یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 156051

سقط درمانی ،به دلیل ناهنجاری برای فرزند و بیماری صعب العلاج وگاهی ادامه بارداری که جان مادر را به خطر می اندازد با تشخیص پزشک و مجور توسط پزشکی قانونی راهی برای نجات جان مادر است .

سلامت نیوز:سقط درمانی ،به دلیل ناهنجاری برای فرزند و بیماری صعب العلاج وگاهی ادامه بارداری که جان مادر را به خطر می اندازد با تشخیص پزشک و مجور توسط پزشکی قانونی راهی برای نجات جان مادر است .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خانمی که حدود سی وچند ساله به نظر می رسد ،رنگ به رو ندارد،چشمانش به نقطه ای خیره شده و قطرات اشک بی اختیار از گوشه چشمش سرازیر می شود و برایش فرقی نمی کند کسی متوجه او است یا نه. 


هر چند گاهی آهی بلند از درون سینه اش بیرون می دهد که حکایت از افکار رنج آورش است، دست هایش را درهم گره می کند و محکم به هم می فشارد ،گویی تحت فشار و یا اینکه تصمیم عجیب و سختی است ،خوب که گوش می دهم ،با صدایی بغض آلود زیر لب زمزمه می کند، «خدایا چه کار کنم؟» ،باز دستانش را درهم گره می کند سرش را به دستانش تکیه می کند و بازهم آه می کشد، «خدایا خودت به فریادم برس .» 


آرام نزدیکش می شوم،سلام می کنم ،جواب سلامم را نمی دهد و از اینکه افکار متشنج و عذاب آورش را بر هم زده ام با نگاهی پر ازیک دنیا غم و غصه فقط نگاهم می کند . 
برای شروع صحبت می گویم: «چرا آنقدر ناراحت و مضطرب به نظر می آیی؟ ،کمکی از دستمم بر می آید؟ »،با نگاهی سرد وبی روح چند ثانیه ای فقط به من نگاه می کند و بعد قطرات اشک از چشمانش جاری می شود به من می گوید: « تو هم مثل من مادر هستی؟ احساس داری ؟ به من می گویند باید سقط درمانی شوی ، بچه ام مشکل داره ،می دانی چقدر این دکتر اون دکتر رفتم ،چقدر انتظار کشیدم ،چقدر خون جگر خوردم تا باردار شدم ،حالا بعد این همه زحمت می گویند باید سقط شویی ،به همین راحتی ، حالا جواب همسرم .دیگران چی بدهم ؟ »
این تصمیم سخت ولی ضروری این خانم و امثال وی که به دلیل ناهجاری های جنینی و یا بیماری های خاص جنین وهمچنین برخی از بیماری های صعب العلاج مادر که ادامه بارداری برایشان خطرناک است با تشخیص پزشک معالج و همچنین با اعلام نظر و مجوز پزشکی قانونی سقط درمانی برایشان ضروری به نظر می رسد . 
باید بین سقط جنین و سقط درمانی تفکیکی قائل شده و بدانیم که سقط درمانی با وجود مجوز و درشرایط خاص انجام شده ولی سقط جنین در مراکز مخفی و گاهی بی دلیل است ،آنچه دراین گزارش به آن پرداخته می شود ،سقط درمانی ،دلایل ،راهکارها قانونی وپزشکی و توصیه هایی دراین زمینه است . 
براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته 8هزارو 460نفر برای انجام سقط به این سازمان مراجعه کردند که برای 6هزارو 275 نفر مجوز سقط صادرشد این رقم نسبت به سال قبل ازآن 1/16افزایش داشت . 


**قانون سقط درمانی 
ماده واحده - سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. 
متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد. 
این قانون مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی دهم خرداد ماه سال 1384 مجلس شورای اسلامی تصویب و در 25خرداد ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسید. 


**علت سقط درمانی 
کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی در خصوص علت های ومواردی که شامل سقط درمانی می شوند  گفت : این موارد شامل موارد جنینی و موارد مادری است . 
آسیه جعفری خاطر نشان کرد:موارد جنینی شامل کلیه ناهنجاری های است که موجب حرج مادر است . 
وی تاکید کرد: موارد مادری نیزشامل کلیه بیماری هایی که ادامه بارداری خطر جانی مادر را به همراه داشته باشد. 
وی با اشاره به اینکه صدور مجوز سقط جنین شامل هر نوع عقب افتادگی یا نواقص خلقتی جنینی نمی شود ،تاکید کرد:این مجوز فقط جهت آن دسته از اختلالات جنینی صادر می­شود که موجب حرج مادر شود. 
جعفری ادامه داد: مصرف دارو ، تماس با اشعه و یا ابتلا به بیماری های عفونی واگیر در دوران بارداری ، به تنهایی دلیلی برای صدور مجوز سقط درمانی محسوب نمی شود. 


**زمان صدور مجور برای سقط درمانی 
این کارشناس معاینات بالینی پزشکی قانونی گفت :چنانچه بیش از 19 هفته از سن حاملگی ( LMP ) بگذرد حتی با وجود اختلالات جنینی موجب حرج مادر، امکان صدور مجوز به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت. 


**داشتن اسناد هویتی و آزمایش ژنتیک توسط مادر 
وی خاطر نشان کرد: در صورت انجام آزمایش های ژنتیک لازم است اصل گزارش آزمایشگاه دارای مهر و امضاء پزشک متخصص ژنتیک  و تاریخ انجام آزمایش ارائه شود وهمچنین مادر اسناد هویتی را نیز به همراه داشته باشد. 


**برای سقط درمانی نیازی به دستور قضایی نیست 
جعفری گفت:بعد ازینکه مادر اسناد هویتی ،کلیه آزمایش های ژنتیکی و سونوگرافی های طول بارداری را ارائه کرد صدور مجوز سقط درمانی نیازی به دستور قاضیی ندارد و این مجوز توسط مراکز پزشکی قانونی صادر و وسقط توسط مراکز درمانی انجام می شود . 


**مجوز سقط درمانی فقط در مراکز استان ها صادر می شود 
این کارشناس پزشکی قانونی تاکید کرد:همه ادارات پزشکی قانونی مجاز به صدور این مجوز نیستند و مجوز سقط درمانی فقط توسط مراکز استان های پزشکی قانونی صادر می شود . 


**رضایت مادر در سقط درمانی کافی است 
جعفری گفت: قانون فقط اجازه زن را برای سقط جنین کافی می داند . 
این کارشناس پزشکی قانونی در پایان این گفت و گو با توصیه ای به خانواده ها، به دختران و پسرانی که دارای تالاسمی مینور هستند توصیه کرد از ازدواج با هم پرهیز کنند زیرا حاصل ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور می تواند تولد فرزندی با تالاسمی ماژور باشد ،غربالگری های دوران بارداری از دیگر توصیه های است که وی به مادران باردار کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha