رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران با بیان توصیه‌‌هایی به والدینی که کودک کم‌شنوا دارند، گفت: به کودک خود یاد دهید مراقب شنوایی‌اش باشد، برای سمعک او جایی معین کنید و اجازه دهید فرزندتان صدای ماشین لباسشویی، رادیو و شرشر آب را بشنود.

سلامت نیوز:رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران با بیان توصیه‌‌هایی به والدینی که کودک کم‌شنوا دارند، گفت: به کودک خود یاد دهید مراقب شنوایی‌اش باشد، برای سمعک او جایی معین کنید و اجازه دهید فرزندتان صدای ماشین لباسشویی، رادیو و شرشر آب را بشنود. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خسرو گورابیبا بیان توصیه‌هایی برای والدینی که فرزند کم‌شنوا دارند، اظهار داشت: والدینی که فرزندان کم شنوا دارند باید بدانند که هر دردی درمانی دارد و باید به فکر بهترین راه حل برای آن باشند. فقط کافی است ضمن حفظ خونسردی خود به راهنمایی شنوایی‌شناس توجه کنند.
وی با بیان اینکه برای پیدا کردن راه حل مشکل شنوایی فرزند کافی است به شنوایی شناس اعتماد کرد، گفت: شنوایی‌سنج می‌تواند به ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک بپردازد، فقط کافی است والدین راه درست را انتخاب کنند و پیش از هر اقدامی فرزند خود را نزد شنوایی‌سنج ببرند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: کودکی که مشکل شنوایی دارد می‌تواند کارهایش را خودش انجام دهد وظیفه والدین آموزش و نظارت بر کودک است. همچنین والدین باید بدانند که کودک می‌تواند از بافی‌مانده شنوایی خود استفاده کند. ممکن است صداهایی مانند گفت‌وگوی افراد را نشنود اما صداهای بلند مثل آژیر، بوق ماشین یا زنگ در حیاط را می‌شنود، حتی اگر کودک نتواند صداها را بشنود ارتعاشات محیط را لمس و درک می‌کند و این موجب آرامش او می‌شود.


* به کودک خود یاد دهید مراقب شنوایی‌اش باشد
این شنوایی‌شناس با توصیه به والدین برای ارزیابی شنوایی فرزندانشان، اظهار داشت: فرزند خود را گاه گاهی برای سنجش شنوایی‌اش نزد شنوایی‌شناس ببرید و وضعیت فعلی او را با گذشته مقایسه کنید در صورتی که لازم است از سمعک استفاده کند نگران نباشید و او را به استفاده از آن تشویق کنید.


* برای سمعک کودک جایی معین کنید
گورابی گفت: کودک می‌تواند از سمعک خود مراقبت کند وظیفه والدین این است که کیسه‌ای بر روی لباس کودک بدوزند تا سمعک کودک موقع دویدن او نیفتند و ضربه نخورد، همچنین به کودکان خود بیاموزید که موقع خوابیدن سمعک خود را کجا قرار دهند و آن را دستکاری نکنند.
وی افزود: تنها فرد مجاز برای تنظیم سمعک شنوایی‌شناس است. همچنین والدین باید به کودک خود بیاموزند که هر روز صبح سمعکش را بررسی کند و اگر صدای ناهنجار می‌دهد یا صدا ندارد به والدین خود اطلاع دهد تا آن را برای تعمیر نزد شنوایی‌شناس ببرند.


* برای جلوگیری از خراب شدن سمعک چه کنیم
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای جلوگیری از خراب شدن سمعک باید قالب آن هر چند وقت یکبار عوض شود و اگر بر روی گوش سوت می‌کشد حتماً‌ آن را تعویض کنید، همچنین باطری سمعک را مرتب و به موقع عوض کرده و آن را برای بازی دست کودکان خردسال ندهید.


* همه چیز را به صدا درآورید
رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران تصریح کرد: کودکان نیاز دارند تا صداهای پیرامون خود را بشنوند و آنها را تجربه کنند صدای ماشین لباسشویی، آبمیوه‌گیری، ضبط صوت، رادیو، شرشر آب، به هم خوردن ظروف، بوق ماشین، تلفن و سایر صداها باید توسط کودک شنیده شود؛ همچنین والدین باید تفاوت صداهای مختلف را به کودک خود بیاموزند.
وی خاطر نشان کرد: برای شناساندن انواع صداها و تفاوت آنها با یکدیگر فرزند خود را به باغ وحش ببرید و انواع حیوانات را به او نشان دهید تا او صدای خوشایند را از ناخوشایند تشخیص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha