سلامت نیوز:در حال حاضر تنها راه درمان قطعی بیماران مبتلا به سرطان خون، تالاسمی وسایر بیماریهای وخیم خونی، پیوند سلولهای بنیادی خونساز به آنهاست. این كار از طریق فردی که از لحاظ ژنتیکی(نه گروه خون) با بیمار مشابه باشد صورت می پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز 30% افراد بیمار از خانواده و فامیل خود فرد مشابه را  پیدا می‌کنند ولی 70% دیگر، در خانواده و فامیل فردی با ژنتیك مشابه را پیدا نكرده و می‌بایست از افراد غیر خویشاوند، ژنتیک مشابه را پیدا كنند و درصورت پیدا نکردن گزینه‌ای با چنین ویژگی‌هایی، جان خود را ازدست می‌دهند.

همچنین تعداد افرادی که از لحاظ ژنتیکی در جامعه انسانی باهم مشابه باشند بسیار پایین است(بعلت شرط سازگاری ژنتیکی برای پیوند،ممکن است تنها شما فرد مشابه به یک بیمار و نجاتگر باشید)

لازم به ذکر است زمانی که جواب آزمایش شما با فرد بیماری مشابه باشد از سوی مرکز با شما تماس گرفته شده و اهدا در آن زمان صورت میگیرد و سلولهای بنیادی را ازخون شما میگیرند.

شیوه اهدا، از طریق خون و مشابه اهدای خون میباشد.شایان ذکر است زمان برای این بیماران که عموما کودکند بسیار حائز اهمیت میباشد و تاخیر در ثبت نام توسط داوطلبان،در بانک اهدا سلول بنیادی،باعث از دنیا رفتن بیماران میگردد.

 
در ایران چهار مرکز از داوطلبین ثبت نام بعمل می آورند که در حال حاضر یکی از آنها(بانک اهدا بیمارستان شریعتی) با سیستم بانک اهداکنندگان جهانی مرتبط است:

1.بانک اهدا سلولهای بنیادی واقع در(تهران-خیابان کارگر شمالی-سه راه جلال آل احمد-بیمارستان دکتر شریعتی-بانک اهدا((مرتبط با سیستم بانک اهداکنندگان جهانی)))شنبه تا چهارشنبه(ازساعت8تا13)   پنجشنبه ها(ازساعت8تا12)

سایت اینترنتی:  iscdp.tums.ac.ir  شماره تماس:106داخلی-02188353028  

بانک اهدا سلولهای بنیادی بیمارستان شریعتی تهران در سنندج نیز(آدرس:سنندج-خیابان حافظ(شریف آباد)-طبقه فوقانی مسجد ادب-انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان کردستان)جهت ثبت نام و انجام آزمایش خون دارای نمایندگی است و در این مکان نیز ثبت نام انجام میگیرد.

سایت اینترنتی:     kurdcps.com          

شماره تماس جهت هماهنگی:   08733663100               08733626798

 

سایت بانک اهداکنندگان جهانی سلول بنیادی از طریق خون:        www.bmdw.org

داوطلبان ثبت نام در هر جای جهان میتوانند با مراجعه به سایت و لینک زیر،مرکز مربوط به کشور خود را جستجو و پیدا کنند:
http://www.bmdw.org/index.php?id=addresses



2.مرکز سپاس واقع در(تهران-بزرگراه شهید همت-جنب برج میلاد-سازمان انتقال خون ایران-مرکز اهدای سلولهای بنیادی خونساز(سپاس))

سایت جهت ثبت نام اینترنتی:iscdr.ibto.ir            شماره تماس:2146داخلی30-02188601501



3.مرکز اهدا سلول بنیادی بیمارستان منتصریه مشهد واقع در(مشهد-خیابان امام خمینی-امام خمینی25-خیابان گلستان-مقابل سالن همایشات صدا و سیما)
سایت و لینک جهت ثبت نام اینترنتی:www.mums.ac.ir/stemcellشماره تماس:1004 یا1037داخلی05132291963
http://researches.mums.ac.ir/sites/stemcell/Lists/List/Item/newifs.aspx?List=d6497ab5-342d-4ab7-814d-72125ecc099a&Web=a7208ef0-88f6-4ea9-8650-8bbd47db4c08

 

4.مرکز اهدا سلول بنیادی درمانگاه شهید مطهری شیراز واقع در(شیراز-میدان نمازی-درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری-آزمایشگاه شهید مطهری-آزمایشگاه سیتوژنتیک-مرکز اهدا سلول بنیادی)

سایت اینترنتی:                   motahari.sums.ac.ir

شماره تماس جهت هماهنگی:   07136121084

 
امروزه بعلت پیشرفت علمی،در دنیا و همچنین در ایران،سلول بنیادی را بسیار ساده و از خون محیطی فرد مشابه ژنتیکی میگیرند و دیگر مثل گذشته سلول بنیادی را از مغز استخوان نمیگیرند.همچنین قابل ذکر است اهدا سلولهای بنیادی،هیچ ضرری برای بدن ندارد و به سرعت در بدن ساخته و جایگزین میگردد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمیه ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    31 2
    با سلام و خسته نباشید.من ساکن شهر تبریزم, میخواستم بدونم راهی هست که من در خود تبریز نمونه خونم رو اهدا کنم؟
    • افسانه ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
      14 1
      سلام ممکنه ادرس مرکز اهدای نمونه در رشت رو بدین ممنون
  • لیلا صالحی جهرمی ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    9 0
    چرا تو شهرستانا نیست من الان میخوام تو این کار شریک باشم ولی نمیدونم کجا برم تو شهرمون ده سی سی خون رو بدم من تو جهرم زندگی میکنم
  • mojtaba ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    20 2
    با سلام چرا تا بحال یک تیزر تبلیغاتی در تلویزیون یا یه زیرنویس در برنامه های پر بیننده تلویزیون یا یک پیام بازرگانی کوتاه تا حالا انجام ندادین . کافی فقط مثلا" تویه برنامه خندوانه یه بار توسط مجری توضیح داده بشه ببینید اعضا بانک 10 30 هزار به 30 میلیون میرسه یا نه . خیلی دارید به بیمارهای نیازمند اجحاف می کنید . ایرونی باشی اینقدر بی مسئولیت . بعد انتظار دارید مردم نمیان مثلا" آلمان این همه عضو داره خوب امسئولین اونجا ارزش قائلن و به مردمشون اطلاع رسانی می کنن شما چی خدا نبخشتون اگه کوتاهی از شما بوده باشه این همه بچه سرطانی از دست رفته تا بحال یه بار نیومدیم واسه مردم توضیح بدین دلیل مرگشون چیه . واقعا" که ....
  • رضا ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    8 0
    با سلام... بنده به همراه خانواده میخواهیم در این اهدا خون شریک باشیم و لی مکانی برای اهدا خون برای سلول های بنیادی در تبریز نمیشناسیم لطفا راهنمایی بفرمایید.
  • فرشته ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    21 0
    سلام.لطفا آدرس مرکز اهدای سلولهای بنیادی در اصفهان رو بهم بگید.من ثبت نام کردم ولی برام امکانش نیست که به شهرهای دیگه برم.لطفا راهنماییم کنید
  • الهه ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 0
    سلام ما دانش جویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نظر دارم یه برنامه ای در زمینه سلول های بنیادی برگزار کنیم میخوام ببینم همچین مرکزی در کرمان هست که بتونه از دانش جویان خون بگیره و سپس روند گرفتن سلول بنیادی رو ادامه بدن
  • سبا ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    4 0
    چرا در اصفهان چنین مرکزی نیست؟ خب من قصد اهدا دارم ولی نمیتونم فقط به این چهارمرکز واقع در تهران یا مشهد برم.اگر در اصفهان ازمایشگاهی تحت پوشش چنین ازمایشی هست لطفا به ادرس ایمیلم اطلاع رسانی کنید.
  • الهام ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام من قصد اهدا دارم و دوست دارم تو این کار شریک باشم ولی در شهر ما مرکزی نیست . شهرکرد هستم