 آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت : این طرح بسیار تاثیر گذار و نتایج آن بسیار جالب توجه بود ضمن اینکه کودکان واسطه انتقال این آموزش‌ها به خانواده‌های خود نیز هستند.

این کارشناس ارشد مدیریت پرستاری، اساس کنترل عفونت را آموزش و فرهنگ سازی برای ارائه کار به روش صحیح عنوان کرد و به ایسنا گفت: پوست سالم دست یک پرستار می‌تواند میکروب‌ها را از پوست سالم بیماری برداشته و به پوست سالم بیمار دیگر منتقل کند.

ربیع راد در خصوص اهمیت کنترل عفونت ادامه داد: گفته می‌شود که هر ساله تعداد افرادی که براثر عفونت بیمارستانی فوت می‌کنند بیش از مجموعه افرادی است که در اثر تصادفات رانندگی‌، سوختگی‌ها، سقوط از بلندی و مسمومیت‌ها فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود در کشورهای پیشرفته 10 درصد و در کشورهای در حال توسعه 25 درصد از بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، دچار عفونت بیمارستانی می شوند که یک درصد آنها به دنبال ابتلا فوت می‌کنند؛ گفت : در کشور ما میزان ابتلا به عفونت بیمارستانی در افراد بستری، بین 22 تا 20 درصد برآورد شده است.

رئیس گروه کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طول مدت بستری بیمار به دنبال ابتلا به این عفونت، افزایش می‌یابد و نیز با مصرف میزان زیادی آنتی بیوتیک، مقاومت‌های آنتی بیوتیکی در وی به وجود می‌آید؛ گفت: از ابتلا به عفونت بیمارستانی علاوه بر تحمیل هزینه دارو و درمان به خانواده و کشور ممکن است عوارض برای فرد به جا گذاشته و حتی موجب فوت وی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha