گرفتگی و درد در ناحیه گردن بر اثر اسپاسم، گیر کردن مهره یا گرفتگی ناگهانی عضله رخ می‌دهد. اسپاسم بر اثر ضربه مستقیم به عضله یا انحراف در موضع و گرفتگی ناگهانی عضله نیز در پی خستگی یا قرار گرفتن در محیط سرد ایجاد می‌شود.

سلامت نیوز:گرفتگی و درد در ناحیه گردن بر اثر اسپاسم، گیر کردن مهره یا گرفتگی ناگهانی عضله رخ می‌دهد. اسپاسم بر اثر ضربه مستقیم به عضله یا انحراف در موضع و گرفتگی ناگهانی عضله نیز در پی خستگی یا قرار گرفتن در محیط سرد ایجاد می‌شود. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد اکبری در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان که بر اثر چرخاندن گردن‌ به یک سمت، دچار گرفتگی و درد شده است، اظهار داشت: این شهروند گرامی به احتمال زیاد دچار اسپاسم شده است و برای اینکه اسپاسم برطرف شود روشی مناسب و زود بازده وجود دارد که طبق آن بهتر است فرد طاق باز بخوابد،‌ فرد دیگری سر او را گرفته و در جهت عکس بچرخاند، چند ثانیه نگه دارد تا عضله رها شود. اگر درد باقی ماند می‌تواند از عاملی گرمازا به مدت 20 دقیقه استفاده کند تا گرفتگی و درد از بین برود.


مسئول کمیته دکترای حرفه‌ای انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با بیان علل گرفتگی و درد در ناحیه گردن گفت: علاوه بر اسپاسم گرفتگی و درد می‌تواند ناشی از گیر کردن مهره یا گرفتگی ناگهانی عضله باشد.
وی ادامه داد: گاهی اوقات در افرادی که دچار خستگی هستند یا در محیطی سرد مثل شنا در آب سرد قرار می‌گیرند برخی عضلات به طور ناگهانی دچار انقباض می‌شوند که خود فرد نمی‌تواند آن را منبسط کند به این حالت گرفتگی ناگهانی عضله می‌گویند.
وی افزود: انقباض در گرفتگی ناگهانی عضله سریع، قوی و دردناک است بنابراین در صورت عدم اطلاع فرد تصور می‌کند که اتفاق ناگواری برای او رخ داده است. اگر گرفتگی ناگهانی عضله زود درمان نشود درد نسبتاً پایداری را در موضع ایجاد می‌کند.
این فیزیوتراپیست اظهار داشت: وقتی به طور موضعی یک یا دو عضله با هم فاصله بگیرد می‌توان علت آن را خستگی یا قرار گرفتن در محیط سرد عنوان کرد اما اگر مشکل شیمیایی مانند افزایش کلسیم خون باشد باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش دهند تا در صورت تأیید افزایش یا کاهش یکی از مواد شیمیایی دارو تجویز و به مدت طولانی‌تری تحت درمان قرار گیرد.


وی ادامه داد: بهترین راه در مواجهه با گرفتگی ناگهانی عضله کشیدن آن برای خارج کردن آن از انقباض است.
استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه اسپاسم افزایش تنش عضله است گفت: اسپاسم منشأ محیطی دارد و ممکن است بر اثر ضربه مستقیم به عضله یا انحراف در موضع ایجاد شود در این حالت عضلات برای پیشگیری از افزایش انحراف و درد دچار افزایش تنش می‌شود.
اکبری اظهار داشت: درمان اسپاسم به علت آن بستگی دارد اگر ضربه‌ای به عضله وارد شده باشد می‌توان از عوامل سرمازا در 72 ساعت اول و گرمازا بعد از 72 ساعت اول استفاده کرد همچنین گاهی داروهای ضداسپاسم با نظر پزشک می‌تواند در جهت بهبودی کمک‌کننده باشد.
این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: اگر درد و گرفتگی بر اثر انحراف مهره‌ها باشد باید حتماً به فیزیوتراپیست یا پزشک مرتبط مراجعه شود تا انحراف در موضع مهار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha