معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره مصوبه مرخصی زایمان گفت:«در حال حاضر دستگاه‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت سه ماهه با مشكل و تامین اعتبار مالی مواجه هستند. قانون دستگاه‌های دولتی را ملزم به اجرا نكرده است و شامل بخش خصوصی هم نمی‌شود. لذا ما یك چند سلیقگی را مشاهده می‌كنیم در مورد این موضوع، تا به حال هم تامین اجتماعی در شرایط اقتصادی جامعه نتوانسته این بودجه را تامین كند. نكته‌ای كه وجود دارد این است كه اگر این مورد به صورت امتیاز و تسهیلات در نظر گرفته شود، به نظر می‌رسد كه امنیت شغلی را به خطر بیندازد، چون ما بعد از تصویب این قانون ٧٤٠٠٠ اخراجی داشتیم.

٧٤هزار زن پس از تصویب قانون مرخصی زایمان اخراج شدند

سلامت نیوز:معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره مصوبه مرخصی زایمان گفت:«در حال حاضر دستگاه‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت سه ماهه با مشكل و تامین اعتبار مالی مواجه هستند. قانون دستگاه‌های دولتی را ملزم به اجرا نكرده است و شامل بخش خصوصی هم نمی‌شود. لذا ما یك چند سلیقگی را مشاهده می‌كنیم در مورد این موضوع، تا به حال هم تامین اجتماعی در شرایط اقتصادی جامعه نتوانسته این بودجه را تامین كند. نكته‌ای كه وجود دارد این است كه اگر این مورد به صورت امتیاز و تسهیلات در نظر گرفته شود، به نظر می‌رسد كه امنیت شغلی را به خطر بیندازد، چون ما بعد از تصویب این قانون ٧٤٠٠٠ اخراجی داشتیم.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: نامه را تا كرده و به دست علی ربیعی، وزیر تعاون، كار‌و رفاه اجتماعی می‌دهد و با تاكید به وزیر كه برای نخستین‌بار است از نزدیك ملاقاتش می‌كند، می‌گوید: «این نامه رو اگر خوندی كه هیچی اگر نخوندی پاره‌ش كن» آن دیگری می‌گوید: «ما همیشه شما رو تو تلویزیون می‌دیدیم دوست داشتیم یك بار از نزدیك ملاقاتتون كنیم. یك بار برای بازدید از كارخانه ما تشریف بیاورید».

ربیعی آخرین سخنران نخستین نشست هم‌اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی، اجتماعی زنان است، اما هنوز از آخرین پله سن سالن ١٧ شهریور وزارت تعاون پایین نیامده كه خود را در محاصره مطالبات مختلف زنانی می‌بیند كه همیشه در مورد آنها و مطالبات‌شان سخنرانی كرده است. اما حالا در نشستی با حضور كاركنان و كنشگران زن در بخش‌های مختلف تولید و كار‌آفرینی، بی‌واسطه و از نزدیك با این مطالبات روبه‌رو شده است. زنی با بغضی در گلویش از ماجرای اخراج دسته‌جمعی خود و همكارانش می‌گوید و وقتی از پدر مبتلا به سرطان و مادر از‌كار‌افتاده‌اش می‌گوید، اشك امانش نمی‌دهد.

روز گذشته در نشست هم اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی، اجتماعی زنان كارگر كه با حضور علی ربیعی و شهین‌دخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان برگزار شد، جمعی از فعالان كارگری زن و همچنین كاركنان كارخانجات مختلف حضور داشتند، جلسه پرسش و پاسخی هم برگزار شد كه معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، قائم‌مقام وزیر تعاون و همچنین معاون امور زنان وزارت صنایع به پرسش‌های مطرح شده حاضران پاسخ دادند. پرسش‌هایی كه حاكی از دغدغه‌هایی بود كه حتی گاهی در میان خبرها هم جایی ندارند و جایگاه‌شان تنها جایی است میان وعده‌ها و سخنرانی‌ها.

حاضران در سالــن ١٧ شهریور نمایندگان حقیقی زنانی بودند كه نیمی از جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند و طبق آمارهای اعلام شده نرخ بیكاری‌شان بیش از٢٠ درصد است. معاون رییس‌جمهور در امور زنان در این نشست با اعلام آمارهایی از وضعیت اشتغال و بیكاری زنان سخنان خود را آغاز كرد و گفت: «براساس سرشماری سال ٩٠ از مجموع زنان ١٠ سال به بالای كل كشور، ١٠ درصد شاغل، ٦/٢ درصد جویای كار، ١/٢٠ محصل، ٥/٢ درصد دارای درآمد بدون كار و ٦١ درصد خانه‌دار بوده‌اند. بر همین اساس ٨٧ درصد از جمعیت زنان كشور به لحاظ اقتصادی غیرفعال محسوب می‌شوند و در آماری كه در سال ٩٢ تهیه شده است، نرخ اشتغال زنان ٧/٧٩ درصد است و این نرخ برای مردان ٥/٩١ درصد است. به این ترتیب نرخ بیكاری زنان ٣/٢٠ درصد و در مورد مردان ٥/٨ درصد بوده است. براساس همین آمار نرخ فعالیت اقتصادی زنان دارای تحصیلات عالی، با وجود پیشی گرفتن دختران از پسران در دانشگاه‌ها، ٣/٣٤ درصد است كه در مردان این نرخ ٤٤/٦٠ درصد است.»

مولاوردی صحبت‌هایش را با ذكر این نكته ادامه می‌دهد كه زنان در سطح جهان با چالش‌های مرتبط با دستیابی به شغل، انتخاب شغل و امنیت شغلی، برابری حقوق و دستمزد و تبعیض و مهم‌تر از همه برقراری تعادل در مسوولیت‌های كاری و خانوادگی خود مواجهند. مولاوردی با اشاره به اینكه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم، گفت: «یكی از موضوعاتی كه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد كه از زمان برنامه چهارم توسعه مطرح است، بحث تعادل جنسیتی و تحقق این مساله در بازار كار است، به‌طور كلی ما یك عدم تعادل را مشاهده می‌كنیم كه امیدواریم برنامه ششم توسعه با حركت به سمت توسعه متوازن چه از نظر منطقه‌ای و چه از نظر موضوعی بتواند به رفع این عدم تعادل و تحقق توازن كمك كند لازمه یك زندگی سالم و یك جامعه سالم است. تلاشی كه در حوزه زنان و خانواده در حال انجام است ایجاد تعادل‌ها در جنبه‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی و فردی است.»

مولاوردی با اشاره به اینكه مسوولیت بیش از ٧٠درصد بخش كشاورزی به دوش زنان است، گفت: این زنان جزو بیكاران جامعه محاسبه می‌شوند، این موارد لازم است در محاسبات آماری ما مورد توجه قرار بگیرد تا داده‌های آماری ما به واقعیات جامعه نزدیك باشد. در این نشست ابوالحسن فیروآبادی، قائم‌مقام وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی، با اشاره به افزایش مشاركت اقتصادی زنان در دنیا گفت: «در حال حاضر میانگین نهایی مشاركت اقتصادی زنان در دنیا ٥٠ درصد است، این عدد در ایران ١٢ درصد است و در چهار سال اخیر این عدد به ٧/١٣ درصد رسیده است. یكی از دغدغه‌های بشر امروز توسعه اقتصادی است و زنان در دنیا نقش اساسی را در توسعه اقتصادی دارند.

در كشور ما شاخص توسعه اقتصادی شاخص خوبی نیست، میانگین مشاركت اقتصادی بانوان در خاور‌میانه ٧/١٨ درصد است، معنای این عدد این است كه ما در میان كشورهای منطقه كه از لحاظ فرهنگی مشخصات ما را دارند، ولی از لحاظ مشخصات اجتماعی و شاخصه‌های توسعه رسانه‌ای وضعیت بهتری از ما ندارند، آمار پایین‌تری داریم. یعنی ما با تعداد كثیری از زنان تحصیل كرده، از میزان مشاركت پایین‌تری در اقتصاد برخوردار هستیم.»

بخشی از برنامه به طرح پرسش‌های حاضرین اختصاص داشت، سوال اصلی حاضرین در مورد مرخصی زایمان بود كه مولاوردی به آن پاسخ داد: «مصوبه مجلس دستگاه‌های اجرایی را برای افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به ٩ ماه مجاز دانسته بود، در حال حاضر دستگاه‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت سه ماهه با مشكل و تامین اعتبار مالی مواجه هستند. قانون دستگاه‌های دولتی را ملزم به اجرا نكرده است و شامل بخش خصوصی هم نمی‌شود. لذا ما یك چند سلیقگی را مشاهده می‌كنیم در مورد این موضوع، تا به حال هم تامین اجتماعی در شرایط اقتصادی جامعه نتوانسته این بودجه را تامین كند، هر سال بر‌آورد مالی آن صورت می‌گیرد اما اعلام می‌شود كه از عهده پرداخت آن بر نمی‌آید كه بتواند آن را به اجرا در بیاورد. نكته‌ای كه وجود دارد این است كه اگر این مورد به صورت امتیاز و تسهیلات در نظر گرفته شود، به نظر می‌رسد كه امنیت شغلی را به خطر بیندازد، چون ما بعد از تصویب این قانون ٧٤٠٠٠ اخراجی داشتیم، آنچه كه دولت در حال حاضر به آن توجه می‌كند، این است كه این تسهیلات و امتیازات باید همه‌جانبه باشد، و مشوق‌های لازم به ویژه برای كارفرمایان بخش خصوصی در نظر بگیرد. یكی دیگر از راهكارهای‌مان بازگشت مهدكودك‌ها در جوار ادارات است، كه نیازی به این نباشد كه یك مادر ٩ ماه در خانه به نوزادش رسیدگی كند.

پیشنهادی كه در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارایه داده است، بسته‌های حمایتی است كه باید تامین شود. امیدواریم بتوانیم مجموعه‌ای از راهكارها را ارایه دهیم كه هم امنیت شغلی زنان به خطر نیفتد و هم زنان بتوانند تعاول و توازن را در كار و زندگی خود ایجاد كنند.»در پایان مراسم علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی كه دیر به مراسم رسیده بود، روی سن حاضر شد و با اشاره به تحولاتی كه كشور پیش رو دارد، گفت: «همواره باید واقعیت اجتماعی زن و سیاست‌گذاری حساس مربوط به جنسیت را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم نقش زنان را در فرآیند توسعه كشور ارتقا دهیم.» ربیعی در ادامه سخنانش گفت: «واقعیات اجتماعی زنان امروز با ده سال پیش خیلی تفاوت دارد، وجوه مثبت جامعه ایرانی مثل نیروی كار جوان و آموزش دیده، تحت تاثیر این واقعیت قرار دارد، البته وجوه منفی مثل آسیب‌های اجتماعی و تبعیض‌های شغلی هم از این پدیده تاثیر گرفته است و طبیعی است كه اشتغال هم از واقعیات اجتماعی زن تاثیر بگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha