دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: عدم موافقت وزارت بهداشت برای ادامه تحصیل فیزیوتراپیست‌ها در مقطع دکترای حرفه‌ای به دلیل ویزیت مستقل و مطالبه سایر گروه‌ها برای ادامه تحصیل است ونباید به خاطر این فرضیه‌ها بسوزیم و این رشته عقیم بماند.

سلامت نیوز:دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: عدم موافقت وزارت بهداشت برای ادامه تحصیل فیزیوتراپیست‌ها در مقطع دکترای حرفه‌ای به دلیل ویزیت مستقل و مطالبه سایر گروه‌ها برای ادامه تحصیل است ونباید به خاطر این فرضیه‌ها بسوزیم و این رشته عقیم بماند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هوشنگ امامی در نشست خبری انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، گفت: هدف رشته فیزیوتراپی از ابتدای تأسیس آن این بوده است که فارغ‌التحصیلان آن مدرک دکترای حرفه‌ای بگیرند اما به دلیل جو پزشکی آن دوران تصمیم می‌گیرند تا مقطع لیسانس را برای این رشته در نظر بگیرند و فارغ‌التحصیلان زیر نظر پزشکان مشغول به کار شوند که تلاش و دلایل منطقی فیزیوتراپیست‌ها موجب شد تا آنها به طور مستقل فعالیت کنند.
وی افزود: خدمات فیزیوتراپی باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود و مسئولیت فنی درمانگاه‌های فیزیوتراپی نیز باید بر عهده فیزیوتراپیست باشد.
دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: مهارتهای جدیدی در فیزیوتراپی وجود دارد که باید برای کسب آن در مقاطع بالاتر به ویژه دکترای حرفه‌ای ادامه تحصیل داد. گرچه اکنون نیز فیزیوتراپیست‌ها پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی در کارگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند.


امامی تصریح کرد: عدم موافقت وزارت بهداشت برای ادامه تحصیل فیزیوتراپیست‌ها در مقطع دکترای حرفه‌ای به دلیل دو دغدغه است، دغدغه اول ناشی از این طرز تفکر است که فیزیوتراپیست‌ها می‌خواهند با ادامه تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای به طور مستقیم بیماران را ویزیت کنند در حالی که چنین چیزی صحت ندارد.
وی افزود: دغدغه دوم نیز این است که آنها فکر می‌کنند در صورت موافقت با ادامه تحصیل فیزیوتراپیست‌ها در مقطع دکترای حرفه‌ای در کشور گروه‌های دیگر نیز چنین تقاضایی از وزارت بهداشت خواهند داشت.
وی افزود: ما فیزیوتراپیست‌ها نباید به خاطر فرضیات وزارت بهداشت بسوزیم و این رشته عقیم بماند، حصول به اهداف چشم‌انداز 1404 که طی آن می‌خواهیم در منطقه اول شویم با پیشرفت علمی میسر است و بخشی از این پیشرفت به ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف مربوط است.
دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با انتقاد نسبت به سازمان‌های بیمه‌گر برای عدم همکاری با فیزیوتراپیست‌ها در پرداخت خدمات فیزیوتراپی گفت: بیمه‌ها بنگاه‌هایی اقتصادی هستند و سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند هزینه‌هایی را پرداخت کنند که درمانی باشد در حالیکه ضرر و زیان این تفکر به مردم باز می‌گردد.
وی ادامه داد: چندین ماه است که با مسئله پرداخت خدمات فیزیوتراپی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر درگیر هستیم به نظر می‌رسد آنچه سازمان‌های بیمه‌گر به آن استناد می‌کنند بهانه‌جویی باشد.
وی ادامه داد: فیزیوتراپی رشته‌ای است که خدمات آن نیاز به سرمایه، فضای زیاد و زحمت فیزیوتراپیست دارد. فیزیوتراپی رشته‌ای نیست که فارغ‌التحصیلان آن پشت میز بنشینند و علاوه بر دانش و مهارت زمان زیادی را نیاز دارند بنابر این هزینه‌های آن باید آنقدر باشد که زندگی فیزیوتراپیست بچرخد چرا که بخشی از درآمد فیزیوتراپیست‌ها صرف هزینه‌های جانبی و تأمین نیروی انسانی لازم می‌شود.
امامی خاطر نشان کرد: فیزیوتراپیست‌ها همیشه خط‌شکن بوده‌اند همانطور که با گرفتن حق مسئولیت فنی استقلال خود را حفظ کردیم در بحث دکترای حرفه‌ای نیز خط‌شکن خواهیم بود.
وی گفت: اکنون فیزیوتراپیست‌ها به دلیل کار و ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند در حالیکه اگر شرایط پرداخت‌ها مناسب باشد در ایران می‌مانند و ضمن ادامه تحصیل به هموطنان خود نیز خدمات فیزیوتراپی ارائه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha