یین‌نامه اجرایی قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شد.

سلامت نیوز: آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این آیین‌نامه در جلسه ١٤ تیرماه هیات وزیران و به استناد ماده (۳۶) قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست - مصوب ۱۳۹۲ – تصویب شد. در متن این آیین نامه شیوه تسلیم تقاضای فرزندخواندگی از سوی متقاضیان مقیم ایران و مقیم خارج از كشور و پیگیری آن توسط ادارات بهزیستی و سفارتخانه‌ها، كنسولگری‌ها یا دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه تشریح شده و طبق این آیین نامه مراجعه حضوری دارندگان حكم سرپرستی به سازمان بهزیستی در زمان تحویل كودك یا نوجوان الزامی است. همچنین در این آیین نامه جزییات چگونگی اعلام یافتن اطفال رها شده به ادارات بهزیستی توضیح داده شده است.

شیوه نگهداری اطفال رها شده و واگذاری آنها به خانواده متقاضی یا بهزیستی پس از طی مراحل قضایی از دیگر مفاد این آیین‌نامه است. تعیین تكلیف فرزندخوانده پس از فوت سرپرست و حقوق وی از دیگر بخش‌های این آیین‌نامه است. وظایف سازمان بهزیستی در قبال واگذاری سرپرستی كودكان بدسرپرست یا بی‌سرپرست و پیگیری وضعیت آنها بعد از واگذاری و مداخلات تخصصی هنگام بروز هر مشكل از سوی سرپرستان و وظایف سرپرستان در قبال كودكانی كه سرپرستی آنها را تقبل كرده‌اند از دیگر تاكیدات آیین‌نامه‌ای است كه توسط اسحاق جهانگیری ابلاغ شده است.

در این آیین‌نامه ١٣ ماده‌ای تاكید شده كه نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه و نیز نظارت بر وضعیت كودك یا نوجوان در خانواده در تمام مراحل در داخل كشور، بر عهده سازمان بهزیستی و در خارج از كشور با لحاظ قوانین و مقررات حاكم، بر عهده سفارتخانه‌ها، سركنسولگری‌ها یا دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha