چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 154981

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از خشکیدگی کامل سراب نیلوفر خبر داد و افزود: خطر خشکسالی تالاب هشیلان را نیز تهدید می‌کند.

ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های "سراب نیلوفر" مردند

سلامت نیوز:معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از خشکیدگی کامل سراب نیلوفر خبر داد و افزود: خطر خشکسالی تالاب هشیلان را نیز تهدید می‌کند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از خشکیدگی کامل سراب نیلوفر خبر داد و افزود: خطر خشکسالی تالاب هشیلان را نیز تهدید می‌کند.

کاظم علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روند خشک شدن سراب نیلوفر از سال 90 آغاز شد، افزود: این چهارمین سال متوالی است که سراب نیلوفر خشک می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته این خشکی‌ کامل نبود و گاهی بخشی از آب سراب باقی می‌ماند، اما امسال این سراب به طور کامل خشک شده ‌است.

به گفته این مسئول خشک شدن سراب نیلوفر باعث نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری این اکوسیستم شده و نیلوفرها از همان سال‌های اول از بین رفتند و این بار نیز شاهد مرگ گونه‌های آبزی مانند لاک‌پشت و ماهی‌ها بودیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه دلیل خشک شدن سراب نیلوفر را خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از حریم سراب دانست.

علیزاده با بیان اینکه این سراب در حوزه مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیست، خاطرنشان کرد: ما در این بین فقط نقش نظارتی داریم و قرار بود دستگاه‌های دیگری برای حفظ این سراب اقداماتی انجام دهند که باید از خود آنها پرسید اقداماتشان به کجا رسیده ‌است.

وی افزود: قرار بود با چاه‌های غیرمجاز حاشیه سراب نیلوفر برخورد شود و میزان مصرف چاه‌های مجاز نیز کنترل شود و به علاوه از کشت محصولات پرمصرف مانند ذرت در حاشیه آن خودداری شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه در پاسخ به اینکه قرار بود حق‌آبه‌ای از سد گاوشان برای سراب نیلوفر در نظر گرفته شود، گفت: خود سد گاوشان نیز ذخیره آبی چندانی ندارد.

علیزاده با اشاره به قابلیت‌های گردشگری که سراب نیلوفر برای کرمانشاه دارد، عنوان کرد: با خشک شدن این سراب کسی برای دیدن آن نمی‌رود و درآمدی هم در این بخش نخواهد داشت.

وی گفت: این سراب در 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد و در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

به گفته این مسئول کم‌آبی بسیاری از چشمه‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌های کرمانشاه را به خشکی کشانده و رودخانه‌هایی از جمله رازآور، قره‌سو و گاماسیاب نیز با کم‌آبی جدی مواجهند.

علیزاده گفت: بی‌آبی تالاب هشیلان را نیز به شدت تهدید می‌کند و ممکن است فاجعه زیست محیطی نیز در این تالاب منحصر به فرد کرمانشاه رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha