رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: کشور از بیماری آنفلوآنزای طیور را عاری شده و هیچگونه مخاطره‌ای نداریم که طی روزهای آتی، آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام خواهیم کرد.

سلامت نیوز:رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: کشور از بیماری آنفلوآنزای طیور را عاری شده و هیچگونه مخاطره‌ای نداریم که طی روزهای آتی، آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام خواهیم کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهدی خلج امروز - شنبه - در حاشیه بازدید از آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی در استان قزوین اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری اقتصادی مهلک در صنعت طیور است که در طیور صنعتی و بومی می‌تواند مخاطره‌آمیز و تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی باشد.
وی ادامه داد: موج بیماری آنفلوآنزای فوق حاد از سال 2014 در دنیا آغاز شد و در سال 2015 نیز 33 کشور جهان را درگیر خود کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در روز 18 خرداد امسال در استان مازندران موارد مشاهده این بیماری گزارش شد و از آنجا که این بیماری خطرناک است، سازمان دامپزشکی با برنامه علمی پیشگیرانه اقدامات خود را برای مقابله و مبارزه آغاز کرد.
وی عنوان کرد: در این میان وزیر جهاد کشاورزی با دستور به رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور ظرفیت‌هایی را برای حمایت از دامپزشکی ایجاد کرد و از طرفی استانداران نیز حضور موثری داشتند.


خلج تصریح کرد: در مجموع شرایط به گونه ای شد که امروز وضعیت عادی داریم و هیچ گونه مخاطره ای نداریم. طی روزهای آتی نیز آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: البته نبود بیماری به معنای عدم آمادگی ما نیست، بلکه سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داده و آمادگی خود را حفظ کرده و می کند تا صنعت طیور را از گزند این بیماری مصون بماند و زمینه صادرات را در این بستر فراهم کند.
رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: توصیه ما به عموم هموطنان این است که از خرید پرندگان زنده در شهرهای مختلف خودداری کنند. همچنین مرغ غیر کشتارگاهی نخرند و از انتقال طیور زنده از منطقه ای به منطقه دیگر پرهیز کنند.


وی تأکید کرد: لازم است در صورت مشاهده هر گونه تلفات طیور، موضوع به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع داده شود.
خلج در خصوص استفاده از ماده "مالاشیت گرین" برای ضدعفونی در برخی واحدهای پرورش ماهی قزل آلا توضیح داد: برای مبارزه با بیماری‌های انگلی و قارچی از ماده ضد عفونی "مالاشیت گرین" که یک ماده صنعتی است استفاده می‌شد اما اکنون ماده جایگزین از طریق فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها عرضه می‌شود و به پرورش دهندگان برای استفاده از این ماده اطلاع رسانی لازم انجام شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی یادآورشد: دامپزشکی براساس مسئولیت خود، تأمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی را بر عهده دارد که این وظیفه در سلامت انسان تأثیر اساسی دارد و قطع یقین حضور علمی و دقیق دامپزشکی موجب می‌شود مردم با اطمینان محصولات صنعت دام و طیور را خریداری کنند. به عنوان نمونه در استان قزوین 124 هزار قطعه ماهی آلوده در مزارع شناسایی و با حکم قضائی معدوم شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha