سیاست‌های جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حالی یك سالگی را پشت سر می‌گذارد كه هنوز به رشد مطلوب جمعیت در حد جانشینی یعنی رشد 1/2 درصدی در بسیاری از نقاط كشور دست نیافته‌ایم.

سلامت نیوز: سیاست‌های جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حالی یك سالگی را پشت سر می‌گذارد كه هنوز به رشد مطلوب جمعیت در حد جانشینی یعنی رشد 1/2 درصدی در بسیاری از نقاط كشور دست نیافته‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، سیاست‌های جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حالی یك سالگی را پشت سر می‌گذارد كه هنوز به رشد مطلوب جمعیت در حد جانشینی یعنی رشد 1/2 درصدی در بسیاری از نقاط كشور دست نیافته‌ایم. آمار و ارقام بالای طلاق و مشكلات زناشویی یكی از موانع مهم دستیابی به این هدف است؛‌ معضلی كه وزارت بهداشت برای دستیابی به این اهداف برنامه‌هایی برای رفع آن دارد. راه‌اندازی كلینیك‌های زناشویی و جنسی و اجرای برنامه پیشگیری از تك‌فرزندی از جمله این برنامه‌هاست.
دستیابی به هدف افزایش رشد جمعیت و رشد نرخ باروری تا حدی كه نگرانی از پیری جامعه و انقراض نسل برطرف شود مانند بسیاری از چالش‌های دیگر اجتماعی نیازمند همكاری دستگاه‌های مختلف است. با نگاهی به آمار و ارقام طلاق، می‌توان نتیجه گرفت كه منفورترین حلال خدا، نه فقط یك آسیب اجتماعی جدی برای جامعه است بلكه می‌تواند رشد جمعیت كشور را هم با چالشی جدی مواجه كند. از سوی دیگر نیز بیش از 11 میلیون جوان در سن ازدواج داریم و با در نظر گرفتن افرادی كه از سن ازدواج خارج شده‌اند و همچنین آنهایی كه به تجرد قطعی رسیده‌اند در می‌یابیم در حال حاضر 5/14 میلیون نفر از اعضای جامعه ما مجرد و در عمل خارج از چرخه فرزند‌آوری هستند. بر این اساس نمی‌توان برنامه‌های افزایش جمعیت را بدون توجه به تحكیم بنیان خانواده و حل مشكلات ازدواج به سرانجام رساند. بدین منظور وزارت بهداشت نیز با برنامه‌هایی از این جنس وارد گود شده تا برای دستیابی به هدف افزایش جمعیت كاری عملی انجام شود.

  2 تا 3 فرزند ایده‌آل افراد در آستانه ازدواج
به گفته محمد‌اسماعیل مطلق در حال حاضر میزان باروری در كشور 8/1 است. بنا به تأكید مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بررسی‌های انجام شده مشخص شد 65 درصد زوجین مراجعه كننده تمایل به فرزندآوری بلافاصله پس از ازدواج داشته‌اند و 35 درصد اعلام كرده‌اند در زمان مناسب خواهان فرزندآوری هستند. از سوی دیگر، افرادی كه در آستانه ازدواج قرار داشتند تمایل به فرزندآوری داشتند و حدود دو تا سه فرزند را ایده‌آل زندگی اعلام كردند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از طلاق‌ها به دلایل جنسی و زناشویی رخ می‌دهد.
به گفته مطلق در بررسی‌ها مشخص شد كه طلاق در سال‌های اول و پنج سال ابتدایی بیشتر است. یكی از دلایل مهم این جدایی‌ها مسائل زناشویی اعلام شده است. این در حالی است كه تاكنون مركزی نبود كه به زوجین آموزش داده شود. بنابراین برخی‌ها به بخش خصوصی، برخی به روانپزشك و برخی به متخصص زنان مراجعه می‌كردند. مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره طرح این وزارتخانه برای ساماندهی و پیشگیری از طلاق می‌گوید: بر این اساس طرح ایجاد كلینیك‌های زناشویی را به صورت پایلوت در 10 دانشگاه علوم پزشكی آغاز كردیم. از سوی دیگر با معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضائیه، بهزیستی و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی برگزار شد و قرار شد در این كلینیك‌ها متخصصان زنان، داخلی، روحانی آشنا به مسائل خانواده، حقوقدان و متخصصی كه به مسائل زناشویی آگاهی داشته باشد، حضور یابند.
بنا به تأكید وی همچنین قرار است امسال در دانشگاه‌های علوم پزشكی كارشناسان زن و مرد مستقر شوند تا برای پیشگیری از طلاق و آگاه شدن جوانان به مسائل زناشویی، آموزش‌های لازم را بدهند. علاوه بر این در زمان انجام آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج كتابی در رابطه با مسائل زناشویی و فرزندآوری، سی‌دی آموزشی و همچنین از طریق مجازی امكانی فراهم شده تا افراد سؤالات خود را طرح و اطلاعات لازم را كسب كنند.
ظاهراً قوه قضائیه نیز مشاوره‌های قبل از طلاق را در دستور كار خود قرار داده تا بدون این مشاوره‌ها طلاق ثبت نشود و بتوان با چنین راهكاری تا حدی جلوی جدایی‌ها را گرفت.

  تشكیل كارگروه جمعیت
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از تشكیل كارگروه جمعیت در وزارت بهداشت به ریاست وزیر خبر می‌دهد. به گفته وی، این كارگروه روی ابعاد ارتقایی میزان باروری كلی به بالای 1/2، سلامت مادر و كودك كاهش مرگ و میر نوزادان و افراد 30 تا 70 سال و تكریم سالمند كار می‌كند تا لوایح و قوانین لازم در زمینه افزایش میزان باروری به سازمان‌های دیگر، دولت و مجلس تقدیم شود. مطلق با تأكید بر اینكه تك فرزندی عوارض جسمی، روانی و اجتماعی دارد، می‌افزاید: میانگین فاصله فرزندآوری در كشور بیش از پنج سال است اما با توجه به عوارض آن باید به كمتر از پنج سال برسد. به همین دلیل راه‌اندازی كارگاه‌های مختلفی را در سال 93 برنامه‌ریزی كردیم و امسال دانشگاه‌ها آن را اجرا خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha