رسیدن به استقلال حرفه ای فیزیوتراپیست های ایرانی، نیازمند توجه ویژه دولتمردان و سیاستگزاران نظام سلامت خصوصا وزیر و معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.

سلامت نیوز:رسیدن به استقلال حرفه ای فیزیوتراپیست های ایرانی، نیازمند توجه ویژه دولتمردان و سیاستگزاران نظام سلامت خصوصا وزیر و معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر اسماعیل ابراهیمی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در مراسم روز فیزیوتراپی که شب گذشته در مجموعه های فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، با اشاره به اینکه ۶۵ درصد جامعه پزشکی تخصص هایی غیر از رشته پزشکی دارند، اظهار کرد: این افراد در تصمیم گیری هایی که برای رشته آن ها می شود، هیچگونه دخالتی ندارند و هیچ یک از افراد رشته های پیرا پزشکی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت حضور ندارند.


وی افزود: همه رشته های توانبخشی به گونه ای دارای مشکل دانسته می شوند به همین دلیل پزشکان می توانند به طور محدود از شنوایی شناس، کاردرمان و فیزیوتراپیست استفاده کنند. گروه های گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و فیزیوتراپی همتا ندارد و به طور دائم ناپایداری برای این رشته ها تولید می شود.
رئیس انجمن فیزیوتراپی در خصوص تعرفه های این رشته بیان کرد: تعرفه های پزشکی با حضور انجمن ها به گونه ای متفاوت با خروجی آن تصویب می شود.
در ادامه مراسم محمد رسولی رئیس انجمن فیزیوتراپی استان تهران با اشاره به اینکه مسئولیت فنی مراکز فیزیوتراپی به متخصصین این رشته اختصاص دارد، گفت: رشته های دیگر نباید در رشته فیزیوتراپی دخالت کنند و مسئولیت فنی مراکز این رشته را بر عهده بگیرند. این مسئله جزء مطالبات متخصصین رشته فیزیوتراپی است. در صورتی که این مشکل برطرف شود و عده ای از رشته فیزیوتراپی سود نبرند، مشکل دکترای حرفه ای این رشته نیز برطرف خواهد شد.
همچنین، دكتر احمد موذن زاده بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: خدماتی كه فیزیوتراپیست ها در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن به مصدومین و جانبازان سرافراز ما ارائه داده اند غیرقابل كتمان است.


وی افزود: فیزیوتراپی یک پاسخ شایسته به هر محدودیت حركتی بوده و در دنیای ماشینی که سیر روند بیماری ها از عفونی و میكروبی به سمت ضایعات سیستم های اسكلتی عضلانی و اختلالات حركتی سوق داده شده است، دانش فیزیوتراپی با رویكرد همه جانبه نگر توانسته جایگاه خود را در میان رشته های مختلف پزشكی تثبیت كرده و اثربخشی خود را در مراحل پیشگیری، درمان و توانبخشی بیماری های مختلف به اثبات برساند.
موذن زاده ادامه داد: هنر فیزیوتراپیست ها در نگرش منحصر به فرد و متفاوتی است كه نسبت به سایر گروه های پزشكی كسب كرده اند. انسان متمدن امروز درگیر بیماری های واگیرداری همچون سل و مالاریا نبوده بلكه اسیر طیف وسیعی از بیماری های اسكلتی مانند ارتروز، دیسكوپاتی و ضایعات بافت نرم است كه متاسفانه با درمان های رایج دارویی و حتی جراحی به نتیجه مطلوب درمانی نایل نمی شود.


وی تاکید کرد: فیزیوتراپی نوین ضمن اینكه در تشخیص اینگونه مشكلات حركتی و فیزیكی دیدگاه منحصر به فرد و شاخصی دارد با استفاده از طیف وسیع درمان های استاندارد و پیشرو اعم از ورزش درمانی، آب درمانی، درمان های دستی مانند موبیلیزیشن، مانیپولیشن و سوزن خشك، ماساژ، گرما و سرما، انواع جریانهای الكتریكی و پرفركانس و اولتراسوند، مگنت، لیزرهای كم توان و پرتوان و... توانسته به عنوان یک درمان كم هزینه و اثربخش با كمترین اثرات جانبی خود را مطرح نماید.
موذن زاده گفت: در امریكا فیزیوتراپی به عنوان پنجمین شغل برتر در میان ۱۰۰ شغل منتخب معرفی شد و توجه روزافزون به دانش و مهارت های فیزیوتراپیست ها در تمامی كشورهای پیشرفته چشمگیر است. از اوایل صده اخیر انجمن فیزیوتراپی امریكا دورنمای خود را برای سال ٢٠٢٠ ترسیم نمود كه بر اساس آن با ارتقای علمی كارشناسان و كارشناسان ارشد فیزیوتراپی به مقطع دكترای حرفه ای سطح ورودی و پایه این رشته نیز به مقطع دكترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) ارتقا یافته است.
وی افزود: نه تنها در كشورهای پیشرفته ای مانند امریكا، انگلستان، استرالیا و...، بلكه در كشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و هند و پاكستان و... نیز مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی راه اندازی و اجرا شده است.
موذن زاده گفت: بر اساس چشم انداز ١٤٠٤ ما می بایست حداقل در منطقه خاورمیانه حرف اول را در رشته های مختلف علمی بزنیم، اما به رغم تمامی بضاعت های علمی و اجرایی موجود و ١٥ دپارتمان مطرح دانشگاهی و متجاوز از ۲۰۰ فارغ التحصیل دكترای تخصصی فیزیوتراپی (PhD) متاسفانه دكترای حرفه ای هنوز فراگیر نشده است.


وی ادامه داد: موافقت اصولی دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در تاریخ ٨٨/٢/٢٢ در زمان وزارت دكتر لنكرانی و موافقت اجرایی آن در تاریخ ٩٠/٥/١ و وزارت خانم دكتر وحید دستجردی حاصل شده و اولین دوره دانشجویان انتقالی دكترای حرفه ای نیز در سال ٩١ و وزارت دكتر طریقت وارد اولین دوره دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در دانشگاه علوم پزشكی تهران شدند. لذا به نظر می رسد كه زمان آن فرا رسیده كه با اجرای فراگیر و همه جانبه طرح ملی دكترای حرفه ای فیزیوتراپی ضمن خدمت رسانی مطلوبتر و بهینه به بیماران، گامی مهم و حیاتی در ارتقای دانش و توانمندی علمی و عملی ٧٠٠٠ فیزیوتراپیست كوشا و فعال كشور برداشته شود.


بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: نیل به استقلال حرفه ای فیزیوتراپیست های ایرانی، نیازمند توجه ویژه دولتمردان و سیاستگزاران نظام سلامت خصوصا وزیر بهداشت و معاونت آموزشی این وزارتخانه است. مهمترین مطالبه بر حق انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان نماد اقتدار حرفه ای و نماد پویایی علمی این رشته در کشور، اجرای تمام عیار این طرح ملی است تا بتوان مانند سایر كشورهای پیشرفته فیزیوتراپی را در سطح مقدم خدمات بهداشتی - درمانی معرفی و به جایگاه برتر این رشته در خاورمیانه نایل گردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha